- For at kunne benytte sig af købelovens reklamationsbestemmelser, forudsætter det, at der fejl på bilen og at fejl – eller årsagen til fejl – har været tilstede på købstidspunktet. Hvis en reservedele ‘blot’ går i stykker, eller at den slides og dermed bliver defekt, er ikke i sig selv en fejl, og er derfor ikke omfattet af reklamationsmuligheden.
- Det fremgår af Købelovens § 75a, stk. 2, nr. 1, at eksempelvis en bil skal have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber, som køberen efter salgsgenstandens karakter har rimelig grund til at forvente. Hvis det ikke er tilfældet, foreligger der en mangel i henhold til § 76 stk. 1, nr. 4.
- Hvad biler angår må der forventes en vis slitage, og medmindre der er givet en egentlig garanti eller det er en relativt ny vare, er der forholdsvis snævre grænser for, hvad en forbruger kan forvente i relation til holdbarhed.
- En brugt bil må gerne være brugt og kan ikke forventes at have den samme holdbarhed som en ny bil.
- Juridisk rådgivning
- Kontakt en juristFå rådgivning til din forretning af jurister med speciale i autobranchen.
- EkspertområderGå til den samlede oversigt over alle de juridiske sager, vi hjælper til.
- AnkenævnRådgivning om Ankenævn for biler og Ankenævn for lak og karrosseri.
- ABAFArbejdsgiverforening hjælper til ansættelser og medarbejderforhold.
- Bilforhandlere
- MedlemsfordeleSe alle fordele som bilforhandler-medlem af AutoBranchen Danmark.
- FormularerKøresedler, slutsedler og øvrige formularer til dig som bilforhandler.
- UddannelsestilbudSpecialdesignet efteruddannelse for dig eller dine ansatte i bilhuset.
- NyhedsbrevTilmeld dig et nyhedsbrev specifikt til nybils- og brugtbilsforhandlere.
- Eftermarked
- MedlemsfordeleSe alle medlemsfordele som autolakerer og for eftermarkedet.
- CertificeringerBliv certificeret med KS2000 og håndtering af el- og hybridbiler.
- Support til AutotaksRådgivning i Autotaks til skadesoprettere på lak- og karrosseriværksteder.
- MiljøsupportRådgivning om værnemidler, kemi og affaldshåndtering på værksteder.
- Dokumenter og guidesHent APV’er og andre vigtige dokumenter lavet til eftermarkedet.
- Syn og skønFå sagkyndig vurdering af et køretøjs pris, en skade eller en reparation.
- Dine fordelsaftaler
- Dit fordelskatalogHent det eksklusive fordelskatalog kun for medlemmer.
- Dine medlemsfordeleOverblik over alle fordele som medlem af AutoBranchen Danmark.
- Nyheder om fordeleLæs om gevinsterne ved at bruge fordelsaftalerne som medlem.
- RådgivningFå sparing til at finde de aftaler, der passer til netop din virksomhed.
- Nyheder & politik
- NyhederNyheder om politik, jura og meget mere målrettet autobranchen.
- NyhedsbrevFå friske nyheder hver uge om bilsalg, autolak og eftermarkedet.
- Analyser og magasinerMagasiner, statistik, rapporter og undersøgelser om autobranchen.
- WebinarerFind de nyeste webinarer, der giver indsigt inden for en række områder.
- PressemeddelelserDe seneste pressemeddelelser relevant for journalister og medier.
- Vores holdningerAutoBranchen Danmarks holdninger til seks udvalgte transportområder.