Stor guide: Sådan sætter bilforhandlere og værksteder strøm til forretningen

Den hurtige guide:

Det første skridt som bilforhandler handler om at kigge på behov. Her skal det afdækkes:

  • Hvor mange elbiler sælger vi i dag?
  • Hvor mange forventer vi at sælge om to, tre, fem og ti år?
  • Hvor mange ladestandere har vi ud fra de salgstal brug for?
  • Vil vi lade kundernes elbiler op til 100% i forbindelse med et serviceeftersyn?
  • Skal vores medarbejdere selv have mulighed for at fylde strøm på deres biler?

Næste trin betyder kontakt til el-installatøren. Det skal afdække:

  • Ud fra din virksomheds ønsker og estimater kigger man på virksomhedens profil og nuværende strømforbrug og adgang til strøm
  • I afdækker jeres strømbehov i forhold til, om alle ladestandere skal kunne lade maksimalt hele tiden
  • I afklarer, hvilke opladninger, der er behov for i dagstimerne, og hvad der kan klares i aften- og nattetimerne.
  • Når elinstallatøren har lavet en tilmelding på den pågældende installation, anviser det lokale netselskab muligt tilslutningspunkt til elskab eller transformerstation.
  • Når elinstallatøren har udført de nødvendige ændringer i kundens installation, færdigmelder elinstallatøren arbejdet til det lokale netselskab.

Det er vigtigt som bilforhandler og værkstedsindehaver at have den korrekte uddannelse til håndtering af el- og hybridbiler på stærkstrøm.

  • Der udbydes rundt om i landet tre dages AMU-kurser i håndteringen af biler.
  • Flere importører kræver og udbyder også efteruddannelse for det personale, som skal sælge og reparere de elektriske køretøjer.
  • På erhvervsskolerne er uddannelsen som personvognsmekaniker er justeret i forhold til elektriske biler.
    • På uddannelsens trin 1 bliver der oprettet et obligatorisk fag ”Fejlfinding på elektriske systemer og grundlæggende sikkerhed på el/hybrid”. På faget opnår eleverne bl.a. en grundlæggende viden om opbygning af eldrevne og hybride køretøjer og om de sikkerhedsmæssige aspekter i forbindelse med arbejdet.
    • På uddannelsens specialetrin 2 bliver det tidligere valgfri specialefag ”Sikkerhed på eldrevne og hybride køretøjer” gjort obligatorisk. På dette fag lærer eleverne bl.a. at arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt på eller i nærheden af spændingsløse elektriske systemer på el- og hybridbiler.
  • Elektriske biler kræver særligt værktøj og korrekt afspærring, når der arbejdes på bilerne. Der findes flere løsninger på markedet, herunder tilbyder autogrossisterne i Danmark udstyr til opgaven.
  • Tilslutningsbidraget ligger lige nu på ca. 1.000 kr. pr. ampere.
  • Afklar omkostningerne til din elinstallatør til rådgivning og installation.
  • Ved tilslutning af forbrug med fuld netadgang betaler bilforhandleren et standardtilslutningsbidrag, der varierer i størrelsen afhængigt af tilslutningspunktet og det købte leveringsomfang.
  • Ved tilslutning af forbrug med begrænset netadgang betaler kunden et reduceret tilslutningsbidrag. Kunden betaler de faktiske omkostninger, der er forbundet med tilslutningen og skal være indstillet på at være forhindret adgang til elnettet i perioder med flaskehalssituationer.
  • Mærkeforhandlere er typisk underlagt krav fra importøren jf. forhandlerkontrakterne til antal ladestandere, efteruddannelse, værktøj og lignende.
  • Få inspiration fra to forhandlere, der allerede har sat strøm til forretningen her.

AutoBranchen Danmark sætter her fokus på, hvad du som bilforhandler, værksted eller autolakere kan gøre for at komme med på den grønne bølge og sætte strøm til forretningen.

AutoBranchen Danmark har interviewet Jan Rasmussen, afdelingsleder hos Dansk Energis afdeling for netteknik, der har et indgående kendskab til elbilers samspil med elnettet. Eksempelvis er han medforfatter til rapporten ‘Elforsyning til bilbyer’, som i maj 2019 undersøgte bilbyen i Risskov ved Aarhus. Her analyserede Dansk Energi en række bilforhandlere i forhold til at afdække deres behov og efterfølgende kigge på, om den lokale elforsyning kan klare en udvidelse af antallet af ladestandere.

“Forhandlerens første og vigtigste opgave er, at kigge på hvilket ladebehov man får brug for. Ikke kun ud fra sit nuværende ståsted, men også hvad estimatet lyder på om to, tre, fem, og otte år. “, siger Jan Rasmussen og fortsætter:

“Det er ikke kun ladebehovet i salgslokalet, men også om værkstedet ligeledes skal forsynes med en eller flere ladestandere. I samme ombæring skal bilforhandlere diskutere kundeservice. Vil man tilbyde kunder med elbiler, at bilerne skal være fuld opladet efter et serviceeftersyn eller ej. Det vil nok være meget individuelt, men det kan meget vel blive en konkurrenceparameter”, fortæller Jan Rasmussen.

Tag estimatet med til netvirksomhed

Hvis du og din virksomhed har besluttet, at I har brug for eksempelvis tre ladestandere og forventer, at I skal sælge tre nye bilmodeller på el alene frem mod 2021, har I godt styr på omfanget. Det kan også være, I har afklaret, at I vil have en ladestander i salgslokalet og to i værkstedet, så man også kan servicere dem. Så langt så godt.

“I næste trin tager man fat i sin elinstallatør. Derigennem laver man en afklaring af flere ting: Hvilken sikkerhed skal man have som forhandler for at kunne oplade. Skal alle kunne lade hele tiden, og hvor kraftige skal ladestanderne være”, fortæller Jan Rasmussen og fortsætter:

Jan Rasmussen fra Dansk Energi er ekspert i elnettet og har flere gange afdækket, hvordan bilforhandlere er stillet, når det kommer til elektrificering af forretningen (Foto: Dansk Energi)

“Ud fra de ønsker laver elinstallatøren en tilmelding på den installation, der skal laves hos kunden og tilsluttes elnettet. Det lokale netselskab anviser muligt tilslutningspunkt til nærliggende elskab eller transformerstationer i nærheden . Vores analyse i Risskov viser, at udfordringen her kan løses ved at flytte forhandlernes tilslutningspunkter højere op i nettet. “. Når elinstallatøren har udført de nødvendige ændringer i kundens installation, færdigmelder elinstallatøren arbejdet til det lokale netselskab.”.

Lav budgettet og husk tilslutningsbidrag

Nu har virksomheden afdækket antallet af ladestandere. Det er internt bestemt, hvilket niveau af kundeservice, man vil tilbyde, og man har med sit netselskabet afklaret, hvordan man er stillet lige nu og i fremtiden i forhold til lav- og højspændingsnettet. Bilforhandleren  skal som udgangspunkt ikke bekymre sig, hvorvidt der er ledig kapacitet i elnettet eller ej, når kunden køber en permanent/fuld adgang til elnettet.

Men alting kommer med en pris. I samarbejdet med netselskabet afdækker forhandlere to ting: Vil man have den fulde netadgang? Eller kan man godt leve med ikke at have den meget store og brede motorvej for strøm lagt ind i virksomheden.

“Lokalt kan forhandleren jo også overveje, om der findes en eller flere ladestandere, måske endda hurtigladere, i nærheden af forretningen. Hvis man kan leve med at køre derover og fylde strøm på, er der jo nødvendigvis ikke et massiv behov for at udvide installationen. Det svarer jo lidt til, hvis man i dag vasker biler eller fylder brændstof på uden for matriklen”, forklarer Jan Rasmussen fra Dansk Energi, og slutter:

”Der er rigtig meget at vinde ved at udnytte den fleksibilitet, der ligger i opladning af elbiler, fx ved at oplade nogle af elbilerne om natten, eller når nettet er mindre belastet. Den fleksibilitet skal vi finde ud af at udnytte.

Læs mere i vores tema-univers: