Ni politiske nøgleområder

AutoBranchen Danmark arbejder bredt set med at skabe de bedst mulige vilkår for bilforhandlere, værksteder, autolakerere og leasingselskaber. Vi varetager branchens interesser over for politikere på Christiansborg, embedsværket og relevante styrelser og overfor vigtige samarbejdspartnere som forsikringsselskaber, bilimportører, bilfabrikker og uddannelsesinstitutioner. I det arbejde fokuserer vi blandt andet på følgende områder:

Bilafgifter

Vi mener…

Læs mere

Vanvidsbilisme

Vi mener…

Læs mere

Grøn omstilling

Vi mener…

Læs mere

Bedre rammevilkår

Vi mener…

Læs mere

Ordentligt samarbejde med bilimportører og fabrikanter

Vi mener…

Læs mere

Mobilitet

Vi mener…

Læs mere

Skader og reparationer

Vi mener…

Læs mere

Uddannelse og mangel på arbejdskraft

Vi mener…

Læs mere

Stop for skrotning af gode biler

Vi mener…

Læs mere

Bilafgifter 

I Danmark er biler massivt beskattet, og bidraget til statskassen og vores fælles velfærd er dermed markant.  

AutoBranchen Danmark arbejder for, at det ikke bliver dyrere at købe og eje en bil i Danmark og arbejder samtidig for, at eventuelle ændringer i afgiftssystemet sker på en måde, der ikke påvirker branchen og bilsalget negativt.  

Afgiftssystemet i Danmark er komplekst, og set fra AutoBranchen Danmarks synspunkt skal der tages hensyn til både den eksisterende bilpark, til salget af brugte biler, nye biler og import og eksport til og fra udlandet, når afgifter justeres eller ændres.  

Aktuelt har særligt den grønne omstilling af bilparken politikernes interesse, hvorfor afgiftsdiskussionen fra politisk side primært fokuserer på at sikre flere elbiler. 

Siden bilaftalen i 2020 er antallet af elbiler i Danmark af samme grund mangedoblet.  

Klimaministeriets seneste forventning siger 925.000 rene elbiler i 2030, hvilket langt overstiger bilaftalens oprindelige mål på 775.000 opladelige biler inkl. plugin-hybrider. 

Når bilaftalen revideres, skal det ske på en måde, der fastholder det momentum, elbilerne allerede har opbygget herhjemme.  

Og her spiller bilafgifterne en helt afgørende rolle.  

Den grønne omstilling kræver samtidig fortsatte justeringer for, at elbiler bliver tilgængelige for alle indkomstgrupper. 

Samtidig er det afgørende for hele branchen, at Motorstyrelsen kan forvalte efter de nye regler, når de indføres. Reglerne må ikke blive for ressourcekrævende for Motorstyrelsen at administrere efter.   

AutoBranchen Danmark arbejder i forbindelse med den aftalte revision af bilaftalen for følgende: 

  • Hold elbilerne – og særligt de mindre – prismæssigt og driftsøkonomisk attraktive, så de appellerer til flere indkomstgrupper.  
  • Udfas afgiftsfritagelsen på de dyreste elbiler i kontrolleret tempo. 
  • Afskaf reparationsgrænsen på elbiler, så man sikrer CO2-gevinst for pengene og elbiler ikke skrottes på grund af meningsløst bureaukrati. 
  • Tilgodese brugtimport, der bidrager markant til omstillingen. 
  • Yderligere pitstop inden for rammen af bilaftalen, så man sikrer det rette tempo i omstillingen – men uden at evindelige afgiftsdiskussioner sætter salget i stå. 
  • Indtænk konsekvenser for eksisterende bilpark og brugtvognsmarkedet, der vil eksistere i mange år fremover. 
  • Undgå dobbeltbeskatning for biler, der har betalt fuld afgift, ved eventuelle nye finansieringskilder som vægtafgift eller trængselsregulerende roadpricing.  
  • I det omfang roadpricing indføres som erstatning for registreringsafgiften, skal det indføres på en måde, der ikke påvirker biler, der er solgt med afgift, og ændringer af en sådan karakter bør ske i et separat forløb, der varsles i god tid. 

Vanvidsbilisme 

AutoBranchen Danmark er enige i, at vanvidsbilisterne skal væk fra vejene, og at der er behov for lovgivning, der skal forhindre de mange tragiske sager, der har været.  

Men lovgivningen om vanvidskørsel giver i sin nuværende form en række uhensigtsmæssige konsekvenser for virksomheder, der kan få beslaglagt køretøjer, selvom de har taget forebyggende tiltag. 

Vi er opmærksomme på, at der vil være et erstatningskrav mod vanvidsbilisten, men det vil i de fleste tilfælde vise sig illusorisk at inddrive og virksomheden risikerer yderligere udgifter til f.eks. advokat. 

Som erhvervsdrivende virksomheder, der bl.a. sikrer sit levebrød gennem udlån og prøvekørsler af biler, mangler branchen redskaber til at sikre sig mod konfiskation. At forhandlerne får underskrevet tro og love-erklæringer er juridisk set ikke nok til at undgå at få konfiskeret en bil. AutoBranchen Danmark har løbende været i dialog med skiftende ministre og ordførere om en vejledning til branchen på dette område. 

For at sikre at vi i videst muligt omfang rammer vanvidsbilisten og ikke virksomheden, har AutoBranchen Danmark følgende løsningsforslag: 

  • At oprette et register, hvor virksomheder med en kunde/medarbejders samtykke kan få oplyst, hvorvidt en kunde eller medarbejder tidligere er dømt for grove færdselsforseelser. 
  • En vejledning for, hvordan branchen skal forholde sig, når de udlejer eller udlåner køretøjer. Såfremt denne vejledning følges, skal den erhvervsdrivende ikke have konfiskeret et køretøj, der har været anvendt til vanvidskørsel – medmindre der foreligger særlige omstændigheder, fx gentagelsestilfælde.  

Grøn omstilling 

Ekstremt vejr er der kommet mere af. Det kan vi blandt andet se i et stigende antal skader på biler.  

At tøjle klodens temperaturstigninger til de mål, Paris-aftalen lægger op til, indebærer naturligvis forandringer i transportsektoren.  

AutoBranchen Danmark arbejder for den grønne omstilling på flere planer. 

Vi gør en stor indsats for at hjælpe branchens virksomheder med at lave ESG-regnskaber og klæde dem på til at håndtere de udfordringer, den grønne omstilling medfører for dem.  

Vi arbejder for at sikre afgiftsvilkår, der holder nye såvel som brugte elbiler attraktive og tilgængelige for alle samfundsgrupper. Samtidig ønsker vi ro om bilafgifterne, så vi ikke risikerer at bremse bilsalget og dermed den grønne omstilling.  

Vi arbejder også for at sikre bedre vilkår for de forhandlere, der giver et stort bidrag til Danmarks grønne omstilling ved at importere rekordmange brugte elbiler i disse år. 

På den måde bidrager vi til at indfri og overstige de mål, der blev sat med bilaftalen fra 2020, om at have 775.000 nul- og lavemissionsbiler på de danske veje i 2030.   

Vi arbejder også for at fjerne reparationsgrænsen for elbiler, når de bliver skadede, fordi elbilernes CO2-gevinst bliver større, jo længere vi holder dem i drift, mens selve produktionen stadig er CO2-tung. 

AutoBranchen Danmark arbejder for:  

  • At klæde branchens virksomheder på til at lave ESG-regnskab 
  • At der på sigt skal indføres roadpricing i stedet for det nuværende kludetæppe af registreringsafgifter. Det sikrer, at man beskatter forbruget af bilen frem for anskaffelsen. 
  • At holde afgiftsvilkår for nye såvel som brugte elbiler attraktive og tilgængelige for alle samfundsgrupper.  
  • At fjerne reparationsgrænsen for elbiler og at sikre gode vilkår for importører af brugte elbiler. 

Bedre rammevilkår 

AutoBranchen Danmark arbejder løbende på at forbedre en række rammevilkår for de ca. 1200 bilforhandlere, autoværksteder, autolakererier etc., vi repræsenterer. 

Her er nogle af de sager, vi har særligt fokus på: 

Listepriser ved brugtimport 

I 2024 blev der importeret omkring 60.000 brugte elbiler til Danmark. Dermed er brugtimport blevet et enormt vigtigt element i den grønne omstilling. 

Men når forhandlere importerer brugte biler til Danmark, er der ikke tilstrækkelig gennemsigtighed omkring de listepriser, der skal danne grundlag for afgiftsberegninger. Bilimportørerne kan godt dele dem med Motorstyrelsen, men afviser at dele med brugtvognsforhandlerne, der dermed står i en usikker situation. 

AutoBranchen Danmark arbejder for at skabe åbenhed omkring listepriserne, så branchen kan foretage afgiftsberegningen på et sikkert grundlag. Vi har flere gange fremført vores synspunkter for skiftende skatteministre.  

Licensordning for leasing 

Hvis et leasingselskab snyder, skal det stoppes. AutoBranchen Danmark anerkender, at det kan være nødvendigt med en indsats for at stoppe snyd. 

En licensordning, hvor kun de store leasingselskaber kan være med, vil hverken stoppe bander eller snyd med bilafgifter. I stedet risikerer vi, at de store leasingselskaber bliver de største vindere på licensordningen til skade for samfundet generelt og den frie konkurrence. 

Det vigtigste for at stoppe snyd er simpelthen et effektivt og hurtigt kontrolsystem. 

Allerede i dag gælder der en række krav til leasingselskabet, som hvidvaskkrav, undersøgelse af kreditværdighed hos leasingtager og krav til sikkerhedsstillelse mm. Udfordringen er blot, at der ikke er tilstrækkelig kontrol med overholdelse af ovennævnte regler. 

For at sikre, at der ikke drives ”stråmandsvirksomhed”, og at leasingtagerne har mulighed for at fravælge de virksomheder, som har ”ridser i lakken”, foreslår AutoBranchen Danmark at tilføje krav om: 

  • At ledelsen i et leasingselskab underkastes en ”fit and proper”-vurdering, og 
  • At alle leasingselskaber skal offentliggøre deres seneste kontrolrapport fra myndighederne. 

Vælger man at indføre ovenstående krav som en licensordning, skal de eksisterende virksomheder gives rimelig tid til at indføre processer og systemer, der lever op til ovenstående krav. Nye virksomheder skal dokumentere, at de har processer og systemer til overholdelse af kravene, inden de kan tildeles licens. 

Man skal bare huske, at en licensordning skal følges op af målrettet kontrol og håndhævelse. 

Bankerne 

For mange bilforhandlere er banken deres vigtigste samarbejdspartner, men den grønne omstilling udfordrer ofte samarbejdet.  

I de seneste år har mange forhandlere nemlig oplevet, at værdien af deres varelager på kort tid har mistet stor værdi pga. kraftige prisnedsættelser på nye elbiler fra producenternes side. Det er en udvikling, vi forventer vil fortsætte fremover. 

Samtidig oplever mange forhandlere, at der opstår et større finansieringsbehov, når varelageret skal gå fra benzin- og dieselbiler til elbiler, fordi elbilernes stålpris stadig er højere. 

For mange banker og deres erhvervsrådgivere bliver autobranchen set som risikobetonet og med for lav soliditet. Men hvis forhandlerne bliver straffet af bankerne for de forandringer, så bliver de reelt straffet for at understøtte den grønne omstilling. 

Nok bliver der givet støtte til salg af grønne biler, men jo bedre det går, jo større bliver likviditetspresset på branchen, og modsat virksomheder som Aalborg Portland, som har fået hjælp fra staten og EU i den grønne omstilling, så er der kun forbrugerne til at betale for AutoBranchens omstilling. 

AutoBranchen Danmark arbejder for, at forhandlerne bliver ved med at spille den centrale rolle i den grønne omstilling og i vores samfund generelt, som de har gjort hidtil. 

Hvis vi skal beholde vores gode netværk af bilforhandlere og autoværksteder over hele landet, skal man have øje for det – både i bankerne og politisk. 

Ordentligt samarbejde med bilimportører og fabrikanter 

Det er en vigtig prioritet for AutoBranchen Danmark at sikre et godt og bredt netværk af bilforhandlere i hele landet. 

Mange bilkunder og bilejere ønsker nemlig, at de kan købe, sælge og få gennemført service og reparationer på deres biler i deres nærområde.  

Nyvognsforhandlerne har som den øvrige autobranche oplevet store omvæltninger gennem de senere år. Mange køber op eller sælger afdelinger, andre bliver slået sammen og nye mærker gør deres indtog. 

Nyvognsforhandlernes indtjening pr. solgt bil – og dermed deres mulighed for at investere i og udvikle forretningen – er igennem en årrække blevet udfordret af bilimportørerne og bilfabrikanterne. 

Nogle bilfabrikanter er begyndt at sælge deres biler direkte til kunden udenom forhandleren, mens andre bilfabrikanter ønsker, at bilforhandlerne skal overgå til den såkaldte agentmodel, hvor bilforhandleren ikke ejer de biler, de sælger, men fungerer som et salgssted i forlængelse af bilfabrikanten.  

Det har været traditionen, at bilimportører optræder som mellemled mellem bilfabrikanten og bilforhandlerne. I de senere år har der været rejst kritik af bilimportørernes forretningsmetoder, hvor der i nogle tilfælde stilles høje og ublu krav til bilforhandlerne, der ligeledes straffes økonomisk, hvis de ikke lever op til en række mål. Det er uordentligt og uholdbart.  

AutoBranchen Danmark arbejder for: 

  • Et godt og bredt netværk af bilforhandlere i alle dele af landet 
  • Fair forhold for bilforhandlerne i deres samarbejde med importører og fabrikanter 
  • Et stop for de metoder, som især nogle bilimportører anvender i samarbejdet med bilforhandlere 

Mobilitet 

AutoBranchen Danmark ønsker et samfund, hvor det er nemt at komme fra a til b.  

Som brancheorganisation for landets bilforhandlere, for autoværksteder, autolakerere og leasingselskaber ser vi det som vores kerneopgave at holde danskerne godt kørende og sikre et samfund med høj mobilitet.  

Danmark har sammenlignet med en række andre lande en god infrastruktur, men der er plads til forbedringer, som vil kunne øge mobiliteten yderligere.  

Trængslen er mange steder stigende, og det er ikke bare til gene for den enkelte, som holder i kø, men også en udfordring for Danmark generelt – og en udfordring, der har store samfundsøkonomiske konsekvenser.  

Bilparken står til at blive større og større i de kommende år, og bilparkens sammensætning vil også ændre sig. Derfor er der brug for, at infrastrukturen løbende tilpasses de behov.  

Men vi mener også, at roadpricing kan spille en rolle i at komme trængslen til livs, så trafikken kan fordeles bedre. 

Det er dog vigtigt at fastslå, at det samlet set ikke må blive dyrere at være bilist i Danmark. 

Hvis der skal indføres roadpricing, skal det derfor ske som en erstatning for registreringsafgiften.  

AutoBranchen Danmark arbejder for: 

  • Et Danmark med en høj mobilitet, hvor det er nemt at komme fra a til b 
  • At trængslen begrænses – enten ved udvidelse af infrastrukturen eller ved roadpricing som en erstatning for registreringsafgiften 

Skader og reparationer 

AutoBranchen Danmark organiserer en stor del af den danske skadesbranche, der tæller både karrosseriværksteder, autolakerere og skadescentre.  

De reparerer sammen danskernes biler, når de er kørt galt eller på anden vis er gået i stykker.  

Langt størstedelen af skadesarbejdet bliver udført for forsikringsselskaberne, hvor danskerne har forsikret deres biler. 

Samarbejdet mellem skadesbranchen og forsikringsselskaberne om at holde danskerne godt kørende er derfor et vigtigt fokusområde for AutoBranchen Danmark.  

I Danmark findes der, modsat flere andre EU-lande, kun ét system til opgørelse og taksering af forsikringsskader. Systemet – Autotaks – drives på vegne af forsikringsselskaberne af brancheorganisationen Forsikring & Pension, og systemet har de facto et monopol på opgørelse og taksering af skader, ligesom udvikling og drift af systemet ikke bliver konkurrenceudsat. 

Det er i meget høj grad forsikringsselskabernes ønsker, der tages højde for, når systemet udvikles, hvilket betyder, at betalingen til skadesbranchen mange steder halter. Eksempelvis er overskudsgraden i skadesbranchen omtrent halveret på ti år.  

Autobranchen Danmark ønsker bedre og mere fair afregning og mere gennemsigtighed om og mere indflydelse på driften og udviklingen af Autotaks, fordi det er af afgørende betydning for karosseriværksteder og lakerere, der indhenter omkring 80 procent af deres omsætning gennem Autotaks-systemet. 

Det er ikke rimeligt, at Forsikring & Pension har monopol på taksering af forsikringsskader til en værdi af mange milliarder årligt og samtidig kan bestemme, hvordan monopolet indrettes i form af afregningssystemet. Systemet bør udvikles og supporteres i fællesskab mellem forsikringsselskaberne og autobranchen. 

Autobranchen Danmark arbejder derudover for, at autobranchen og forsikringsbranchen tager et fælles ansvar for at sikre den gode kvalitet i de udførte skadesreparationer. Det skal afspejles både i forsikringsselskabernes indkøbspolitik samt hos de værksteder og lakerer, der skal udføre reparationer efter bilfabrikantens forskrifter. 

AutoBranchen Danmark arbejder for: 

  • Fair afregning til skadesbranchen fra forsikringsselskaberne 
  • At der betales for alle de ydelser, som skadesbranchen leverer til forsikringsselskaberne 
  • At skadesbranchen får større indflydelse på udviklingen og driften af Autotaks 
  • At der kommer alternativer til Autotaks, så forsikringsselskabernes monopol brydes 
  • At forsikringsselskabernes bæredygtighedsinitiativer ikke er greenwashing, og gennemføres på en måde, der også er økonomisk bæredygtig for skadesbranchen.  

Uddannelse og mangel på arbejdskraft 

Der er en udbredt mangel på arbejdskraft i Danmark. Det er et problem for autobranchen, som er afhængig af faglært arbejdskraft. Der bliver brug for flere mekanikere, autolakerere, karrosseriteknikere m.fl. på fremtidens arbejdsmarked.  

Derudover er der i disse år stor konkurrence om faglært arbejdskraft, hvor mange rekrutteres til medicinalindustrien, vindmølleindustrien og andre sektorer, som kræver en høj teknisk faglighed, da maskinerne i stigende grad bliver mere specialiserede og udfordrende datamæssigt. 

Vi har brug for at kunne tiltrække flere unge til erhvervsskolerne og for bedre at synliggøre uddannelses- og karrierevejene i autoindustrien. 

Men interessen skal vækkes allerede i folkeskolen. Derfor har AutoBranchen Danmark haft et samarbejde med Dansk Automobil Sports Union (DASU) om projektet ”Hestekræfter på skoleskemaet”, hvor folkeskoleelever fra 7.-10. klasse gennem et 4 ugers forløb får indblik i autobranchen. Det har øget interessen for branchen.  

Der skal også gøres en indsats for at tiltrække flere kvinder til uddannelserne, da kvinder kan afhjælpe manglen på arbejdskraft på sigt og samtidig vil skabe mere mangfoldige arbejdspladser. Kun omkring hvad ottende ansat i autobranchen er en kvinde.  

Både branchen og erhvervsuddannelserne har traditionelt haft store vanskeligheder ved at tiltrække kvinder, men i det senere år er tendensen blevet vendt. Eksempelvis har kvinder været i overtal i optaget på autolakereruddannelsen.  

AutoBranchen Danmark har i samarbejde med erhvervsskoler over hele landet gennemført trivselsundersøgelser, der bl.a. sigter på at fastholde de unge og især de unge kvinder på erhvervsuddannelserne gennem god trivsel. 

AutoBranchen Danmark arbejder for: 

  • At fastholde og tiltrække arbejdskraft til branchen 
  • At tiltrække flere kvinder til branchen 
  • At sikre investeringer og en bedre økonomi i branchens arbejdspladser 

Stop for skrotning af gode biler 

Den cirkulære økonomi er i fremgang, men i autobranchen hersker der stadig en brug-og-smid-væk-kultur, hvor alt for mange biler skrottes eller eksporteres, selvom de nemt kan repareres. Det skyldes i høj grad reparationsgrænsen, der definerer, hvornår man må reparere en bil. 

AutoBranchen Danmark ønsker derfor et opgør med reparationsgrænsen, som begrænser muligheden for at reparere biler.  

Reparationsgrænsen blev indført i en tid, hvor elbiler ikke var en del af bilparken. Den tager derfor ikke højde for, at det i særlig grad – ud fra et miljø- og klimamæssigt synspunkt – giver mening at reparere elbiler, da omkring 75 procent af klimapåvirkningen fra en elbil ligger i produktionsfasen.  

AutoBranchen Danmark ønsker en afskaffelse af reparationsgrænsen, og har særligt fokus på at afskaffe reparationsgrænsen for elbiler, for at sikre den bedste mulige udnyttelse af jordens ressourcer. 

Som reparationsgrænsen er indrettet i dag, tager den ikke højde for bilens reelle tilstand. En bil i god stand til en værdi af f.eks. 40.000 kr. kan dømmes totalskadet, hvis den bliver ridset og skal omlakeres, hvilket kan løbe op i over 30.000 kr. Det skyldes, at reparationsgrænsen udelukkende ser på omkostningerne ved reparationen. Skader på et elbilsbatteri vil hurtigt medføre totalskade, selvom batteriet kunne udskiftes. 

Reparationsgrænsen blev indført som en konsekvens af den høje danske registreringsafgift på biler, for at forhindre reparationer, der var dyrere end bilens værdi, eksklusiv registreringsafgiften. Men da der for elbiler ofte ikke betales registreringsafgift eller ikke betales ret meget, er der ingen skattetekniske grunde til at fortsætte denne praksis.  

AutoBranchen Danmark arbejder for: 

  • En afskaffelse af reparationsgrænsen for elbiler.  
  • En afskaffelse eller forhøjelse af reparationsgrænsen for alle biler, så flere biler repareres.  
  • At der indføres krav til genbrug af totalskadede biler fremfor eksport eller skrotning, så vi sikrer et større udbud af brugte reservedele af høj kvalitet, der kan fortrænge nyproducerede reservedele.  
  • At omkostningen til reparation af en skadet bil – indtil fjernelsen af reparationsgrænsen – opgøres med den type af reservedele, som også vil blive brugt til reparationen. I dag opgøres omkostningerne med nye originale reservedele, mens reparationerne ofte finder sted med brug af brugte eller uoriginale reservedele. Det betyder, at reparationsgrænsen reelt er væsentligt lavere i dag, end politikerne har fastsat den til at være. 

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation