Bilforhandlere

Bilsalgscomeback bremses af krig, reservedelsmangel og produktionsstop

Salget af nye biler er hårdt presset både herhjemme og i resten af Europa. Det ventede boost efter coronapandemien bremses fortsat af krig og leveringskriser  

Brand New Cars For Sale in Dealer Showroom. Car Business.

Mange nyvognsforhandlere havde set frem til, at salget af nye biler igen ville stige, når coronakrisen var overstået.   

Men som salgstallene viser, er dette boost udeblevet. Nyvognssalget for marts faldt med 38 procent i forhold til marts sidste år, og salget for april ser indtil videre også ud til at byde på en tilbagegang i forhold til april sidste år. 

Og dommen fra en af de fremmeste bilanalytikere er da også klar:   

“Mangel på komponenter og produktionsstop på bilfabrikkerne, der er affødt af krigen i Ukraine, kommer til at begrænse antallet af biler, der er til rådighed og forsinker det forventede salgscomeback,” lyder det således fra finansmediets Bloombergs analytiker Michael Dean ifølge Autonews.   

Det er ikke kun i Danmark, at bilsalget halter. Det samme er ifølge Autonews tilfældet i udlandet, hvor alle de store europæiske markeder har set mindre salg. Salget i marts faldt således med 20 procent i Frankrig, 18 procent i Tyskland, mens det er endnu højere i Italien og Spanien, hvor faldet af registreringer er på 30 procent.   

Særligt Volkswagen, der er Europas bedst sælgende bilkoncern, og Stellantis, der er anden størst i Europa, er hårdt ramt. Stellatins’ salg er på 30 procent, mens det for Volkswagen er på 25 procent. Volkswagens aktieværdi er faldet med 16 procent siden årets begyndelse.   

Renault oplever et fald i salget af biler på 13 procent og har eksempelvis også måtte stoppe produktionen af den kommende elbil Megane E-tech Electric i to uger i april på grund af mangel på mikrochips.   

Omvendt har Hyundai formået at sælge flere biler og er nu Europas tredje største, når det kommer til salgsvolumen. Hyundais salg er steget med knap 10 procent.   

Forklaringen varierer

Blandt bilproducenterne er vurderingen af, hvad der har forårsaget krisen i bilsalget dog lidt forskellig – alt efter hvem, man spørger:   

“Indtil videre er det håndterbart, når det handler om forsyningskæder. Jeg vil ikke sige, at det er perfekt, men hvis mine bilfabrikker lukker midlertidigt, er det ikke på grund af Rusland og Ukraine, nej, så er det på grund af manglen på chips,” har Stellantis’ CEO Carlos Tavares sagt til magasinet CAR.   

“Ukraine er en afgørende del af vores forsyningskæde. Det er ikke kun ledningsnet, vi skal også skifte andre leverandører, og det handler også om råmaterialer. Men den største påvirkning for os er ledningsnet, fordi det stopper al bilproduktion. Det er nerven i bilen, og man kan ikke bygge en bil uden,” har Thomas Schäfer fra Skoda og Volkswagen sagt ifølge magasinet CAR. Han glæder sig dog over, at produktionen i Ukraine flere steder er begyndt igen:  

“Nogle af nøgleproducenterne i Ukraine har påbegyndt produktionen igen. De kan ifølge loven arbejde på fabrikkerne, hvis der er beskyttelsesrum maksimalt 25 minutter væk. Så de har fået produktionen i gang. Det er ikke fuld produktion, men det er alligevel noget,” lyder det fra Schäfer.  

Seeberg: Der skal tænkes nyt 

Og det er nok også en kombination af mange faktorer, der har betydet faldende salgstal, fastslår Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.    

“Det er klart, at både krigen i Ukraine og manglen på mikrochips spiller ind på produktionen af biler. Men vi må også bare sige, at det nok har betydning, at forbrugertilliden er styrtdykket, og at inflationen samtidig er steget rigtig meget, så mange forbrugere passer nok lidt ekstra på pengene,” siger Gitte Seeberg.  

“Det gælder som nyvognsforhandler om at holde butikken kørende og finde alternative indtjeningsmuligheder imens, men jeg er sikker på, at det ventede salgsboom af nye biler nok skal komme på et tidspunkt, når vi forhåbentlig har lagt de aktuelle kriser bag os,” siger hun videre. 

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent