Bilforhandlere

Forhandlere skal være knivskarpe på kontrakter pga. chipmangel

Den globale mangel på mikrochips giver lange leveringstider på biler, der øger forhandlernes risiko for at komme i klemme ved køb og salg af biler. Læs her hvad du skal være opmærksom på.  

I disse tider, hvor mange råvarer får betydelige prisstigninger, og der samtidig er en hidtil uset mangel på mikrochips og andre elektroniske komponenter, skal bilforhandlere være opmærksomme. Det er ekstra vigtigt, at der ikke loves for meget i forbindelse med et bilsalg. For ikke nok med at de risikerer at skuffe en kunde, så risikerer de også at tabe penge på salget, advarer AutoBranchen Danmarks nytiltrådte juridiske chef, advokat, Abid Khan.   

”En købsaftale er en juridisk bindende aftale, der både udløser en række rettigheder og forpligtelser. Har forhandleren indgået en købsaftale, er han nemlig forpligtet til at levere bilen til den aftalte pris. I disse tider, hvor der er mangel på biler, og forhandlerne ikke har nogen vished om, hvornår de selv modtager bilen fra fabrikken, kan der opstå usikkerhed om, hvilken pris forhandleren selv får bilen leveret til”, siger Abid Khan.  

Han peger på, at forhandlerens indkøbspris kan være steget mellem underskrivelse af en købsaftale og levering til kunden. Hvis man ikke har sikret sig korrekt, kan forhandleren risikere ikke at kunne sende regningen videre til slutkunden. I forbrugerforhold vil et standardvilkår, der giver forhandleren mulighed for ensidigt at regulere prisen op, ikke være gyldig.” 

Derfor råder Abid Khan til, der laves en fast indkøbspris på bilerne.  

”Forhandlerne bør sikre sig, at de biler, de sælger videre til deres slutkunder, har en fast indkøbspris inklusiv registreringsafgift, således at de ikke skal købe bilen dyre og sælge billigere. Er det ikke muligt, bør det indskrives i købsaftalen med slutkunden, at hvis bilens listepris stiger mere end en i forvejen aftalt procentsats, så er ingen af parterne bundet af købsaftalen”, forklarer Abid Khan. 

Den nye juridiske chef anbefaler, at forhandlere, der kommer i klemme med de lange leveringstider eller har spørgsmål dertil, kontakter AutoBranchen Danmarks juridiske rådgivning.