AutoBranchen Danmark omtalte styresignalet, da det kom i udkast allerede i juni. Styresignaler træder i kraft fra den dato det offentliggøres. Fremadrettet vil det kun være muligt at fratrække registreringsudgifter svarende til nummerpladegebyr på op til 1.180 kr. fra annonceprisen ved værdifastsættelse af brugte køretøjer. Herudover gøres det muligt at søge om genoptagelse, hvis virksomheden har sager, der vil være fordelagtigt at søge genoptagelse i.
Det er ikke en ændring af selve reglerne, men en ændring af administrationen/fortolkningen af reglerne, en såkaldt praksisændring. Motorstyrelsen oplyser følgende om baggrunden for praksisændringen:
”Der har ikke været en fast og definerbar administrativ praksis blandt selvanmeldere og Motorstyrelsen ift. håndtering af transportomkostninger og registreringsudgifter ved værdifastsættelse af brugte køretøjer.
Ved værdifastsættelse af brugte køretøjer ud fra annoncepriser for sammenlignelige køretøjer, har Motorstyrelsen samt selvanmeldere taget udgangspunkt i de fremsøgte annoncepriser. Annoncepriserne har været angivet både med og uden transportomkostninger og/eller registreringsudgifter. Værdifastsættelsen kan være foretaget uden, at der er korrigeret for, om transportomkostninger og registreringsudgifter har været medregnet i annonceprisen eller ej.
Indtil prismærkningsbekendtgørelsen trådte i kraft 1. april 2018, har annoncepriser for brugte køretøjer som udgangspunkt været angivet eksklusive transportomkostninger og registreringsudgifter. Siden 1. april 2018 har størstedelen af alle annoncepriser været inklusive transportomkostninger og registreringsudgifter grundet ændringer i reglerne om prismærkning, som hører under Erhvervsministeriets ressort.
Da der ikke har været en fast og ensartet praksis, er der et behov for fastlæggelse af, hvordan transportomkostninger og registreringsudgifter skal håndteres.
Styresignalet fastlægger, at der ved værdifastsættelse af brugte køretøjer, som udgangspunkt skal fratrækkes kr. 1.180 fra annonceprisen, såfremt der ikke anvendes niveaulister eller annoncer fra private salg.”
Også mulighed for genoptagelse
Der gives med styresignalet også mulighed for genoptagelse af værdifastsættelser, hvor der ikke er korrigeret korrekt for transportomkostninger og registreringsudgifter. Genoptagelse vil kunne ske i de sager, hvor det vil være til fordel for den hhv. afgiftspligtige eller godtgørelsesberettigede.
Genoptagelse kan kun ske efter anmodning fra den hhv. afgiftspligtige eller godtgørelsesberettigede, da det af ressourcemæssige hensyn ikke er muligt for Motorstyrelsen at genoptage værdifastsættelserne af egen drift. Det gælder både værdifastsættelser foretaget af selvanmeldere og Motorstyrelsen.
AutoBranchen Danmark indgav i forbindelse med høringen af styresignalet et høringssvar, der stillede sig kritisk over for praksisændringen og styrelsens hjemmel til i reglerne i registreringsafgiftsbekendtgørelsen til at bestemme, at kun nummerpladegebyret må fratrækkes.
Herudover gjorde vi opmærksom på, at flere medlemmer har oplyst os, at de i mindst et halvt år har oplevet, at Motorstyrelsen har administreret reglerne som angivet i styresignalet. Hertil oplyste styrelsen, at de ikke mener, at der er tale om en skærpende praksisændring, der kræver et offentliggjort styresignal eller lign., men derimod blot en præcisering af praksis, hvilket gør, at styrelsen har ret til at administrere reglerne efter denne praksis før det nu offentliggjorte styresignal.
Motorstyrelsen lægger herudover vægt på, at de udsendte et nyhedsbrev d. 9. juli 2020, der orienterede om hvordan reglerne skulle administreres, hvor det samme var beskrevet som i det nu offentliggjorte styresignal.
Hertil fastholdes det af styrelsen, at der er hjemmel i de nugældende regler til, at kun nummerpladegebyrer må fratrækkes.