Bilforhandlere

Bilforhandlere har pligt til at undersøge biler ifm. salg

Kunder kan reklamere, hvis der er fejl på bilens udstyrsliste. Derfor kan det blive dyrt for bilforhandlere, der ikke opfylder sin undersøgelsespligt ifm. med køb og salg af biler. Læs her hvordan du opfylder pligten. 

Importerer eller handler du med biler fra udlandet, er det ikke atypisk, at udstyret eller bilens systemer er anderledes end for biler, der er ”født” i Danmark. I de tilfælde er det vigtigt, at forhandlerens bilannoncer er retvisende. Viser det sig, at udstyrsvarianten er anderledes end, hvad kunden forventede, har kunden mulighed for at reklamere.  

Eksempelvis har biler, født syd for Europa oftest ikke sædevarme grundet vejrforholdene, mens sædevarme efterhånden er normalen i Danmark. I de tilfælde skal forhandleren undersøge bilen grundigt og oplyse kunden om forholdene, så kunden har de nødvendige oplysninger til at vurdere bilkøbet.  

AutoBranchen Danmark ser også tilfælde, hvor sproget i køretøjets systemer ikke er på dansk. Det kan også karakteriseres som en væsentlig reklamationsberettigede mangel efter købeloven, hvis kunden ikke har fået oplysningen ved handlens indgåelse.  

Jurist Zeynep Ari Kilic hos AutoBranchen Danmark, fortæller om forhandlerens undersøgelsespligt. 

”En forhandler har, når han eller hun køber en bil af en kunde, en undersøgelsespligt. Undersøgelsespligten kan spænde fra at undersøge bilens produktionstidspunkt, udstyrsliste, kilometertal, bilens stand ved en simpel undersøgelse eller ved at prøvekøre bilen. Det kan være dyrt for forhandleren, hvis undersøgelsespligten ikke overholdes”, siger Zeynep Ari Kilic, der fortsætter: 

”Vi har oplevet, at medlemmer skriver annoncen efter en udstyrsliste, der er tilgængelig i motorregistret. Det er i sig selv også en mulighed, men det kan ikke afvises, at der kan være fejl i de oplysninger. Et af vores medlemmer fik en reklamation på en bil, der viste sig at mangle fartpilot, selvom det fremgik af bilens udstyrsliste, og dermed også i annoncen. Det udgjorde en væsentlig mangel, der åbner op for, at kunden kan kræve afhjælpning, ombytning, passende afslag eller ophævelse.” 

Vores medlemmer opfordres til at kontakte AutoBranchen Danmarks jurister til gennemgang af reklamationer via jura@abdk.dk. 

Kontakt

Juridisk hotline