Bilforhandlere

Bilproduktion kan blive ramt af Putins offensiv

Ruslands aggressioner mod Ukraine kan være dårligt nyt både for gaspriserne og bilproduktionen, der allerede er hårdt plaget af lange leveringstider 

Med allerede rekordlange leveringstider på biler, er endnu en global krise ikke lige præcis det, verdens bilproduktion har brug for.  

Men flere internationale medier bringer for tiden analyser af, hvordan autobranchen kan blive ramt, efter den russiske præsident Putin har beordret russiske tropper ind i Ukraine. 

Dels har det allerede betydet, at de i forvejen høje gaspriser er steget yderligere, hvilket er dårligt nyt for især autolakererne og dels kan det påvirke selve bilproduktionen, der som bekendt stadig lider under coronapandeminen.  

Rusland er nemlig ifølge flere internationale medier en af verdens største producenter af adskillige afgørende metaller som nikkel og palladium, der bruges på bilfabrikker rundt omkring i verden. Nikkel bruges blandt andet i lithium-batterier, mens palladium bruges til fremstilling af katalysatorer.  

Palladiumpriserne er allerede steget voldsomt og hvis eksporten på den ene eller anden måde fører til bremses, vil det påvirke produktionen af både grønne biler og benzin- og dieselbiler.  

Det er primært Zimbabwe og Sydafrika, der producerer palladium, mens Indonesien og Filippinerne står for den største nikkelproduktion. Spørgsmålet er bare om de kan øge produktionen hurtigt nok til at autobranchen ikke bliver ramt hårdt.  

Samtidig er der i Rusland en del bilfabrikker, der ejes af blandt andet Stellantis, Volkswagen og Toyota, hvoraf nogle af bilerne eksporteres til Europa.  

Seeberg: Dybt bekymrende

Analytikere har overfor NBC News peget på, at det primært er europæiske, men også nogle asiatiske bilproducenter, der vil blive ramt af de sanktioner, der lige nu indføres med stor hast.  

“Det er dybt bekymrende, det der lige nu udfolder sig i Ukraine, hvor Putin og Rusland forsøger at omstyrte den orden, som vi kender. Desværre kan det også få konsekvenser for autobranchen, som i forvejen er plaget af lange forsyningstider og høje gaspriser. Vi kommer til at følge udviklingen tæt,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

Hvis bilproduktionen lider endnu et knæk, forudser hun samtidig, at der kommer endnu mere gang i salget af brugte biler, som har ført til høje priser på brugte biler.  

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent