Nytårsudtalelse fra Hans-Jørgen Jørgensen, bestyrelsesformand for AutoBranchen Danmark, bragt i Motor-Magasinet 5. januar 2024.
Der er én ting, der er konstant i autobranchen, og det er forandring.
Der er snart ikke det forretningsområde i branchen, der ikke ændrer sig – og ændrer sig dramatisk.
I de seneste år har vi først klaret os gennem corona, der førte til lukkede salgslokaler og lange ventetider på nye biler, siden fulgte krigen i Ukraine og en energikrise, der fik udgifter og inflation til at eksplodere. Udgifterne til lånebiler steg og eftermarkedet blev ramt på indtjeningen. I 2023 satte Tesla sig på en stor del af markedet, og både priserne på nye og brugte biler ændrede sig dramatisk.
Så ja, forandring er blevet en tro følgesvend for alle i autobranchen.
Når jeg nu ser frem på 2024, er der ingen tvivl om, at forandringerne vil fortsætte og tage til. I slutningen af sidste år tog ændringerne i forhandlernetværkene for alvor fart. Der var konsolideringer og mange nyvognsforhandlere mistede forhandlingen af et eller flere mærker. Samtidig spøger nye omvæltninger i takt med, at agentmodellerne udrulles, men indtil videre ser det ud til at have længere udsigter end først antaget, efter Stellantis har haft overordentlig store problemer i deres testlande.
Uanset hvad vil dem, der formår at tilpasse sig og opdyrke nye forretningsområder, være dem, der vil klare sig bedst. Vi har allerede set, hvordan mange nyvognsforhandlere kaster sig over salget af brugte biler, vi har set, hvordan der tilbydes nye services til stadig mere forvænte kunder. Vi har set flere og flere fokusere på eftermarkedet, og kampen for fair afregning fra forsikringsselskaberne er vigtigere end nogensinde. Hvis inflationen fortsætter med at falde, vil renten følge efter, og det er vigtigt for hele branchen.
Nye krav til branchen
Samtidig bliver der på en række nye områder stillet nye krav til forretningerne i autobranchen. GDPR har vi levet med i et snart nogle år, men også nye krav om arbejdstidsregistrering og bæredygtighedsrapportering vil komme til at fylde. Den grønne omstilling fylder allerede meget, som vi har set på bilsalget, hvor elbilerne sætter rekorder og hvor de også fylder mere og mere blandt de brugte biler. Men rapporteringsopgaven i forhold til bæredygtighed risikerer at blive en tung opgave for hele branchen – og her gælder det om at gøre det så smidigt og overskueligt som muligt.
Netop elbilerne kan også betyde, at vi ser en i en periode med afgiftsjusteringer. Vi så for nylig en mindre justering i finansloven, hvor bundfradraget for elbiler blev forlænget, men der er også aftalt et pitstop for bilaftalen fra 2020 i 2025. Det kan der allerede bliver taget hul på i det år, vi nu er gået ind i.
Som altid gælder det her, at forudsigelighed og faste rammer er alfa og omega for branchen. Ligesom det er afgørende, at Motorstyrelsens systemer er klar til at håndtere eventuelle ændringer, så vi undgår et langt pinagtigt forløb, som det vi så ved sidste afgiftsreform – og som varede i årevis.
Må 2024 blive et år, hvor autobranchen trods udfordringer og omvæltninger blomstrer – og fortsat holder danskerne godt kørende.