Benjamin Rud Elberth

2019: Sådan ser året ud for autolakererne

[fusion_text]Nyt år og et væld af nye opgaver på lak- og karosseriværkstedet. De fleste kan nok skriver under på, at også 2019 kommer til at byde på masser af lakering, forsikringsskader, specialopgaver og måske også opgaver, som ligger lidt ud over det sædvanlige i form af lakering af alt fra både, motorcykler og køkkenlåger.

Men der er ekstra tykke streger, som skal farvelægges i det år, vi har taget hul på for at forstå, hvilken retningen branchen kører i. Det fortæller Rico Laurits Madsen, der er teknisk konsulent hos AutoBranchen Danmark.

I øjeblikket har autolakererne især sprøjtepistolen rettet mod den vigtige tidsfaktor. I alle brancher handler det om optimering, men især branchen for autolak og karrosseri har et meget stramt fokus på den tid, de bruger på at lakerer eller oprette bildele i en verden, hvor forsikringsselskabets stopur kører, og hvor udgifter til blandt andet lånebiler skal minimeres.

”Derfor er mange medlemmer i de her år på jagt efter produkter, der arbejder enormt effektivt og hurtigere end nogensinde. Det gælder tørretider, fugtighed og lignende”, siger Rico Laurits Madsen og fortsætter:

”Det er vigtige aspekter at have in mente, når man skal optimere. Det er også de løbende driftsforbedringer, der skal danne grundlaget for det opkøb eller den tilbygning, som skal holde forretningen velkørende i de kommende år”, forklarer den tekniske konsulent.

Aftenkurser har været gode

AutoBranchen Danmark holder løbende aftenkurser og medlemsmøder, hvor medlemmer netværker, henter inspirationer fra hinanden og får masser af faglig sparring med AutoBranchen Danmarks konsulenter. Derfor er der en række tilbud til skadesreparatører, lakerere og karrosseriteknikere, som kan hjælpe med at forbedre bundlinjen og udvide kundekredsen.

Her tænkes der også ud over mere traditionelle platforme, og vi kigger blandt andet på, hvordan man kan fange sin næste kunde på Facebook eller Instagram. En stribe autolakerere har allerede deltaget og bidraget med gode eksempler på, hvordan Facebook-side bliver gode udstillingsvinduer for kunderne. Og ikke kun på den traditionelle autolakering, men også når branchens dygtige hænder kaster sig over andre produkter.

Det fagteknisk er naturligvis også et stærkt forankret område. Derfor afholder AutoBranchen Danmark eksempelvis et kursus i skadesberegning i Aalborg den 28. marts. Her opdaterer vi  blandt andet deltagerne på de vigtigste funktioner i Qapter, arbejdsbeskrivelser, reservedelssummer, lakopmålinger og den korrekte brug af bilag.

”Min kollega Finn Larsen og jeg har rigtig mange gode input med hjem fra de løbende møder, vi afholder, eller når vi kommer forbi medlemmer, der har brug for hjælp eller bare er i tvivl”, fortæller Rico Laurits Madsen og uddyber:

”Det der også glæder mig er, at autolakererne flere gange har inviteret kunder med. På den måde kan vi sammen gøre hinanden klogere på den gode optimering af de takseringsprocesser, som lægger fundamentet for optimering”.

Du kan læse mere kurset den 28. marts i Aalborg på det her link.

Rekruttering en hård nød

Som det i længere tid har været beskrevet af flere medier og AutoBranchen Danmark selv oplever dele af branchen problemer med at kunne finde og rekruttere de rette medarbejdere. Dertil er tilstrømningen til erhvervsskolerne bremset op – både når man kigger på piger og drenge, der i en årrække har valgt den gymnasiale vej frem for den erhvervsfaglige. I sidste instans er rammer det de lakværksteder, som skal ansætte unge eller ældre.

Det er en af de største udfordringer, som lakfolket nævner, når Rico Laurits Madsen kommer på besøg rundt i landet.

”Mange nævner rekruttering som et stort problem. Det gælder desværre ikke kun lærlinge, men også dygtige svende. Konsekvensen er, at værkstederne må sige nej til nye kunder eller andre lakeringsopgaver”, siger den tekniske konsulent.[/fusion_text]