Bilforhandlere

Forhandlere i opråb: Pas på importør af kinesiske biler

En gruppe forhandlere af det kinesiske mærke Maxus advarer nu andre om, at stramme krav fra importøren RSA har givet stort økonomisk bagslag for dem.

Flere forhandlere af Maxus er utilfredse med samarbejdet med importøren RSA. Fra venstre er det Rene Friis fra Grome Automobiler samt Ole Clausen, Keld Hansen og Claus Wilken fra Keld Hansen Bil. Foto AutoBranchen Danmark

En hvid Maxus eT90-pickup holder parkeret i et hjørne af pladsen foran Keld Hansen Bil A/S i Frederikssund. For få år siden så den lovende ud; en elektrisk pickup med markedet for sig selv og mulighed for at køre som mandskabsvogn på hvide plader.

Men i dag har den og flere andre bilmodeller fra importøren RSA skabt en større hovedpine for mindst fire forhandlere af RSA’s mærker, som AutoBranchen Danmark har talt med.

”Jeg har haft to Maxus eT90 stående på lager på min finansieringsramme,” siger Rene Friis fra Grome Automobiler, der foruden Maxus også forhandler JAC og KGM fra importøren RSA. Han fortsætter:

”Men de har vist sig svære at sælge til prisen, så da de havde stået i over to år, fik jeg besked på, at jeg skulle overtage den ene, som det står i aftalen. Så det gjorde jeg. Men kun et par dage senere blev den sat ned til det halve.”

Den oprindelige nettopris for forhandleren lød på 507.000 kr. (inkl. moms, men uden afgift), og selvom Rene Friis vil få noget støtte fra importøren ved indregistrering, dækker det slet ikke differencen ned til de 215-235.000 kr., der nu står fabriksnye eT90’ere til salg for på BilBasen.

Den anden eT90 var RSAs egen, men den havde stået på Rene Friis finansieringsramme, som han betaler for, og selvom de lovede ham kompensation, har han endnu ikke modtaget det. Fordelt på to biler vurderer han, at det er op mod 180.000 kr., han mangler kompensation for på finansiering alene.

Amatøragtig prissætning

Et lignende billede tegner partner i Ole Winther Auto, Søren Haas, da han fortæller om, at RSA på et tidspunkt havde travlt med at placere biler ud på deres finansieringsramme, så importøren kunne få nogle penge i kassen hurtigt. Importøren dækkede endda selv finansieringen af bilerne.

Men da bilerne ikke blev solgt, stod Ole Winther Auto med tabet. Søren Haas vurderer, at forretningen har tabt i omegnen af 1,3 millioner kr. på 7-8 biler, og at tabet havde været større, hvis ikke de havde truffet beslutning om at lease dem ud.

”Vi har tidligere arbejdet med Semler. De var hårde. Vi har også arbejdet med K.W. Bruun, som var værre endnu. Men med RSA har vi nået et nyt bundniveau. Det er ikke på Corporate Identity og krav til butikken, de er stramme. Det er problemer som dårlig kommunikation og amatøragtigt arbejde med priser osv., vi oplever,” lyder det fra Søren Haas.

”RSA’s krav til lagerbilerne er også meget stramme. Man må f.eks. kun køre 49 km på en lagerbil, før den skal indregistreres. Det har den næsten kørt, før den er trillet ind i udstillingen,” tilføjer Rene Friis, som ikke har oplevet så strenge krav fra andre importører. Det har ingen af forhandlerne.

Ny salgschef i Danmark

RSA er en stor norsk importør, som er til stede i 13 hovedsageligt nordeuropæiske lande og samlet har en milliard-omsætning. Ifølge Motor-Magasinet forlod den danske landechef for RSA’s mærker, Steffen Vilstrup, virksomheden i efteråret under mystiske omstændigheder.

For nylig er Allan Hagelskjær så i stedet startet som salgschef med reference til det norske moderselskab.

Han udtalte i den forbindelse til Motor-Magasinet, at opsagte Hyundai- og Ford-forhandlere var på radaren som nye forhandlere af RSA’s mærker:

”Det er billigt at komme i gang som forhandler hos os. Vi har ikke de der sindssygt vilde krav, som mange af de andre importører har. Vi ønsker at vores forhandlere kan tjene penge. Det skal være ret og rimeligt, og der skal være styr på tingene,” forklarede han til Motor-Magasinet i starten af marts.

Men for de forhandlere, AutoBranchen Danmark har talt med, er det indtil videre ikke et billede, de kan kende – hverken at forhandlerne kan tjene penge, eller at tingene kører på en rimelig måde.

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg håber dog, at det retter sig under den nye salgschef:

”Nu skal den nye salgschef jo lige have lov til at sætte sig i stolen, men så håber jeg også, at der vil blive ryddet op i nogle af fortidens fejl og åbnet for dialog, for med de ting vi hører, lyder det som om, der er blevet lagt et helt urimeligt pres på de her forhandlere. Og jeg forstår godt, at de nu opfordrer andre forhandlere til at tænke sig om to gange, før de indgår en aftale med RSA.”

Vil ud af aftalen

Keld Hansen, som er indehaver af Keld Hansen Bil, tilslutter sig historierne oven for. Ligesom Rene Friis fra Grome Automobiler, er han blevet så træt af samarbejdet med RSA, at han vil ud af det hurtigst muligt.

”Allerede efter det første år, var vi i tvivl om, hvorvidt vi ville fortsætte samarbejdet. Der lovede RSA os så mundtligt, at hvis vi tog et år til, så ville vi kun have en måneds opsigelsesvarsel det kommende år. Men nu kan de ikke finde noget om det og fastholder de to års opsigelse fra den skrevne kontrakt, hvilket vil sige yderligere et år fra nu,” forklarer salgskonsulent Claus Wilken fra Keld Hansen Bil.

Tilbage står den hvide Maxus pickup på parkeringspladsen, som et monument over en forretningsrelation, der er ved at køre i grøften.

Nu vil RSA nemlig have den samt en anden bil indregistreret, for at lade dem komme ud af samarbejdsaftalen til den 30/6 i år. Problemet er bare, at RSA mundtligt har lovet Claus Wilken, at bilerne ville blive overtaget af en ny forhandler i Frederikssund uden indregistrering.

Men tilliden til, at RSA vil holde aftalen, er væk, forklarer han, og derfor ønsker de ikke at indregistrere bilerne.

Garanti-problemer

Også garantien på de kinesiske biler volder forhandlerne problemer. Både Maxus og JAC sælges nemlig med en fin 5-årig garanti.

Men når en kunde kommer ind med en garantireparation, så oplever forhandlerne problemer med at få dækket reparationerne ordentligt af importøren.

”Vi har været ude for at skulle skifte en motor på ca. 3,5 time. Men det tager mindst en hel dag,” siger Rene Friis, mens en anden forhandler tilføjer, at RSA heller ikke altid vil dække reparationen, selvom de selv har godkendt det som en garantireparation.

Forhandlerne siger samstemmende, at de oplever en hel del garantireparationer på de kinesiske mærker og at jo flere forhandlere, der trækker sig fra samarbejdet, jo flere garantireparationer vil havne hos de resterende, som så skal kæmpe med at få det godtgjort.

”Når man indgår et samarbejde med en stribe forhandlere, så er man som importør ganske enkelt nødt til at behandle dem som ligeværdige partnere. Alt andet er useriøst,” siger Gitte Seeberg.

AutoBranchen Danmark har henvendt sig til RSA med forhandlernes kritik. Du kan læse deres svar i artiklen her.

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent

Abid Khan

Juridisk chef / advokat

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver