Skjult reklame på sociale medier

Skjult reklame på sociale medier2020-08-27T15:54:35+02:00

Virksomheder, der bruger sociale medier til markedsføring, skal være opmærksomme på, at det klart skal fremgå, at der er tale om reklame, jf. markedsføringsloven § 6, stk. 4.

Forbrugerombudsmanden har slået fast, at sociale medier ikke er et sted, hvor forbrugeren kan forvente at blive mødt med markedsføring. Derfor skal det markeres endnu mere tydeligt på sociale medier end andre steder, at der er tale om reklame.

Hvis man ikke gør opmærksom på, at der er tale om reklame, er det skjult reklame, og det er en overtrædelse af markedsføringsloven, hvilket kan resultere i en bødestraf.

I tidligere sager om skjult reklame er der givet bøder i omegnen af 10.000-30.000 kroner. Bødestørrelsen afhænger blandt andet af, hvor mange der er blevet udsat for den skjulte reklame.

Hvornår er der tale om skjult reklame?2020-01-16T13:52:23+02:00

Ifølge markedsføringsloven skal der i en reklame ske identifikation af den virksomhed, der markedsfører sig, og der skal være identifikation af selve markedsføringen. Det skal være klart for modtageren af budskabet, at modtageren udsættes for markedsføring.

Det er forbudt for en virksomhed at ”klæde sig ud” som en forbruger, f.eks. ved at virksomheden har en privat profil, som ”liker” og deler det, som virksomheden lægger ud, så det fremstår, som om privatpersonen intet har at gøre med virksomheden. En medarbejder må dog gerne dele og like sin arbejdsplads’ opdateringer mv., men det kræver, at medarbejderen selv har valgt at gøre det.

Det skal også fremgå, på hvis vegne en reklame er udarbejdet. Det vil sige, at når en person modtager betaling eller andre fordele ved at omtale eller på anden måde markedsføre en virksomheds varer eller tjenesteydelser, skal det tydeligt fremgå, at der er tale om reklame, eller at personen har modtaget betaling eller andre fordele for at omtale produktet.

Regler ved konkurrencer og præmier2020-01-16T13:53:17+02:00

Hvis en person modtager en præmie eller anden form for betaling for at udbrede et bestemt budskab for virksomheden, bliver præmiegiveren markedsført. Det skal derfor klart og tydeligt fremgå, at det er reklame, sponseret af, eller betalt af virksomheden.

I konkurrencer er der ofte skjult reklame ved præmiering. Deltagerne får muligheden for at deltage i en konkurrence, og som ”betaling” skal de sprede et budskud ved enten f.eks. at ”like” eller kommentere opslaget.

Hvis det fremgår klart, at der er tale om en konkurrence, er der ikke tale om skjult reklame. Det kunne fx være tilfældet, hvis en virksomhed skrev følgende: ”KONKURRENCE! Like vores side for at være med i konkurrencen om et par nye vinterhjul”. Her vil modtageren være klar over, at vedkommende, der likede eller kommenterede opslaget, gjorde det for at være med i konkurrencen om et sæt vinterhjul.

Hvad er en reklame overhovedet?2019-10-04T15:05:44+02:00

En reklame er enhver form for kommunikation, som har til formål at øge salget af varer og tjenesteydelser. En blogger, som bliver betalt for at lave et blogindlæg, der omtaler virksomhedens produkter, er også reklame.

I maj 2016 informerede de nordiske forbrugerombudsmænd, at dette var et område, som prioriteres højt, og de udsendte derfor et standpunkt, som er udarbejdet med henblik på at oplyse virksomheder om, hvad de kan gøre for at overholde forbuddet mod skjult reklame.

Læs det nordiske standpunkt om skjult reklame her

Juridisk hjælp er forbeholdt
medlemmer af AutoBranchen Danmark