Det var essensen, da Ib Lynge, Sales Manager i Santander Consumer Bank, i sidste uge gav gode råd på et webinar for AutoBranchen Danmarks medlemmer.
Ib Lynge fortalte, at finansieringsmarkedet de seneste par år har været under pres. Danskerne har samlet enorme opsparinger og har generelt mange penge. Politikerne har strammet loven for kreditværdighedsvurderinger, og så betyder de lange leveringstider, at kunderne har lang tid til at tænke over, hvordan bilen skal finansieres.
“Men der er stadig masser af muligheder. Som sælger skal man bare ændre attitude og adfærd,” sagde Ib Lynge i sit oplæg.
Han har blandt andet noteret sig, at køberne til el- og hybridbiler også har vist sig at være interesserede i finansiering. Blandt andet har næsten halvdelen af alle Tesla-kunder fået finansieret deres bilkøb.
Hos Santander har man noteret sig, at en række nye onlinespillere er på vej ind på markedet. Det er de fordi, de har vurderet, at autobranchen ikke hurtigt nok har bevæget sig på det digitale område, hvor kunderne har flyttet sig hen.
“I skal holde jer relevante for kunden. Når I får en henvendelse fra en kunde i en mail eller måske i et chatforum, så skal man tage det seriøst. Fra den potentielle kundes side ligger der nemlig en grundig research forud,” sagde Ib Lynge, og fortsatte;
“De virksomheder, der tager digitale leads alvorligt, har mere succes end andre. Og I skal huske at spørge ind til finansieringen tidligt i forløbet. For kunden er det nemlig ikke nødvendigvis tidligt. Hver femte kunde tjekker pengene før bilen. Venter man til slutsedlen skal skrives, så har kunden fundet anden finansiering.
40 af AutoBranchen Danmarks medlemmer var tilmeldt webinaret. Hvis du har lyst til at se den spændende gennemgang, så kan du se eller gense webinaret her
Bilsælgere, som har lyst til at dykke endnu mere ned i detaljerne i forhold til at sælge finansiering, kan også få lov at deltage på Santanders Business Academy. Det kræver blot, at du tager fat i din sædvanlige kontaktperson hos Santander.