Bilforhandlere

Årsdag for fuld musik: Opsang, slag-sang og de nyeste trends

AutoBranchen Danmarks årsdag anno 2024 bød på alt fra nyt om registreringsafgiften, udsigter til roadpricing og bud på, hvordan kunstig intelligens kan løfte branchen.

Som traditionen efterhånden byder, mødtes AutoBranchen Danmarks medlemmer fra nær og fjern til Årsdag på Remisen i Brande den 26. september for at netværke og blive klædt på til fremtiden. Og på lige så velkendt vis, var det en veloplagt konferencier, Dennis Ritter, der styrede deltagerne igennem en dag med virtuelt ministerbesøg, hvor forskere, AI-eksperter og branchefolk delte deres viden med 300 glade deltagere.  

Dennis Ritter lagde ud med et sprogkursus: ”Remise kommer fra det franske remettre, som betyder ”at sætte på plads”, forklarede han tilhørerne, og tilføjede, at det jo kunne være, at der i løbet af dagen, var nogen, der skulle sættes på plads.  

Branchekontrakten er brudt 

Og det var der i den grad: Administrerende direktør Gitte Seeberg gik nemlig straks derefter på talerstolen med en direkte opsang til dem, der i hendes optik er skyld i, at branchen har ondt i overskuddet.  

”Indtjeningen i vores branche bare falder og falder. Og det på trods af at omsætningen faktisk stiger for mange. Hvad er forklaringen? Hvor peger pilen hen? Den peger på bilimportørerne. Den peger på forsikringsselskaberne”, sagde hun og tilføjede, at det, man kunne kalde ”branchekontrakten” – den der handler om ordentlighed og ligeværdighed – er blevet brudt. De store har alt for meget fokus på at tjene penge på bekostning af de mindre, og blandt bilimportørerne er der mange eksempler på decideret intimiderende adfærd overfor forhandlere.  

Gitte Seeberg brugte derfor også lejligheden til at fortælle deltagerne på Årsdagen, at alle der måtte ønske at køre en sag om det, kan forvente fuld støtte fra AutoBranchen Danmark.  

Til gengæld bød talen på tak til Motorstyrelsen for det konstruktive samarbejde og selvfølgelig til AutoBranchen Danmarks mangeårige samarbejdspartnere, Gjensidige og Santander.  

Et elbilsformet hul i statskassen  

I 100-året for indførelsen af registreringsafgiften (som det daværende Folketing egentlig havde besluttet skulle være en midlertidig afgift i et år) fyldte registreringsafgiften også en del igennem dagen.  

Fra Remisens store scene fortalte DTU-forsker Ninette Pilegaard om et usædvanligt stort forsøg med hele 2000 personer, som i disse år kører i hele landet. Formålet er at teste forskellige modeller for roadpricing, fordi det i følge forskerne er den mest samfundsøkonomisk optimale måde at beskatte kørsel på.   

Hendes indlæg blev fulgt op af debat fra scenen og med salen – blandt andet om, hvorvidt roadpricing i fremtiden kan supplere eller ligefrem erstatte registreringsafgiften. Et valg mellem pest og kolera, kunne man fornemme på salen.  

Hos både den nyslåede skatteminister, Rasmus Stoklund, der gæstede årsdagen via TEAMS, og på Motorstyrelsens fagsnak, lå det mellem linjerne, at branchen formentlig kan imødese, at afgiften kommer til at ændre sig en del i de kommende år. Det skyldes ikke mindst udfordringen fra de afgiftsfritagede elbiler, der, efterhånden som elbilssalget stiger, efterlader et større og større hul i statskassen.  

Fagre nye fremtid  

Både fra den store scene og på flere fagsnakke indtog digitalisering og brugen af kunstig intelligens en hovedrolle på årsdagen. Bo Jakobsen fra Santander slog et slag for at kaste sig meget mere ind i kampen, for ”det er ikke bilerne, der bliver tjent på i fremtiden – det er de små apps og alt det data, der følger med bilerne”.  

Kommunikationseksperterne Timme Bisgaard Munk og Brian Due Jensen gav en tur i den digitale helikopter med et vue over udviklingen – og landede den lige midt i bilforretningerne med en gennemgang af, hvordan AI kan komme forretningerne til gavn.  

Motorstyrelsen løftede lidt af sløret for en måske kommende digital registreringsattest, der kan hentes på borger.dk. Og som et virtuelt festfyrværkeri af en afslutning, steg tech-eksperten David Guldager på scenen for at vise, hvordan de mange forskellige platforme for kunstig intelligens som ChatGPT, AI Suno eller Googles NotebookLM kan producere alt fra overbevisende leasingtilbud til nye logoer på et splitsekund og dermed spare både tid og penge ude i forretningerne.  

Og hvem ved? Måske bliver den sang om AutoBranchen Danmark, som David Guldager havde fået sin kunstigt intelligente assistent til at producere på vejen fra København til Brande, det nye hit på din personlige Spotify-playliste? I hvert fald blev den et hit hos deltagerne og sendte dem fra årsdagen med manér og et stort smil på læben.