”Sociale medier virker. Du skal bare vide, hvordan man gør”. Så nemt kan det siges. Manden bag ordene er en af de førende digitale eksperter i landet, Benjamin Rud Elberth. (LINK: Du kan læse mere om Benjamin her). AutoBranchen Danmark har i samarbejde med Benjamin Rud Elberth, udarbejdet en række kurser i sociale medier på forskellige niveauer – alle med det fællestræk, at de er skræddersyet til autobranchen. Og det første kursus kom flot fra land. Tolv tilmeldte deltagere fra alle afkroge af Sjælland havde taget turen til Høje Taastrup, hvor det første kursus i sociale medier blev afholdt.

Grundlæggende kursus – tiltrængt løft

Det første kursus i rækken var et såkaldt grundlæggende kursus, hvor fokus var på at komme i gang med at bruge de sociale medier, få opbygget sin virksomhedsside rigtigt og ikke mindst lære at lave et godt opslag – og i nogle tilfælde lave de gode opslag til effektive annoncer. (LINK: Du kan læse mere om det grundlæggende kursus her)

Fra den indledende tur rundt om bordet, hvor forventningerne skulle afstemmes, var det også tydeligt, at behovet for at få hjælp til at komme godt i gang på de sociale medier var tiltrængt. De fleste deltagere havde meget lidt kendskab til sociale medier, og flere havde ikke selv en Facebookprofil. Det havde de dog alle, da de forlod kurset.

Skræddersyet til autobranchen

Dagen igennem blev der brugt tid på at løfte deltagernes niveau, og sørge for, at de fik mest muligt ud af deres tilstedeværelse på de sociale medier. Da kurset tager udgangspunkt i autobranchen, blev der brugt en del tid på at studere gode eksempler fra andre bilforhandlere, og tage ved lære af dem, der gør det godt. Men der blev også brugt tid på at ”lune” kunderne op.

Kat, kat – konverter (H/T Thomas Bigum)

Sætningen ”kat, kat, konverter” rungede i lokalerne lang tid efter kurset var afsluttet. Det er nemlig den model Benjamin tager udgangspunkt i, når der skal sælges biler på sociale medier.

”Kunderne skal varmes op, før de er parate til at købe på sociale meder. Derfor skal der serveres et par katte for dem, før vi begynder at tænke i salg”, fortalte Benjamin Rud til kursisterne.

Med katte taler Benjamin om opslag, der er designet til at få folk til at like og dele – men ikke salgsbudskaber. Det kunne være en stolt medarbejder, en glad kunde eller måske jubilæum i butikken. Når man så har fået lunet sin kunde godt op, så kan man komme med sit salgsbudskab – og tænke i konvertering. Deraf sætninge: Kat, kat – konverter. (LINK: Du kan se flere af Benjamins guldkorn her).

Landet rundt

At dømme ud fra evalueringen af kurserne, har deltagerne taget godt imod den nye kursusrække. (LINK: Se testimonials her). Skulle du have lyst til at deltage på et af de mange kurser, er der en god chance for, at du kan finde et kursus i nærheden af dig. I de kommende måneder, tager vi nemlig landet rundt med kurserne, og helt frem til februar afholder vi kurser. Du kan se hvor kurserne afholdes her: www.abdk.dk/digital.