Bilforhandlere

Autolakerermøde kiggede fremad

Sidste uges medlemsmøde for autolakerere tog et kig ind i fremtiden for at se, hvad der er i vente for autolakerere.

”Mange går formentlig med tanker om, hvorvidt de skal konsolidere sig – opkøbe eller blive opkøbt. Man kan ikke give et generelt billede af, hvad der er det rigtige, men vi vil gerne hjælpe dem med deres individuelle situation,” siger Nicky Bobak, der er leder af AutoBranchen Danmarks VidenCenter.

Den besked gav han videre til de rundt regnet 30 autolakerere, der havde taget turen til Odense og fik AutoBranchen Danmarks konsulenters bud på, hvad der er i vente.

Nicky Bobak og hans kolleger er dykket grundigt ned i fremtidsudsigterne, og har blandt andet brugt meget tid på at evaluere samarbejdet mellem lakerer og værksted. Her mener Nicky Bobak, at der er god plads til forbedring. En forbedring, der både kan spare tid og give flere penge på bundlinjen hos autolakereren.

”Der skal langt mere fokus på opgørelsessituationen på værkstedet. Det vil forplante sig fra ledelsen på værkstedet og helt hen til autolakereren,” fortsætter Nicky Bobak, der også gav bud på, hvordan lakererne kan tjene penge uden den store samarbejdspartner, forsikringsselskaberne.

”Mange skader er så små, at de ryger under selvrisikoen. Så vælger de færreste at få skaden repareret. Hvis autolakereren i stedet kan arbejde direkte med kunden om de små skader, er her en ekstra indtjeningsmulighed. Så måske skal I markedsføre jer direkte overfor kunden. Måske skal I være mere synlige på de sociale medier,” sagde konsulenten til autolakererne.

Han påpegede også, at den nye miljølovgivning, som vil blive vedtaget i begyndelsen af 2019 vil gøre det muligt at bruge mindre malerkabiner. Det betyder, at autolakerere måske kan stille en kabine op på værkstedet hos sin største samarbejdspartner og klare meget af arbejdet der.

”Logistikken med at hente og bringe biler frem og tilbage, er en stor tidsrøver i arbejdet,” fortæller Nicky Bobak.

Når næste udgave og medlemsbladet Lak & Karrosseri udkommer i december, vil der her være en mere udførlig historie om de nye tiltag.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper