Tre grunde til, at du skal læse Danskernes Biler 2023
- Få overblik over alt fra omsætning, bilparkens sammensætning og alder, beskæftigelse, ligestilling, grøn omstilling og aktuelle sager, der påvirker branchen.
- Et branchebarometer gør samlet status over autobranchens tilstand på baggrund af udviklingen på 12 nøgleparametre
- Bliv klogere på danskernes holdninger til deres biler, som i rapporten er blevet kortlagt i en befolkningsundersøgelse
Af Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark
Der er allerede gået et år, siden vi i AutoBranchen Danmark for første gang udgav Danskernes Biler. Nu er anden udgave så på gaden.
På den ene side virker det som om, det var nærmest var i går – men på den anden side er det som om, det er længe, længe siden, at mange af de problemstillinger, vi boksede med dengang og som fyldte i første udgave af nærværende rapport – coronapandemien, eksempelvis – var aktuelle.
Vi lever i tider, hvor forandringerne sker hurtigere og hurtigere. Den store acceleration er vores tidsalder blevet kaldt. I autobranchen er vi vant til at beskæftige os med hurtig acceleration, med masser af hestekræfter og med et liv med speederen i bund, men jeg tror nu stadig, at de forandringer, der lige nu skyller ind over vores branche, kan tage pusten fra de fleste.
Agentmodeller, konsolideringer, prisnedsættelser, nye love og regler, ændrede kundemønstre, krav om bæredygtighed, ja, helt nye forretningsmodeller. Indtjeningsstrømme, der tørrer ud hurtigere, end man kunne forestille sig og nye indtægtskilder, der pibler op af jorden og hurtigt bliver til nye vandløb. Opkøb, salg, konkurser. Der er sandt at sige gang i branchen.
Derfor tror jeg også, at en udgivelse som Danskernes Biler er vigtig. Den giver et overblik. Den giver tid til lige at stoppe op og se på det år, der er faret forbi. Den giver mulighed for at se det store billede og ikke kun på de forandringer, vi står over for lige netop i dag. Det er sådan set også derfor vi udgiver Danskernes Biler. Den er tænkt som en vejviser i en verden i hastig og omsiggribende forandring.
Skal man se på netop det store billede, er der både lyspunkter og sorte skyer i året, der er gået.
Omsætningen i branchen er rekordhøj. Vi omsætter for 200 milliarder kroner. Det er noget, vi alle kan være stolte af. Nyvognssalget har rejst sig, men er stadig på lavt niveau. Brugtvognssalget, der langt fra var ramt så hårdt, har til gengæld haft udfordringer. Forsikringsselskaberne tryner stadig skadesbranchen, men flere og flere lykkedes – måske ikke helt, men i hvert fald delvist – med at stå op imod giganterne. Elbilerne stormer frem, men det samme gør forretningsmodeller, der går uden om de traditionelle forhandlere – se bare på Tesla, der med nærmest statsgaranti vil stå med årets mest solgte bilmodel. Branchen mangler stadig arbejdskraft, det går kun langsomt frem med ligestillingen, men det går bedre med at tiltrække nye folk til branchen og vores uddannelser. Desværre er der også mange, der forlader branchen – og udfordringen er ikke i nærheden af at være løst.
Det må og skal have vores alle prioritet, hvis vi skal fremtidssikre branchen. Og det skal vi.
Som AutoBranchen Danmark er vi den eneste brancheorganisation, der favner hele branchen – og tager ansvar for hele branchen. Vi kæmper for brugtvognsforhandlerne, som vi kæmper for nyvognsforhandlerne. Vi kæmper for værkstederne, hvad end de er mekaniske eller for karrosseri. Vi kæmper for autolakererne og vi kæmper for leasingselskaberne. Vi favner hele branchen – og vi arbejder dag ud og dag ind for, at vi sammen på bedst mulig vis kan tage hånd om danskernes biler.
Intet af det kunne vi gøre uden vores mange medlemmer. Denne udgivelse er derfor først og fremmest til jer, men den er også tænkt som et opslagsværk og en inspiration til alle de, der interesserer sig for vores branche. God læselyst til jer alle.