Ved force majeure suspenderes parternes forpligtelser i henhold til den indgåede kontrakt, og leverandøren bliver derfor i den situation fritaget fra sine forpligtelser til at levere i henhold til kontrakten.
Fritagelsen for forpligtelsen til at levere med henvisning til force majeure gælder kun så længe, som force majeure-situationen varer, fx corona-nedlukning. Dvs. når der ikke længere foreligger force majeure, er leverandøren igen forpligtet fuldt ud af kontraktens leveringsbestemmelser. Det gælder også, selvom der i en periode efter en force majeure- situationen må vise sig at være forhøjede omkostninger ved at levere.
For at en leverandør kan påberåbe sig force majeure, skal to betingelser være opfyldt:
Det skal være objektivt umuligt at opfylde kontrakten.
Som udgangspunkt skal være umuligt for markedet som helhed at levere den pågældende ydelse. Umuligheden skal skyldes udefrakommende uundgåelig begivenhed, som ikke kunne forudses ved kontraktens indgåelse.
Det skal du overordnet vide
I situationen med corona-virus og nedlukningen af Danmark er det vigtigt, at man som aktør i autobranchen tager fat i alle sine kontrakter med kunder og samarbejdspartnere.
Her skal I nærlæse det afsnit, som omhandler force majeure – eller andre dele af kontrakten, der i særlige tilfælde fritager parter for ansvar.
Hvis der er tale om en force majeure-situation, kan en kontraktpart være ansvarsfri, dvs. fri for erstatningsansvar, selv om denne ikke opfylder sine forpligtelser eller gør det med forsinkelse.
Man skal altid klarlægge, om det er umuligt for parterne at opfylde deres forpligtelser. Den part, der påberåber sig force majeure, skal påvise, at det ikke er muligt at opfylde den aftalte forpligtelse på grund af fx corona.
Hvad hvis levering blot er blevet dyrere?
Det er vigtigt at understrege, at køberen af varer eller ydelser skal kunne håndtere forsinkelser på levering, uden at man af den årsag kan ophæve kontrakten, medmindre levering til tiden var af stor vigtighed for køberen. Køberen kan heller ikke påberåbe sig erstatningskrav som følge af forsinkelsen.
Force majeure gælder ikke, hvis det blot er blevet dyrere eller mere tidskrævende at levere eksempelvis reservedele til biler på værksted. Eller hvis leveringen af en ny bil til en kunde trækker ud.
Hvis man kan skaffe reservedele eller biler til aftalt tid, men prisen bliver højere, så er man forpligtet til at gøre det.
Det er derfor vigtigt, at man både over for egne kunder, og i kontrakter hvor man selv er køber, er opmærksom på, at force majeure ikke kan påberåbes, hvis den pågældende reservedele eller lignende kan skaffes hos en anden leverandør til en højere pris.
Derfor skal du læse kontrakterne godt igennem
I kontrakter indsættes ofte en klausul, som regulerer force majeure-situationer, herunder hvad, der kan defineres som force majeure. Eksempelvis særlige omstændigheder som en pandemi som corona-virus.
Mange standard-slutsedler tager eksempelvis forbehold for forsinket levering ved force majeure-omstændigheder, samt hvad, der kan defineres som force majeure.
Dette omfatter dog ikke nødvendigvis alle kontrakter, og AutoBranchen Danmark anbefaler, at man nærlæser sin kontrakt, hvis man er i tvivl. Det vil sige, at man bør gennemgå kontrakten for at se, om der er indsat en force majeure-klausul.
Dernæst skal man finde ud af, om klausulen dækker den nuværende situation under en pandemi som corona-virus.
Er klausulen mere bredt formuleret, f.eks. som ansvarsfritagelse ved ”force majeure”, ”forhold uden for vedkommendes kontrol” eller lignende, kan udbruddet af coronavirusset formentlig også påberåbes som værende en force majeure-begivenhed.
Hvad hvis der ikke står noget om pandemier?
Hvis parternes kontrakt indeholder en force majeure-klausul, som ikke tager forbehold for pandemier som corona-virus, påbud fra myndigheder eller karantæner, kan man muligvis påberåbe sig force majeure efter gældende dansk ret, men udgangspunktet er, at man som udgangspunkt ikke vil kunne påberåbe sig force majeure.
Kan det ud fra klausulen konstateres, at udbruddet af coronavirusset er omfattet heraf, skal aftaleparten dog tillige kunne påvise, at udbruddet gør det umuligt at opfylde aftalen.
Det er som nævnt alene i tilfælde af upåregnelighed, at en kontraktpart kan frasige sig ansvaret under force majeure.
For nye aftaler, der er indgået efter, at der er erklæret en international sundhedskrise, vil det være svært at påberåbe sig force majeure, da situationen med pandemien var kendt på tidspunktet for kontraktens indgåelse. AutoBranchen Danmark anbefaler, at man i kontrakter man påtænker at indgå i den kommende tid, indskriver en COVID-19-klausul, og fremadrettet laver klausuler, der tager højde for pandemier/sundhedskriser og offentlige restriktioner i ens kontrakter.
Derfor skal kunder opdateres om leveringsstatus
Det er vigtigt at understrege, at man over for kunder har en oplysningspligt om, hvordan den nye leveringsstatus på reservedele eller lignende ser ud under situationer som corona-virus.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at ikke alle forpligtelser bortfalder, hvis en kontraktpart ønsker at påberåbe sig force majeure.
Man kan blive erstatningsansvarlig ved manglende oplysning til kunden samtidig med, at man ikke kan påberåbe sig force majeure.
Begge kontraktparter må forventes at udvise almindelig loyalitet over for sine samarbejdspartnere og indrette sig bedst muligt for at begrænse gener.
Gælder force majeure også ”den anden vej rundt”?
Køberen kan i princippet også påberåbe sig force majeure/umulighed, men hvis modydelsen er en betalingsforpligtelse, vil sådan en forpligtelse som klar hovedregel ikke være omfattet af force majeure/umulighed.
Det betyder, at man som virksomhed ikke kan nægte at modtage en levering bestilt før coronakrisen med henvisning til, at virksomheden nu står en økonomisk vanskelig situation, uanset hvor dårlig den måtte være. AutoBranchen Danmark anbefaler, at man i de situationer drøfter virksomhedens situation med leverandøren og beder om henstand med betaling eller evt. udskydelse af ordren.
Tjek din forsikring
Som bilforhandler eller værksted bør du læse dine forsikringspolicer grundigt igennem for at afklare, hvordan jeres virksomhed er stillet i krisesituationer eller ved pandemier som corona-virus.
Mange forsikringsselskaber tager forbehold for force majeure-situationer, altså situationer hvor visse aftalepunkter ikke kan overholdes af kontraktparter, der i værste fald kan føre til tab af omsætning eller nedgang på driftsresultatet.
AutoBranchen Danmark anbefaler, at man kontakter sit forsikringsselskab hurtigst muligt, hvis man er i tvivl om, hvordan man er stillet.