“Hvad er renten på din kassekredit, og hvordan har du fået sænket den? Hvordan håndterer I sure kunder, der får horn i panden og truer med dårlige anmeldelser på Trustpilot? Giver det mening af få en FDM-test af bilen, så en utilfreds kunde ikke rejser sag i Ankenævnet?”
“Skal jeg droppe nyvognssalget helt, og hvilke nye forretningsben har I haft held med at bygge op i stedet? Kunne man ikke fastholde værkstedskunder på en bedre måde? Og hvad med at låne penge andre steder end i banken, når nu renten er så høj?”
Emnerne er mange, ordet er frit og åbenheden er befriende tiltrængt, når forhandlere mødes i AutoBranchen Danmarks nyetablerede netværksgruppe.
Og det er da også meningen med initiativet:
“Tanken er at give den enkelte forhandler en slags ekstern bestyrelse eller et advisory board, som man løbende kan sparre med i forhold til at udvikle og drive sin forretning. Mange mangler i dag sparring, eller får det måske kun fra deres revisor eller advokat, og det er altid godt at få input fra andre, der har prøvet at stå i lignende situationer.”
Sådan siger medlemskonsulent Klaus Schultz om det nye initiativ med netværksgrupper, som AutoBranchen Danmark lancerede tidligere på året.
“Vi skaber et uformelt rum, hvor forhandlere kan mødes og diskutere stort og småt og udveksle erfaring om, hvordan man bedst driver sin forretning. Det handler simpelthen om at dele succeser og fiaskoer og lære af hinanden,” forklarer han videre.
Håber på flere netværksgrupper i fremtiden
Konkret er status, at den første netværksgruppe nu er mødtes to gange, men planen er, at der skal oprettes yderligere netværksgrupper med 8-12 deltagere, hvis efterspørgslen og interessen er der.
Den første netværksgruppe består af ni forhandlere, der geografisk kommer fra det meste af landet og er brugtvognsforhandlere eller forhandlere, der både sælger nye og brugte biler. Indtil videre er gruppen som nævnt mødtes to gange og planen er, at man skal mødes cirka én gang i kvartalet.
Netværksmøderne faciliteres af AutoBranchen Danmark, der hver gang sætter forskellige temaer på dagsordenen og beder gruppemedlemmerne forberede sig inden for specifikke spørgsmål forud for de enkelte møder.
Udover sparringen om de helt konkrete hverdagsudfordringer, bliver der på møderne også diskuteret globale trends og tendenser, som kan forberede forhandlerne på, hvordan de skal agere.
Det kunne eksempelvis være toldkrig, nye mærkers indtog, flere brugte og billige elbiler, der bliver i overskud på de europæiske markeder, og som kan ende i Danmark, eller krav om bæredygtighedsrapportering.
Mange forskellige ting på dagsordenen
Andre emner, der fylder, er forholdet til importørerne og de konsolideringer, der lige nu sker mange steder i branchen, ligesom temaet for et af de kommende møder er erfaringer med, hvordan man bedre fastholder medarbejdere.
Men tanken er, at det i høj grad er de enkelte forhandlere i netværksgrupperne, der er med til at styre, hvad der diskuteres og hvilke emner, der skal tages op.
“Vores første erfaringer med initiativet er gode, men vi vil naturligvis hele tiden udvikle konceptet, så det passer til de forhandlere, der deltager, og så man hver især får størst muligt udbytte af møderne,” siger Klaus Schultz.
Og det er da også derfor initiativet med netværksgrupper er sat i verden, fortæller Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
“Branchen er under større forandringer end nok nogensinde før, og selvom vi og vores konsulenter også har rigtig mange gode snakke én-til-én med vores medlemmer, så ser vi også en stor værdi i, at vi skaber formaliserede rum, hvor de enkelte forhandlere kan erfaringsudveksle. Det kan man jo allerede gøre mere løst til vores mange arrangementer og på vores studieture, men vi tror, at effekten bliver endnu større i de her netværksgrupper, hvor man kommer til at kende hinanden og hinandens udfordringer bedre,” siger hun.
Hvis du er interesseret i at deltage i nye netværksgrupper, kan du kontakte medlemskonsulent Klaus Schultz på kls@abdk.dk eller telefon 30620726.