Sådan lyder sloganet hos OHA Biler, der er et friskt bilhus i Odense med værksted og salg af brugte biler. Hos OHA Biler har man valgt ikke at gå i andres fodspor, men tænke ud af boksen i forhold til at sikre loyale kunder.
“Værksted på abonnement” har omtrent halvandet år på bagen, og det har givet loyale kunder, nye kunder og faste månedlige indbetalinger, som giver mindre træk på kassekreditten.
Når en kunde er interesseret i en aftale om “Værksted på abonnement”, så vurderer man behovet ud fra kundens kørselsmønster og –behov. Prisen begynder ved 99 kroner pr. måned.
For kunden er det reelt set en opsparing. Kundens månedlige betalinger står på en konto, og når bilen kommer til service, bliver kundens månedlige betalinger modregnet på den endelige regning.
“Jeg vil ikke sige, at vi direkte tjener på abonnementet, men vi fastholder kunden hos os, og så har vi den fordel, at kunden overholder sine service rimeligt punktligt i stedet for at trække den nogle måneder. Hvis bilen skal til service hvert år, så kommer bilen hvert år i stedet for, at kunden går 14-15 måneder. Det betyder, at vi får et ekstra service hver fjerde år, eller måske før,” siger Simon Junker, der er værkfører og medejer.
Med i abonnementet får kunden en række andre ydelser.
- 10 procent rabat på alle reparationer
- Gratis arbejdsløn ved pæreskift, viskerbladsskift
- Gratis sprinklervæske mellem service
- Gratis lånebil ved service og reparationer
- Gratis dækhotel
- Den fulde abonnementspris bliver sat på opsparing til betaling af uforudsete udgifter.
Abonnementskunderne får også vejhjælp med. Her har OHA Biler lavet aftale med en ekstern partner som får betaling pr gang, der er brug for dem. Næsten alle alarmopkald handler om starthjælp, og da kunderne i høj grad er lokale, klarer bilhuset selv hovedparten af opkaldene. På den måde bliver vejhjælp til en god forretning. Vejhjælpen gælder indtil næste serviceinterval. Går kunden ud over det anbefalede service, ophører vejhjælpen.
“Mange af vores faste kunder har valgt abonnementet. Ordningen har kørt i omtrent halvandet år, og vi har altså også fået nye kunder ud af initiativet. Det er nye kunder, hvis biler, vi aldrig tidligere har set, så det er vi godt tilfredse med.
AutoBranchen Danmark har etableret et abonnementsakademi i samarbejde med Subscrybe. Første hold er begyndt, men din virksomhed kan stadig nå at komme med på næste hold, som begynder mandag den 25. april.