En dugfrisk medlemsundersøgelse fra AutoBranchen Danmark viser, at de danske bilforhandlere, værksteder og autolakerier gerne vil ansætte flygtninge fra Ukraine i branchen. I undersøgelsen svarer 62 procent, at de gerne vil ansætte ukrainske flygtninge. De 62 procent er bredt fordelt og hele Danmark og virksomheder af alle størrelser.
Her er svargruppernes villighed til at ansætte ukrainske flygtninge:
- Nyvognsforhandlere: 66 procent
- Brugtvognsforhandlere: 42 procent
- Leasingselskaber: 0 procent
- Værksteder: 86 procent
- Autolakerier: 65 procent
Adspurgt hvilke roller de ukrainske flygtninge kan udfylde i respondenternes virksomheder, svares der følgende:
- 57 procent: mekaniker
- 38 procent: ufaglærte opgaver
- 26 procent: karosseritekniker
- 24 procent: autolaker
- 3 procent: administration
- 2 procent sælger
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er glad for at branchen ønsker at ansætte ukrainske flygtninge, men hun påpeger også, at mangel på arbejdskraft spiller en væsentlig rolle.
”Først og fremmest er det glædeligt, at branchen står klar til at hjælpe flygtninge i job, det er en vigtig samfundsopgave. Men der er også en klar sammenhæng til, hvilke dele af branchen, der mangler mest arbejdskraft”, fortæller direktøren.
Hun henviser til, at 64 procent i undersøgelsen svarer, at de har svært ved at finde kvalificeret arbejdskraft. Det gælder i særdeles mekanikere, men også autolakere, karosseriteknikere og ufaglært arbejdskraft, som også er de typer arbejdskraft, branchen står og mangler her og nu.
”Set i lyset af branchens problemer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft kan de ukrainske flygtninge være en stor mulighed for dele af branchen til at få den nødvendige arbejdskraft. Det skyldes især, at 84 procent svarer, at det er tilstrækkeligt, hvis den pågældende flygtning kan tale engelsk. Kun 27 procent mener at flygtningene skal kunne tale dansk for at få et arbejde. AutoBranchen Danmark vil nu gå i dialog med kommunerne om at få ukrainsk arbejdskraft ind i branchen”, forklarer Gitte Seeberg.
Kontakt

Charlotte Brix Andersen
Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation
Flemming Ransborg
Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz
Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn
Christian Richter
Kommunikations- og politisk rådgiver
Lene Søbo
Grafiker og marketingkoordinator
Christian Mikkel Uldall Grøn
Web- og social medie manager
Emil Refn
Studentermedhjælper