Bilforhandlere

Forhandlere: Mere skepsis og færre indkøb af superbiler er konsekvensen af vanvidskørsel-lov 

Magasinet AutoBranchen Danmark

Denne artikel er fra Magasinet AutoBranchen Danmark, der er medlemsblad for medlemmer hos AutoBranchenDanmark.

Du kan finde magasinet i en digital udgave her

Politiet beslaglægger lige nu i stor stil køretøjer, som har været involveret i vanvidskørsel, og stadig flere retssager indledes for at afgøre, hvad der skal med de køretøjer, som er blevet brugt – om de skal konfiskeres endeligt eller leveres tilbage til ejerne. 

Loven om vanvidskørsel, der har været gældende siden 31. marts 2021, kan også mærkes hos landets bilforhandlere. De kan på samme måde som forbrugere blive ramt, hvis et køretøj involveret i vanvidskørsel i sidste instans konfiskeres af myndigheder, hvorved køretøjet er tabt.  

Det betyder mange steder, at man ændrer på praksis for udlån, testkørsler og medarbejderudlån. En af de forhandlere, som har ændret på praksis ved især prøvekørsler, er Martin Mathiasen, der er salgs- og leasingkonsulent hos Michaels Automobiler ApS i Varde. 

“Loven har ført til mere skepsis over for især de potentielle kunder, som vi hverken kender eller som virker seriøse. Vi beder alle kunder om at underskrive en tro- og loveerklæring, og vi taler meget hurtigt finansiering med nye kunder. På den måde får man hurtigere en idé om, hvorvidt der er tale om en seriøs kunde, man godt tør stole på, eller ej”, siger Martin Mathiasen.  

Michaels Automobiler har endnu ikke oplevet sager, hvor et af deres køretøjer – eller en finansierings-samarbejdspartners køretøj – har været involveret i vanvidskørsel.  

“Men med 170 beslaglæggelser siden loven trådte i kraft, risikerer vi jo at stå i den situation på et tidspunkt, som så mange andre bilhuse. Derfor må og skal vi selvfølgelig gøre alt, vi kan, for at sikre os mod det”, sige salgs- og leasingkonsulent.  

Vær selektiv og kør selv med 

En anden af de bilforhandlere, som kan mærke effekterne af den nye lov, er Linderoth A/S i Vejle. Indehaver Bjarke Linderoth har fuld forståelse for, at politikerne og myndighederne gerne vil fjerne de bilister fra vejene, som er til fare for både andre og dem selv. Men aspektet, som berører ejendomsretten, gør ham frustreret.  

“Når det handler om at konfiskere de her køretøjer, forbryder man sig mod Grundloven, og det er jeg bestemt ikke tilfreds med, for man risikerer virkelig at ramme de forkerte. Derfor håber og tror jeg på, at den del af loven laves om. Eller at retsinstanserne kommer til fornuft, så ejere af køretøjer ikke sidder med store økonomiske problemer, hvis de er helt uden skyld i vanvidskørslen”, siger Bjarke Linderoth.  

Hos Vejle-forhandleren er man begyndt at køre med ved prøvekørsler af biler, der har rigtig mange hestekræfter eller som på anden vis kan lægge lidt op til hurtige accelerationer og fart.  

“Vi er generelt selektive, når det kommer til prøvekørsler og udlån, og vi siger det meget ærligt til kunden, at vi kører med i de tilfælde, hvor vi har med de mest heftige biler at gøre eller en kunde, som vi hverken kender eller helt ved, om vi kan stole på. Det er vi ganske enkelt nødt til for at beskytte os selv, vores forretning og for at sende et signal om, at der ikke skal køres for stærkt i vores biler”, forklarer Bjarke Linderoth.  

Kan ændre prioriteten af indkøb 

Tilbage hos Michaels Automobiler i Varde mener Martin Mathiasen, at loven om vanvidskørsel kan få betydning for indkøbet af biler hos forhandleren på lidt længere sigt. 

“Jeg tror, vi på sigt kan komme til at skrue lidt ned for indkøbet af biler med de helt store motorer, ganske enkelt for at undgå at ende i de her sager. Der vil nok uden tvivl være købere til bilerne de næste mange år, men de økonomiske og menneskelige omkostninger kan jo i sagens natur blive alt for store, også for os som bilforhandler”, fortæller Martin Mathiasen.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper