Bilforhandlere

Bliv klogere på hvilke biler, der solgte bedst i 2022

Med 2022 i bakspejlet kan vi gøre status over året, der er gået. Se hvilke biltyper og mærker, der solgte bedst. Og se hvilke kommuner, der klarer sig bedst og dårligst.  

Samlet set faldt bilsalget af både nye og brugte biler i 2022 med 93.123 biler svarende til 12,5 procent i forhold til 2021.   

Det var dermed et hårdt år for hele branchen.  

Vi har allerede beskrevet, at nyvognssalget var hårdest ramt med en nedgang på cirka 20 procent fra 185.312 solgte biler i 2021 til 148.293 i 2022, mens brugtvognssalget faldt med cirka 10 procent fra 745.875 biler i 2021 til 652.752 biler i 2022.     

SUVs dominerer nyvognssalg  

Hvad angår bilernes størrelse, er mellemstørrelses SUV i 2022 stadig det mest solgte i  nyvognssegmentet. Faktisk er deres andel af salget gået frem fra 2021 til 2022, hvor de udgjorde knap hver fjerde solgte nye bil.   

Herefter følge biler i det lille segment, herefter små SUV’er og derefter biler i mellemklassen. Det femte mest solgte segment er de store SUV’er, som udgjorde 11 procent af nyvognssalget i 2022 mod knap 8 procent i 2021.   

Den mest solgte nyvogn er Peugeot 208 efterfulgt af Ford Kuga, Citroen C3, Toyota Aygo og Toyota Yaris.   

Volkswagen topper nyvognssalget foran Toyota, Mercedes-Benz, Hyundai og Skoda. Alle fem mærker solgte færre biler i 2022 end 2021, mens Mercedes-Benz går kun knap én procent tilbage, mens alle andre i top fem går tocifrede procentsatser tilbage.   

Mindre biler dominerer brugtvognssalg  

I brugtvognssalget er SUV’erne langt mindre dominerede og først at finde i bunden af top fem, men de første fire pladser går til biler i klasserne lille, mellem, mikro og stor.  

Den mest solgte brugtvogn er Volkswagen Golf efterfulgt af Volkswagen Polo, Toyota Aygo, Wolkswagen Passat og Toyota Yaris.    

Volkswagen topper også brugtvognsalget og gør det foran Peugeot, Toyota, Ford og Citroen.   

København ramt hårdest af alle i brugtvognssalget  

Ser man på den geografiske fordeling af nyvognssalget, er det kun én af landets kommuner, der har oplevet en vækst i antallet af nye solgte biler fra 2021 til 2022. Det er Rødovre Kommune, hvor salget er steget med 25 procent. Salget i Brøndby Kommune er næsten konstant, mens det er faldet med knap en procent i Lyngby-Taarbæk. I Thisted Kommune er det faldet med knap 2 procent, mens det er faldet med 3 procent i Hørsholm Kommune, som altså er den kommune, der klarer sig femtebedst.   

Værst står det til på Læsø, hvor nyvognssalget er faldet med 60 procent, mens det på Langeland er faldet med 48 procent, på Ærø er faldet med 47 procent, i Struer Kommune er faldet med 38 procent, hvilket også er tilfældet for Faxe Kommune.   

Når det kommer til brugtvognssalget er det igen Rødovre Kommune, der som den eneste kommune oplever vækst. Herefter følger Billund Kommune med et fald på knap 1 procent, Herlev Kommune med et fald på knap 2 procent, Allerød Kommune med et fald på knap tre procent og Høje Taastrup kommune med et fald på lidt over 3 procent.   

Værst er det gået for brugtvognssalget i Københavns Kommune, hvor det er faldet med 17 procent, hvilket også er tilfældet i Kerteminde Kommune, Fanø Kommune har oplevet et fald på 16 procent, mens Norddjurs og Svendborg har oplevet fald på 15 procent. 

Seeberg: Lad os vende skuden i 2023    

”Det står klart, at 2022 var et skidt år for det meste af branchen, når det kommer til antallet af solgte biler. Som jeg tidligere har været inde på lysner elbilerne op, men de kan ikke redde et salg, der mange steder er styrtdykket. Der er nogle interessante tendenser i tallene fra året, der er gået, og det giver masser at arbejde videre med forhandlerne rundt omkring i landet, så vi forhåbentlig kan få vendt skuden i 2023,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

I grafikkerne herunder kan du dykke ned i brugtvognssalget og nyvognssalget i 2022 sammenlignet med 2021. 

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent