AutoBranchen Danmarks vedtægter

Opdateret april 2024

Vedtægter

CVR-nr. 54971214

1 Navn og hjemsted

1.1 Foreningens navn er ”AutoBranchen Danmark”.

1.2 Foreningens hjemsted er København.

2 Formål

2.1 Foreningens formål er at samle, varetage og udvikle de politiske, faglige, økonomiske og juridiske interesser for virksomheder i autobranchen og hertil beslægtede brancher.

2.2 Foreningen beskæftiger sig med opgaver af almen betydning for medlemmerne, og orienterer, vejleder og assisterer medlemmerne om lovgivning, sædvaner, kutymer, god for-retningsskik og lignende.

2.3 Som en del af interessevaretagelsen kan foreningen repræsentere medlemmerne overfor myndigheder, andre organisationer, offentligheden, medkontrahenter, modparter mv.

3 Medlemskab

3.1 I foreningen kan optages virksomheder inden for lakerings-, rustbeskyttelses-, industri-lakerings- og overfladebehandlingsbranchen, samt virksomheder der har til formål at sælge, udleje, være leasinggiver, agent, servicere eller behandle motorkøretøjer, samt udstyr og reservedele hertil.

3.2 I det tilfælde en virksomhed der søger medlemskab, kan frygtes at skabe for stor interessekonflikt med foreningens bestående medlemmer, kan foreningen vælge at forelægge virksomhedens anmodning herom for foreningens bestyrelse, der herefter træffer en beslutning om evt. medlemskab

3.3 Medlemskab af foreningen for koncernforbundne virksomheder forudsætter, at alle koncernforbundne virksomheder, som driver virksomhed under samme CVR branche-kode, er medlem. Med koncernforbundne virksomheder forstås virksomheder, hvor samme ejerkreds har bestemmende indflydelse, eller hvor virksomhederne har en fælles ledelse.

En virksomheds ansøgning om medlemskab behandles efter retningslinjer fastsat af foreningen. Foreningen kan i den forbindelse vælge at indføre prøveperiode og/eller karensperiode for et medlemskab, samt fastsætte de nærmere retningslinjer herfor. Foreningen kan vælge at konkrete virksomheders adgang til medlemskab forelægges for foreningens bestyrelse.

3.4 Medlemmer af foreningen forpligter sig til at følge de til enhver tid fastsatte retningslinjer og vedtagne beslutninger truffet af foreningen.

3.5 Medlemsvirksomheden skal til enhver tid oplyse foreningen, hvem der repræsenterer virksomheden i foreningens anliggender.

Særligt medlemskab

3.6 Virksomheder, personer, konsulenter eller foreninger i andre brancher og erhvervsområder med tilknytning til autobranchen, kan tilknyttes foreningen ved associeringsaftale.

3.7 Foreningen godkender associeringsaftaler for de enkelte ansøgere. Foreningen kan i konkrete tilfælde beslutte interessevaretagelse af de enkelte associerede medlemmer. Omfanget og de nærmere retningslinjer for interessevaretagelsen fastsættes af foreningen.

3.8 En associeringsaftale giver hverken ret til at deltage eller afgive stemme ved foreningens generalforsamlinger.

3.9 Bestyrelsen kan tildele æresmedlemskab til en person, som repræsenterer en medlemsvirksomhed eller har repræsenteret en sådan, og som har ydet en særlig indsats for branchen og/eller foreningen. Æresmedlemskab tildeles på vilkår fastsat af bestyrelsen.

4 Indskud og kontingent

4.1 Generalforsamlingen kan fastsætte et indskud for nye medlemmer efter bestyrelsens indstilling.

4.2 Hvert medlem betaler et årligt kontingent til foreningen. Kontingentets størrelse og beregningsgrundlag fastsættes af bestyrelsen. De nærmere betalingsbetingelser samt regler for inddrivelse af kontingentet fastsættes af foreningen. Bestyrelsen kan endvidere beslutte at omkostninger til driften af et nævn helt eller delvis skal afholdes af medlemsvirksomhederne, jf. pkt. 16.3.

4.3 Kontingentet betales forholdsmæssigt fra starten af den måned, hvori optagelse sker.

4.4 Hvis en virksomheds medlemskab er bragt til ophør grundet restance, afgør sekretariatet om en ny virksomhed, som har personsammenfald med den udmeldte virksomhed eller koncerns ejer-/ledelseskreds, kan indmeldes i foreningen, inden samtlige restancer hos den udmeldte virksomhed er betalt.

4.5 Alle medlemmer har pligt til at indberette oplysninger til brug for beregning af kontingentets størrelse. Foreningen kan forlange oplysningerne dokumenteret af revisor.

4.6 Foreningen kan fastsætte medlemsvirksomhedens kontingentgrundlag skønsmæssigt, såfremt medlemmet ikke indsender oplysninger til brug for kontingentberegningen. Et skønsmæssigt fastsat kontingent kan reguleres på næste opkrævning, hvis medlemmet indsender korrekte oplysninger og anmoder om regulering senest 14 dage efter kontingentets betaling.

5 Kvalitets- og kontrolordninger

5.1 Medlemsvirksomheder har pligt til at opfylde de til enhver tid gældende kvalitets- og kontrolbestemmelser, samt optagelseskrav for at blive, og forblive, medlem af foreningen,

samt opfylde de af foreningen eventuelle fastsatte kvalitetsnormer for god kundebetjening i velegnede lokaler.

5.2 Medlemskab af foreningen forudsætter, at virksomheden er i besiddelse af de eventuelle lovbestemte og gyldige tilladelser, der kræves for udførelse af den pågældende virksomhed. Foreningen kan forlange at se dokumentation herfor.

5.3 Foreningen kan beslutte, at der i forbindelse med indmeldelse fastsættes en frist for virksomheden til at få bragt eventuelle nødvendige gyldige tilladelser i orden, samt fastsætte en frist for virksomheden til at tilslutte sig de obligatoriske kvalitets- eller kontrolordninger.

5.4 Medlemsvirksomhederne er berettiget til at anvende de af foreningens logoer, der tilkommer medlemsvirksomheder.

6 Ophør af medlemskab

6.1 Udmeldelse fra en medlemsvirksomhed skal ske skriftligt til foreningen med seks måneders varsel til udgangen af et halvår, henholdsvis pr. 30. juni eller 31. december.

6.2 Foreningens direktør kan i følgende tilfælde bringe et medlemskab til ophør med øjeblikkelig virkning:

6.2.1 Når medlemsvirksomheden, dens indehaver(e) eller ansvarlige leder(e) har gjort sig skyldig i væsentlig og/eller strafbar overtrædelse af landets love, eller af skrevne eller uskrevne bestemmelser om god forretningsskik.

6.2.2 Når medlemsvirksomheden er erklæret konkurs, der er åbnet forhandling om tvangsakkord, eller det ved forgæves foretagelse af udlæg er konstateret, at virksomheden er ude af stand til at opfylde sine forpligtelser.

6.2.3 Når medlemsvirksomheden har forfalden og ubetalt kontingent til foreningen, og der på trods af et skriftlig påkrav fra foreningen fortsat ikke er sket betaling.

6.2.4 Når medlemsvirksomheden har forfalden og ubetalt gæld for en ydelse, som foreningen har leveret til medlemmet, og der på trods af et skriftlig påkrav fra foreningen fortsat ikke er betalt.

6.2.5 Når medlemsvirksomheden modarbejder eller på anden måde skader foreningen, eller dets medlemmers interesser.

6.2.6 Når en medlemsvirksomhed gentagne gange ikke har reageret på foreningens henvendelser.

6.2.7 Når en medlemsvirksomhed ikke følger den juridiske rådgivning, der ydes af foreningen, herunder ikke ved opfordring lader sig repræsentere af foreningens jurister ved sager indbragt mod medlemsvirksomheden ved Ankenævnet for Biler.

6.2.8 Når en medlemsvirksomhed får indbragt unødigt mange sager ved Ankenævnet for Biler. De nærmere retningslinjer herfor vil fremgå af foreningens hjemmeside.

6.2.9 Når en medlemsvirksomhed ikke efterlever en afgørelse fra Ankenævnet for Biler, med-mindre sagen indbringes til domstolsprøvelse, hvor medlemsvirksomheden får medhold i sagen.

6.3 En medlemsvirksomhed, der er i restance, har hverken krav på foreningens ydelser eller stemmeret på foreningens generalforsamling.

6.4 En virksomhed, som er udmeldt/ekskluderet af foreningen, skal betale et nyt indskud samt en eventuel restance til foreningen, forinden virksomheden kan genoptages som medlem.

6.5 Virksomheder, der er udmeldt eller ekskluderet af foreningen, har ikke krav på tilbagebetaling af eventuelt indskud, kontingent eller udbetaling af nogen andel af foreningens formue.

6.6 Virksomheder, der er udmeldt eller ekskluderet, har pligt til omgående at stoppe enhver anvendelse af foreningens registrerede navn og logo.

6.7 Det påhviler virksomheder, der er udmeldt eller ekskluderet, at destruere formularer og tryksager m.v., som bærer foreningens navn eller logo. Skilte og lignende, som er indkøbt hos eller modtaget fra foreningen, skal returneres til foreningen.

6.8 Eksklusion og ophør medlemskab fritager ikke medlemsvirksomheden for betaling af forfaldent kontingent, bidrag og indbetaling til garantifond eller andre til foreningen skyldige beløb.

7 Kommunikation

7.1 Foreningen kan anvende elektronisk dokumentudveksling og elektronisk post herunder e-mail i sin kommunikation med medlemsvirksomhederne.

7.2 Elektronisk kommunikation kan af foreningen anvendes til alle meddelelser og dokumenter, som i henhold til foreningen vedtægter og/eller gældende lovgivning skal udveksles mellem foreningen og medlemsvirksomhederne, herunder for eksempel indkaldelse til ordinær og ekstraordinær generalforsamling med tilhørende dagsorden og fuldstændige forslag, fuldmagter samt i øvrigt generelle oplysninger fra foreningen til medlemsvirksomhederne.

7.3 Den enkelte medlemsvirksomhed skal sikre, at foreningen er i besiddelse af korrekte e-mailadresse, hvortil kommunikationen fra foreningen kan ske med frigørende virkning.

8 Generalforsamling m.v.

8.1 Generalforsamlingen er i alle anliggender foreningens højeste myndighed.

8.2 Foreningens ordinære generalforsamling afholdes hvert år i 2. kvartal på en af bestyrelsen fastsat adresse i Danmark.

8.3 Enhver medlemsvirksomhed har ret til at få et bestemt emne optaget på dagsordenen. Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være foreningen i hænde senest ved udgangen af 1. kvartal.

8.4 Bestyrelsen kan beslutte, at deltagelse i generalforsamlingen kan/skal ske uden fysisk fremmøde, men med deltagelse via telefon, en mødetjeneste med mulighed for kamera-forbindelse til og fra deltagere eller anden elektronisk deltagelsesformat. Bestyrelsen fastsætter i indkaldelsen til generalforsamlingen krav til, hvorledes deltagelse i møde uden fysisk fremmøde konkret skal ske. Svigter teknikken under mødets afholdelse, således at forbindelse til en eller flere medlemmer mistes, medfører dette ikke, medmindre dirigenten eller et flertal af mødedeltagerne beslutter andet, at generalforsamlingen udsættes.

8.5 Bliver generalforsamlingen gennemført uden fysisk fremmøde, sikres det, at der fortsat vil være mulighed for anonym stemmeafgivelse.

8.6 Generalforsamlinger indkaldes af foreningen ved e-mail med højst 6 uger og mindst 2 ugers varsel. I indkaldelsen skal angives dagsorden samt tid og sted for generalforsamlingen.

8.7 De fuldstændige forslag – og ved den ordinære generalforsamling tillige årsrapporten – skal senest 2 uger før generalforsamlingen tilstilles enhver stemmeberettiget medlemsvirksomhed.

8.8 Ekstraordinære generalforsamlinger skal afholdes, når formanden, en enig bestyrelse eller mindst 1/3 af foreningens samtalede antal medlemmer skriftligt forlanger det, med angivelse af de emner der ønskes behandlet.

8.9 Indkaldelse til ekstraordinære generalforsamlinger skal ske efter samme varsel, som til ordinær generalforsamling. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal være udsendt senest 2 uger efter, at en anmodning som efter pkt. 8.8 er fremsat.

9 Dagsorden

9.1 Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

Valg af dirigent og referent.

Formandens beretning.

Fremlæggelse af årsrapport til godkendelse.

Fastsættelse af kontingent og indskud for medlemsvirksomheder.

Valg af medlemmer til bestyrelse samt suppleanter.

Forslag fra bestyrelsen og medlemsvirksomheder.

Eventuelle forslag fra foreningens direktør.

Eventuelt.

10 Dirigent m.v.

10.1 Generalforsamlingen vælger ved simpelt flertal en dirigent, der leder generalforsamlingen og afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivningen og dennes resultater.

11 Stemmeafgivning

11.1 På generalforsamlingen kan kun behandles de forslag, der har været optaget i dagsordenen samt ændringsforslag hertil, med mindre alle medlemsvirksomheder samtykker. Dog kan den ordinære generalforsamling altid afgøre sager, som efter vedtægterne eller gældende lovgivning skal behandles på en sådan, ligesom det kan besluttes at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling til behandling af et bestemt emne.

11.2 Medmindre andet fremgår af vedtægterne eller gældende lov, træffer generalforsamlingen beslutning ved simpelt flertal. Vedtægtsændringer kræver altid ⅔ flertal blandt de afgivne stemmer.

11.3 Stemmevægten beregnes efter følgende skala: For hver 1.000 kr. betalt kontingent kalenderåret før generalforsamlingens afholdelse udløses en stemme. For medlemsvirksomheder optaget samme år som generalforsamlingens afholdelse beregnes antallet af stemmer på optagelsesdagen.

11.4 Enhver stemmeberettiget kan forlange skriftlig afstemning af et eller flere af de foreliggende forhandlingsemner.

12 Fuldmagt

12.1 På generalforsamlingen er en medlemsvirksomhed berettiget til at stemme ved fuldmagt for højst en anden virksomhed. Fuldmagter skal være tilstilles foreningens sekretariat senest tre arbejdsdage forud for generalforsamlingens afholdelse for at være gyldig.

12.2 Fuldmagter, der ikke godkendes som følge af eksempelvis for sen modtagelse, ufuldstændighed eller overtallighed, returneres snarest muligt til indsenderen med bemærkning om årsagen til manglende notering. Eventuelle tvivlsspørgsmål om en fuldmagts gyldighed afgøres af dirigenten.

13 Protokol

13.1 I den af bestyrelsen autoriserede protokol indføres et referat af det på generalforsamlingen passerede, herunder de trufne beslutninger. Referatet underskrives af dirigenten.

14 Bestyrelse

14.1 Bestyrelsen består af 7-11 faste medlemmer og minimum to suppleanter.

14.2 Valgperioden for de valgte medlemmer og suppleanter er to år.

14.3 For at sikre kontinuitet i bestyrelsens arbejde tilstræbes det, at ca. halvdelen af bestyrelsens medlemmer, herunder suppleanter, er på valg hvert år.

14.4 Genvalg af de valgte medlemmer kan finde sted.

14.5 Valgbar til bestyrelsen er personer, som både er aktive og medarbejdende indehavere, bestyrelsesmedlemmer eller direktør.

14.6 Æresmedlemmer og personer alene med tilknytning til en associeret medlemsvirksomhed er ikke valgbare til bestyrelsen.

14.7 Bestyrelsen kan desuden udpege op til 2 personer som eksterne bestyrelsesmedlemmer. Personerne, der bliver udpeget, skal have erfaring og indsigt i branchen eller erfaring med områder af interesse for foreningen med henblik på at styrke bestyrelsen som helhed.

14.8 De udpegede medlemmer, jf. pkt. 14.7, er underlagt samtlige bestemmelser i vedtægterne, som gælder for de øvrige bestyrelsesmedlemmer, herunder valgperioden. Udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer ændrer i øvrigt hverken på bestyrelsens sammensætning eller antallet af bestyrelsesmedlemmer.

14.9 Ingen virksomhed eller koncernforbundne virksomheder kan være repræsenteret af mere end én person i bestyrelsen.

14.10 Når forudsætningerne for valgbarhed til bestyrelsen ikke længere er opfyldt, ophører tillidshvervet straks. Ved ophør af medlemskab af foreningen, udtræder det pågældende bestyrelsesmedlem af bestyrelsen.

14.11 I tilfælde af at et bestyrelsesmedlem fratræder i en valgperiode, indtræder en suppleant indtil førstkommende generalforsamling. Her vælger generalforsamlingen et nyt bestyrelsesmedlem for den resterende del af valgperioden.

14.12 Bestyrelsen konstituerer sig selv på førstkommende møde efter den ordinære generalforsamling i hvert foreningsår med formand og næstformand. Fratræder formanden eller næstformanden i valgperioden, vælger bestyrelsen en ny formand eller næstformand for den resterende valgperiode.

14.13 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

14.14 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsen er til stede. Er et medlem af bestyrelsen forhindret i at deltage i et bestyrelsesmøde, kan den pågældende, ved skriftlig fuldmagt, bemyndige et andet bestyrelsesmedlem til at møde og stemme for sig.

14.15 Bestyrelsens beslutninger træffes ved simpelt flertal, medmindre andet følger af vedtægterne. Hvert bestyrelsesmedlem har én stemme. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Ved formandens fravær er næstformandens stemme afgørende.

14.16 Bestyrelsesmøder afholdes så vidt muligt fire gange årligt, samt når formanden eller halvdelen af bestyrelsens medlemmer anser det for nødvendigt. Både suppleanter og bestyrelsesmedlemmer kan indkaldes til bestyrelsesmøder.

14.17 Indkaldelse til bestyrelsesmøde skal ske med mindst 7 dages varsel.

14.18 Bestyrelsen kan nedsætte udvalg og underudvalg og supplere sig selv med yderligere assistance efter behov.

14.19 Udvalget er forpligtet til at holde bestyrelsen underrettet om udvalgets arbejde.

14.20 Bestyrelsen fastsætter regler for, hvornår og i hvilket omfang medlemmer af bestyrelsen, udvalgene samt andre som udpeges til at påtage sig arbejde i foreningens tjeneste, får dækket udgifter hertil eksempelvis i form af diæter eller honorar.

15 Administration, ledelse og tegningsregel

15.1 Formanden har sammen med bestyrelsen ansvaret for foreningens virksomhed.

15.2 Den daglige administration, som udøves på grundlag af bestyrelsens vedtagne budget, forestås af en direktør, som antages af bestyrelsen.

15.3 Direktøren har ansvaret for foreningens daglige drift, herunder foreningens regnskab og personale.

15.4 Foreningen tegnes af direktøren eller formanden. Ved væsentlige dispositioner samt ved dispositioner over fast ejendom kræves der ¾ flertal i bestyrelsen eller vedtagelse på en generalforsamling, hvorefter formanden kan tegne foreningen.

15.5 Foreningens formue skal anbringes i solide pengeinstitutter eller let realisable værdipapirer, der skal noteres på foreningens navn. Til anbringelse på anden måde kræves der ¾ flertal i bestyrelsen eller vedtagelse på en generalforsamling, hvorefter formanden kan tegne foreningen.

16 Ankenævn og garantiordninger

16.1 Foreningen kan oprette eller tilslutte sig ankenævn og/eller garantiordninger efter bestyrelsens beslutning. På samme måde kan foreningen nedlægge eller udmelde sig ankenævn og/eller garantiordninger efter bestyrelsens beslutning.

16.2 Medlemsvirksomhederne er forpligtet til at yde de af bestyrelsen fastsatte bidrag til ankenævn og garantifonde samt forpligtet til at afholde de af ankenævnene pålagte sagsomkostninger.

16.3 Bestyrelsen kan beslutte, at de omkostninger som foreningen afholder til driften af et nævn, som foreningen har oprettet eller tilsluttet sig, helt eller delvis skal afholdes af de medlemsvirksomheder, som får indbragt sager ved nævnet. De nærmere retningslinjer for fordelingen af omkostningerne fastsættes af foreningen og offentliggøres på foreningens hjemmeside.

16.4 Medlemsvirksomhederne har som udgangspunkt pligt til at efterleve en af et ankenævn truffet afgørelse. Medlemsvirksomheden har dog ret til at få prøvet en afgørelse ved domstolene.

17 Årsrapport og revision

17.1 Regnskabsåret er kalenderåret. Det reviderede regnskab fremlægges til godkendelse på den ordinære generalforsamling.

17.2 Revision af regnskabet foretages af en af bestyrelsen valgt autoriseret revisor.

17.3 Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de i foreningen påhvilende forpligtelser.

18 Opløsning af foreningen

18.1 Foreningen kan kun opløses, hvis der er afgivet forslag herom til en lovligt varslet generalforsamling. Her skal være fremmødt mindst 2/3 af det antal stemmer, der tilkommer samtlige medlemmer, og forslaget om opløsning kan herefter kun vedtages med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.

18.2 Der kan ved spørgsmål om foreningens opløsning ikke afgives stemme ved fuldmagt.

18.3 Hvis der ved en generalforsamling med forslag om opløsning af foreningen ikke fremmøder mindst 2/3 af det antal stemmer, der tilkommer samtlige medlemmer, men 2/3 af de afgivne stemmer er for en opløsning, kan der indkaldes til ny generalforsamling med samme dagsorden. Ved denne generalforsamling kan opløsningen – uanset hvor mange, der er mødt – vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer. Samtidig med beslutning om opløsning træffer generalforsamlingen beslutning om, hvad der skal ske med foreningens formue og påhvilende forpligtelser.

18.4 Foreningens forpligtelser i forhold til medarbejdere, det offentlige og nødvendig drift skal altid tilgodeses forlods indtil opløsning af foreningen.

18.5 Hvis foreningen fusionerer med en eller flere andre foreninger betragtes en sådan fusion ikke som en opløsning. Vedtagelse af en fusion sker efter reglerne om vedtægtsændringer.

Ikrafttræden

Nærværende vedtægter er besluttet på AutoBranchen Danmarks ekstraordinære generalforsamling mandag den 15. april 2024 og træder i kraft med det samme.