Tirsdag den 3. oktober åbnede Statsminister Mette Frederiksen (S) den politiske sæson med en åbningstale, der sendte flere vigtige signaler til bl.a. autobranchen, som AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg fortæller:
”I Mette Frederiksens åbningstale var der et stort fokus på, hvordan Danmark får bedre adgang til den arbejdskraft, som vi både Danmark og autobranchen allerede mangler. Statsministeren talte både om at gøre undervisningen i folkeskolen mere fleksibel og praktisk, så den ikke kun tilgodeser de boglige uddannelser. Derudover arbejder regeringen på at forbedre undervisningen på erhvervsskolerne, hvilket vil også vil bidrage til at flere unge vil søge ind på en erhvervsuddannelse. Det er vi meget tilfredse med i AutoBranchen Danmark, da vi kan se i vores undersøgelser at 6 ud af 10 medlemmer mangler arbejdskraft – især den faglærte.”
I den traditionsrige åbningsdebat der blev afviklet torsdag den 5. oktober, var adgangen til arbejdskraft igen et vigtigt emne.
Det kommende folketingsår
Udover åbningstale og åbningsdebat udsendes regeringens lovkatalog (oversigt og tidsplan for lovforslag for dette folketingsår frem til sommerferien). I lovkataloget fremgår blandt andet, at regeringen forventer at fremsætte et lovforslag til bekæmpelser banderne (bandepakke) i februar. I dette lovforslag kan en eventuel licensordning for leasingselskaber indgå, hvis Folketinget bliver enig om en sådan. Det er en sag AutoBranchen Danmark er i tæt dialog med politikere og myndigheder om.
I februar fremsættes også et lovforslag om den forberedende grunduddannelse (FGU), der henvender sig til unge under 25 år, der ikke er kommet i gang med en ungdomsuddannelse. Denne gruppe unge er nogle af dem, som politikerne håber at kunne få uddannet til faglærte og dermed potentielt søge uddannelse og job i autobranchen.
Foruden de førnævnte emner vil AutoBranchen Danmark også følge en række andre sager tæt i det kommende år. Det drejer sig blandt andet om at sikre ro om bilafgifterne længst muligt, at få revideret loven om vanvidsbilisme og sikre rimelige ESG-krav til branchen.