Bilforhandlere

Arveafgift står til forhøjelse: Sådan sikrer I det bedste generationsskifte

Den nye socialdemokratiske regering planlægger at hæve arveafgiften fra de nuværende 6% til 15%. Det får store konsekvenser for de mange familieejede virksomheder, der er i den danske autobranche. Hos AutoBranchen Danmark er vi meget opmærksom på, at medlemmer forbereder sig så godt som muligt forud for en politisk afklaring. Ida Nynne Daarbak Jensen er jurist hos AutoBranchen Danmark og supplerer:

“Vi kan ikke være helt skråsikre på, hvordan reglerne præcist vil blive udformet af den nye regering, men vi opfordrer alle medlemmer, som kan blive berørt af de ændrede regler til straks at gå i gang med at afklare, hvordan de skal forholde sig. Og vi guider og hjælper dem meget gerne i gang”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.

  1. Forskellige generationsskiftemodeller. Det gode generationsskifte indeholder analyse og afdækning af de konkrete forhold i sagen, så generationsskifteløsningen tilpasses til netop din virksomhed. Skattereglerne giver mulighed for forskellige løsninger, og i samspil med de selskabsretlige regler er det muligt at skræddersy en løsning, der opfylder netop dine behov.
  2. Generationsskifte og værdiansættelse. Særlige forhold vedrørende værdiansættelse kan være relevante i forbindelse med et generationsskifte. I kombination med de særlige regler om skatteretlig succession er det helt afgørende for virksomhedens fortsatte drift og de nye ejeres mulighed for at videreføre den, at der sker en korrekt opgørelse af virksomhedens værdi.
  3. Arv og gave. Skattereglerne giver særlig mulighed for, som led i et generationsskifte, at inddrage gaver af varierende størrelse. I den sammenhæng er det også helt afgørende at have specialistkendskab til arvereglerne, så I finder den mest fordelagtige løsning for jer.

Har du eller din virksomhed brug for at komme videre med mest optimale generationsskifte, kan du kontakte Ida Nynne Daarbak Jensen på enten tlf. 53 55 14 00 eller idj@abdk.dk.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper