Bilforhandlere

Forhandlere: Bilimportører opfører sig værre og mere dikterende

Mens kun meget få forhandlere oplever, at forholdet til bilimportørerne er blevet bedre, mener et stort flertal, at importørerne optræder værre og mere dikterende, viser undersøgelse.

I sidste uge kunne vi beskrive, hvordan mange bilforhandlere oplever at blive direkte truet eller intimideret fysisk eller verbalt af deres bilimportører. 

Og helt generelt oplever nyvognsforhandlere da også, at forholdet til bilimportørerne er blevet forværret. 

Det viser en spørgeundersøgelse blandt de af AutoBranchen Danmarks medlemmer, der er nyvognsforhandlere. 

Adspurgt om hvordan bilimportørernes ageren har ændret sig over de sidste fem år, svarer 20 procent, at bilimportørerne opfører sig som hidtil, lidt over syv procent svarer, at deres adfærd er blevet bedre og mere samarbejdsorienteret, mens knap 70 procent svarer, at bilimportørernes ageren generelt er blevet værre og mere dikterende.  

Og det er alvorlige tal, understreger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

“Det er måske ikke en kæmpe overraskelse, at især nogle bilimportører opfører sig dårligere, men at det helt generelt opleves så grelt, er noget, vi tager meget alvorligt. Vores udgangspunkt er nu engang, at de bedste samarbejder bygger på ligeværdighed, og her går det desværre i den forkerte retning,” siger hun.  

Selvom mange bilforhandlere har oplevet et forværret forhold til deres bilimportør, er det imidlertid ikke noget, som et flertal er klar til at handle på. 

44 procent af respondenterne afviser således, at de overvejer selv at opsige deres forhandlerkontrakt, fordi vilkårene er for dårlige, viser undersøgelsen.  

Omvendt er det – altså at opsige sin kontrakt – noget, som 29 procent af respondenterne svarer er i deres overvejelser. 

“De fleste bilforhandlere er i praksis bundet på hænder og fødder, fordi mange har gjort meget store investeringer for at gøre deres bilimportør tilfreds. Derfor er det sin sag at stoppe samarbejdet. At knap tre ud af ti alligevel overvejer det, siger noget om, hvor desperat situationen er hos mange nyvognsforhandlere,” siger Gitte Seeberg. 

Hun opfordrer derfor til, at bilimportørerne i højere grad søger det ligeværdige og gensidigt fordelagtige samarbejde.  

“Bilimportørerne har jo brug for forhandlerne, der står med den direkte kundekontakt, med værkstederne og med masser af knowhow. Selvom visse bilimportører opfører sig ganske pænt og har gode samarbejder med deres forhandlere, er der helt generelt brug for, at man deler kagen mere lige,” siger Gitte Seeberg. 

En af de ting, som hun opfordrer til, at der gøres op med, er de økonomiske bøder – også kaldet dummebøder – som mange forhandlere skal betale til deres bilimportører. Omfanget af økonomiske bøder kan du læse mere om i vores næste nyhedsbrev. 

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør