Jura

AutoBranchen Danmarks advokat sparede medlem for retssag og penge

En solgt Mercedes viste sig at mangle udstyr, som ellers var annonceret. Med hjælp fra AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling, fik forhandleren afsluttet sagen med tåleligt forlig.

Sagen var lidt ærgerlig, når man spørger hos den sønderjyske bilforhandler Thomsens Auto. En sælger havde grebet et salg forkert an og har siden forladt virksomheden. Nu er salget efter assistance fra AutoBranchen Danmark endt med tilfredse parter. 

En kunde købte i efteråret en Mercedes stationcar som engros-bil. Efter handlen bliver forbrugeren opmærksom på, at bilen mangler noget udstyr, som ellers var nævnt i annoncen.  

Køber kontakter en advokat, der på sin klients vegne forlanger et nedslag i prisen på 25.000 kroner. 

Poul Erik Møller, som er sælger og kundeservicechef i Thomsens Auto, kan godt se, at en tidligere kollega har grebet det salg forkert an. Han kontakter derfor Abid Khan, der er advokat og juridisk chef i AutoBranchen Danmark.  

Abid Khan går i dialog med kundens advokat og i løbet af et par dage og noget korrespondance frem og tilbage, ender de med en aftale om et prisnedslag på 15.000 kroner.  

“Det er utroligt godt at have en sparringspartner på sidelinjen, når der er en sag, man ikke helt har en løsning på. Kunden skal selvfølgelig have det, han eller hun har krav på, men helst heller ikke mere. Vi forsøger selvfølgelig altid at undgå den slags sager, men det kan jo ske, og så er det rigtigt rart, at jeg ikke behøver tage dialogen med kunden,” siger Poul Erik Møller. 

“Det var også rart, at sådan en sag kan løses hurtigt. Både for os og for kunden. Seks dage efter, at jeg havde fået mail fra kundens advokat, var sagen løst,” fortsætter Poul Erik Møller. 

AutoBranchen Danmark har tre jurister, der alle er specialister inden for branchen. De taler hver dag med medlemmer, som får hjælp til en juridisk udfordring af den ene eller anden slags. Nogle sager kan være på vej i Ankenævn for Biler, men man undgår at nå så langt, fordi juristerne får øjne på sagen og kan spare med forhandleren eller værkstedet om sagen, og måske, som det skete i denne sag, også indgå dialog med klageren eller dennes advokat. 

“Vi sparer medlemmerne for en del penge og tid på denne måde. Selvfølgelig skal salg eller reparationer helst ende i glade og tilfredse kunder, men det kan jo ske, at der går et eller andet galt. I den forbindelse er det vigtigt, at medlemmerne ved, at vores juridiske sparring og hjælp er en del af at være medlem af AutoBranchen Danmark. Når vi siger, at vi er tæt på medlemmerne, så mener vi det,” siger Abid Khan, advokat og juridisk chef i AutoBranchen Danmark. 

Du kan altid kontakte AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling på telefon 3331 4555. Du kan også læse mere om juristerne og deres ydelser her: https://autobranchendanmark.dk/ring-til-vores-juridiske-team/ 

Kontakt

Abid Khan

Juridisk chef / advokat