Af markedsføringsloven § 6, stk. 1 fremgår, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Bestemmelsen om salgsfremmende foranstaltninger i den tidligere markedsføringslov er ophævet. Dog er lovbemærkningerne til den tidligere bestemmelse i vidt omfang videreført i bemærkningerne til den gældende bestemmelse om vildledende undladelser i § 6, stk. 1.

Vidste du, at …
Forbrugerombudsmanden vil vurdere det som urimelig handelspraksis, hvis man omtaler et produkt som ”gratis”, ”vederlagsfrit”, ”uden betaling” eller lignende, hvis betingelsen for at få produktet er, at forbrugeren foretager et køb.
En rabat eller en prisnedsættelse ikke er en salgsfremmende foranstaltning, hvorfor der i stedet skal oplyses om før- og nupriser.
Der ved markedsføring af slagtilbud, hvor den erhvervsdrivende vil have rimelig grund til at tro, at denne ikke vil være i stand til at efterkomme efterspørgslen, skal tages et klart forbehold om dette i markedsføringen.