Bilforhandlere

Racerkører Gatting: Trods dominans af mænd ser vi stadig flere kvinder

Både motorsport og autobranchen domineres af mænd. Men Michelle Gatting er en af de danske og kvindelige racerkører, som lige nu viser både omverdenen og de mandlige kolleger, at hun skal tages yderst alvorligt, selv om hun ikke lige kønsmæssigt tilhører ’normalen’.

Den 25-årige racerkører, som er født i Brændstrup i det sydlige Jylland, har for alvor banket 2019 i gang med speederen helt i bund på den internationale scene. I starten af februar kunne hun offentliggøre, at hun får sæde i en lynhurtig Ferrari 488 GTE for teamet Kessel Racing i den prestigefyldte Europæiske Le Mans Serie (ELMS). Selv beskriver Michelle Gatting det sæde som den foreløbige kulmination på sin karriere.

Michelle Gatting har hele tiden været trodsig, hvis nogle har antydet, at hun ikke kunne hamle op med de mandlige kolleger og konkurrenter i motorsportsverdenen.

”For mig har det heldigvis aldrig været så svært at være i en mandsdomineret verden, fordi jeg generelt fungerer bedre med mænd end kvinder. Jeg tror autobranchen som helhed altid overvejende vil være en mandeverden, men unge piger og kvinder skal kunne føle sig velkommen og hele tiden mindes om, at de har lige så meget ret til at være her, som alle andre”, fortæller Michelle Gatting.

Den tidlige start

Når den danske racerkører åbner op for oktansluserne på sin Ferrari 488 GTE’er, bliver det uden hverken ABS, traction control eller andre tilsvarende hjælpemidler. Dog er hun sikker på, at hendes kvindehold hos team Kessel hurtigt finder fodfæste.

Den danske racerkører fik allerede som syvårig interessen for motorsport, og siden da har hun tegnet videre på læringskurven, der kun er gået opad. Det skal også komme hende til gode på teamet, som alene består af kvindelige kørere.

”Jeg startede i en tidlig alder. Desværre ser man oftest, at mange piger og kvinder starter for sent og desværre efter nogle få år vælger at prioritere andre ting”, siger Michelle Gatting og fortsætter:

”Da jeg ikke var ret gammel prøvede jeg en gokart på en ferie i Frankrig. Jeg var fra starten revet med af farten, den pumpende adrenalin, farten og spændingen. I motorsport er der altid en risiko, hver gang man sætter sig ind i sin racer. Netop derfor valgte jeg den her sport. Og jeg holdt fast, hvilket gjorde en stor forskel”.

En bevægelse i gang

Det er naturligvis svært at komme med den færdige opskrift på, hvordan autobranchen, hvor ni ud af ti er mænd, bringer bedre balance i regnskabet – både når det kommer til fart og omgangstider på en racerbane, når forbrugerne køber bil, skal have den på værksted eller bare skal have support af en medarbejder i autobranchen.

Forskning viser, at virksomheder med en høj grad af diversitet, hvor forholdet mellem mænd og kvinder er nogenlunde ens, har en fordel fremfor de virksomheder, der er mere homogene sammensat. Virksomheder med en god fordeling af kønnene træffer bedre beslutninger og får afdækket flere vinkler, og netop det kan være med til at forbedre arbejdsgange og bundlinjen.

Michelle Gatting mener, at der allerede er en bevægelse i gang over imod, at flere kvinder tegner branchen udadtil.

”Jeg oplever, at man møder flere kvindelige sælgere i danske butikker. Jeg synes også, man ser flere kvinder i eksempelvis Formel 1 i dag og som racerkørere generelt. Selv skal jeg køre sammen med Manuela Gostner og Rahey Frey hos Kessel Racing. Så tiden vil komme med flere kvinder, men helt lige opdelt bliver der aldrig”, fortæller Michelle Gatting.

En højpandet modtagelse

Men selv om der dukker flere kvinder op ude blandt landets bilforhandlere, er modtagelsen stadig domineret af mænd. Og det kan ifølge Michelle Gatting betyde nogle ret uheldige oplevelser.

”Kvinder bliver nogle gange skræmt væk af mændene ude i bilforretninger. Jeg ser tit nogle lidt for høj

Michelle Gatting (længst til venstre) er med på det første kvindelige team i den europæiske Le Mans-serie (ELMS) på team Kessel.

røvede, unge sælgere, som ikke mener, at en kvinde skal købe en bil. Netop det synspunkt skal ændres, og derfor tror jeg også det er vigtigt at få flere kvindelige bilsælgere”, fortæller Michelle Gatting.

Der er flere sociale måder at få kvinder til at interessere sig for en karriere i autobranchen, mener racerkøreren. Der skal holdes flere foredrag, som gentager budskabet om, at branchen som helhed har brug flere begge køn.

”Man vil også kunne hente noget ved at holde tøse-aftener, hvor man lærer at skifte dæk, tjekke olie, får bilviden, kører i racerbiler eller lignende ting. Man skal gøre det lidt fancy, så der også er en seriøs kant. Men det handler om at give det en twist, så det bliver en oplevelse”, siger Michelle Gatting.

Den danske ELMS-racerkører møder en del fordomme. Hun mener selv, det sker hele tiden. Selv betegner hun det som en del af gamet. For nyligt har hun, i forbindelse med at nyheden om hendes entré i ELMS, fået mange henvendelse om, at fremdrift kun skyldes hendes køn.

”Inderst inde er det jo rigtig trist, men omvendt bruger jeg det også til at blive endnu stærkere. Når alt kommer til alt, tror jeg, de i virkeligheden ville ønske, de stod i min situation. Så det tager jeg ikke så tungt. Jeg ved med mig selv, at jeg har kæmpet og fortsat kæmper for at blive dygtigere. Det er det vigtigste”, siger Michelle Gatting.

Både en befolkningsundersøgelse og en undersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer giver en status på, hvordan det går med kvinder i autobranchen.

Hovedkonklusioner er:

  • Der hersker stor usikkerhed om job- og karrieremulighederne for kvinder.
  • En stor andel af befolkningen mener, at kvinder ikke interesserer sig for biler. Og derfor tiltrækkes de ikke til branchen.
  • Branchen opfattes stadig som fysisk belastende og beskidt.
  • Få af vores medlemmer mener selv, de gør en aktiv indsats for at tiltrække kvinder.
  • Hverken danskerne generelt eller AutoBranchens medlemmer mener, at der er nogle barrierer i at ansætte og uddanne flere kvinder.

Kilder: Befolkningsundersøgelse fra Radius og intern medlemsundersøgelse, januar 2019.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper