Bilforhandlere

Fejl ved hvert 10. syn – vær opmærksom på forhandleransvar

DR’s forbrugerprogram Kontant kunne i sidste uge fortælle, at hvert 10. syn, som Færdselsstyrelsen har lavet stikprøver ved, har været utilfredsstillende. I andet halvår af 2017 har 80 procent af de utilfredsstillende syn været på grund af færdselssikkerhedsmæssige fejl, der kan betyde, at man bilen ikke kan godkendes til kørsel.

Kontant fortæller blandt andet en konkret historie i programmet om et syn af en bil, der er foregået på SMS for 3.500 kroner – uden at synshallen har set bilen.

Det er Færdselsstyrelsen, der kontrollerer synshallerne i Danmark, og her er man opmærksom på problemerne, og styrelsen går systematisk efter de brodne kar i branchen.

AutoBranchen Danmark opfordrer bilforhandlere til at være opmærksom på, hvordan man får foretaget syn af biler, inden de bliver solgt.

”Som forhandler står du til ansvar for fejl og mangler, som bilen måtte have ved et salg til en forbruger. Ved salg af en brugt bil vil man ofte bruge et syn, som en indikator for, at bilen er i god stand, men det er vigtigt, at man som forhandler vælger sin synshal med omhu, så man kan føle sig sikker på, at synet er foretaget på en tilfredsstillende måde,” siger juridisk chef Eylem Ünüvar.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper