I øjeblikket sker der hver dag nye begivenheder på den storpolitiske scene, som vi ikke ville have troet muligt for år siden. Og det er ikke kun vores verdensbillede, der skubbes til – det er også bilkøbernes præferencer.
Sådan ser det i hvert fald ud, når man kaster et blik på AutoBranchen Danmarks nye kvartalsundersøgelse foretaget blandt et udsnit af landets ny- og brugtvognsforhandlere.
Her har vi blandt andet spurgt til, om forhandlerne oplever, at kunder fravælger bestemte bilmærker af politiske årsager. Hele 48 procent af deltagerne nævner, at de oplever, at Tesla bliver fravalgt. Omtrent 16 procent oplever det samme for Xpeng og 15 procent for BYD.
Adspurgt om årsagerne bag, peger mange på Elon Musks udtalelser, politiske holdninger og samarbejde med Trump. I forhold til de kinesiske mærker er det generel uenighed i Kinas politik og verdenssyn.
For mærker som Polestar og Volvo er det dog interessant, at forhandlerne oplever dem som stort set lige så upåvirkede som andre ”vestlige” mærker, selvom de er ejet af kinesiske Geely.
Tesla taber markedsandele
Heller ikke når det kommer til salgstallene for nye biler, ser der foreløbigt ud til at være nogen trøst at hente for Tesla.
I begyndelsen af 2024 lå det amerikanske bilmærke nummer to på salgslisten for nye biler i januar og februar måned med sammenlagt 1743 biler. I de første to måneder af 2025 er de skubbet helt ned på en tiendeplads med 956 solgte biler. En nedgang på 45 procent.
Før man konkluderer, at det udelukkende skyldes image-problemer, skal det dog nævnes, at mærket ikke har haft de store modelnyheder længe, men at en kraftigt faceliftet Model Y netop nu er på vej ud på markedet.
I Norge ligger Model Y i hvert fald på en salgsmæssig førsteplads i marts indtil videre med 972 biler. Det er mere end dobbelt så mange som VW ID.BUZZ, der er nummer to. De kommende måneder vil vise, om vi ser samme tendens her i landet.
Ligesom de danske salgstal i årets første to måneder er Teslas aktiekurs også omtrent halveret siden tiden lige før jul, hvor den toppede i en kurs på ca. 489 dollars.
Xpeng går frem
I samme periode har Xpeng oplevet en kraftig salgsvækst på 72 procent i forhold til sidste år, selvom det er fra et noget lavere udgangspunkt end Tesla. I alt 353 biler er der solgt i årets første to måneder.
BYD’s salgstal er stadig små herhjemme med 144 biler i årets to første måneder. Det er 44 procent færre end samme periode sidste år.
”Vi har efterhånden vænnet os til, at markedet for elbiler – og især Tesla’er – er volatilt. Nu kommer der formentlig endnu nogle slag til forhandlere og andre, der er i besiddelse af Tesla’er. Og jeg forstår godt, at folk tænker ekstra meget over bilvalget lige nu, for det er vilde politiske forandringer, vi har set på den anden side af Atlanten. Men det understreger endnu engang, hvor vigtigt det er ikke at lade lagerbilerne samle støv,” siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg.
Kontakt
