Gaspriserne stiger igen eksplosivt som følge af krigen i Ukraine og faldende gasleverancer fra Ukraine. På en uge er prisen steget med omkring 50 procent. Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp, står AutoBranchen Danmark klar 

Prisen på gas, der i autobranchen især bruges af landets autolakerere, har i løbet af den sidste uge oplevet den største stigning, siden Rusland indledte invasionen af Ukraine i slutningen af februar. 

Således er gasprisen steget med omkring 50 procent på en uge.  

Prisstigningerne skyldes, at Rusland har reduceret gasleverancerne til flere europæiske lande markant. 

Og det er alvorligt for eftermarkedet og landets autolakerere, fastslår Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchens Danmark. 

“Landets autolakerere og skadescentre er i forvejen hårdt presset af den økonomiske krise, så stigningen i gaspriser kommer på et rigtigt dårligt tidspunkt. Vi kan glæde os over, at det er sommer og gasforbruget generelt er mindre, men ellers er der intet positivt at tilføje,” siger Nicky Bobak. 

AutoBranchen Danmark opfordrer deres autolakerere og skadescentre til at fokusere endnu mere på, at de får dækket deres højere udgifter til energi fra deres kunder. Det kan enten være ved at huske at sikre at få de energibidrag, som det i løbet af foråret er lykkedes at få langt de fleste forsikringsselskaber til at godkende eller ved at kræve genforhandling af timepriserne.  

“Alle de store forsikringsselskaber på nær Tryg giver energibidrag, så hvis man ikke allerede får det udbetalt, skal man se at komme i gang og huske at minde værkstedskunderne om det, når bilerne takseres. Det kan betyde mange tusind kroner hver måned til at dække de øgede energiudgifter,” påpeger Nicky Bobak. 

AutoBranchen Danmark har tidligere lavet en oversigt over, hvilke forsikringsselskaber, der udbetaler energibidrag. Den kan findes her: https://autobranchendanmark.dk/eftermarked/faa-overblikket-her-er-28-forsikringsselskabers-energibidrag/ 

AutoBranchen Danmark står klar med hjælp og rådgivning

Ruslands reduktion af gasleverancerne betyder også, at myndighederne på et tidspunkt kan iværksætte et gasstop til udvalgte virksomheder. Det drejer sig kun om en række store og meget energitunge virksomheder og vil ikke direkte påvirke autobranchen, sådan som planerne ser ud for nuværende. 

De danske gaslagre har dertil pt. en ganske høj fyldningsgrad i forhold til andre europæiske lande. Den er ifølge Dansk Industri på cirka 76 procent, hvilket er 21 procentpoint højere end det europæiske gennemsnit. I 2019 og 2020 lå fyldningsgraden på de danske gaslagre i juni i gennemsnit på 83 og 78 procent, mens den i juni 2021 var helt nede på 38 procent, oplyser Dansk Industri.  

Den igangværende energikrise har også betydet, at elpriserne har nået det højeste niveau siden marts, ligesom prisen på benzin og diesel er meget høje. Elprisen er ligesom gasprisen steget med over 50 procent på en uge.   

AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling står klar til at svare på spørgsmål eller yde hjælp og rådgivning, hvis du har brug for det i forbindelse med de høje energipriser. Se kontaktoplysningerne til højre for denne artikel.