Bog: Fremtidens bilforretning

Fremtidens Bilforretning: Bæredygtighed

Måske så du i sidste uges nyhedsbrev eksempler på, hvordan samfundets og nutidens seks megatrends kan bruges i forretningen.

I denne uge får du eksempler på, hvordan bæredygtighed spiller en stadig større rolle og kan bruges i forretningen.

Autobranchen er nemlig under forandring.

Alle forretningsdrivende bør have en strategi for bæredygtighed. Det betyder noget for miljøet og klimaet, hvilke produkter man bruger, og hvor meget man smider væk. Kunder vil i stigende grad efterspørge det og vælge de forretninger, som aktivt gør noget. Lige nu hører vi fx også, at bæredygtighed og klima er det altoverskyggende tema for mange danskere ved kommunalvalget senere på efteråret – det viser også, at bevægelsen er i gang.

I bogen ”Fremtidens Bilforretning” kan du se, hvordan flere har grebet udviklingen an. Måske kan det være en inspiration til selv at komme i gang, eller måske kan du blive bekræftet i, at I hos dig allerede har taget de første skridt ind i fremtiden.

Bogen kan du få udleveret gratis på AutoBranchen Danmarks årsdag.

Er din virksomhed medlem af AutoBranchen Danmark, kan du få bogen tilsendt. Det koster blot porto. Bogen kan også købes ved at sende en mail til info@abdk.dk. Det koster 229 kr. plus moms og porto.

Bæredygtighed er mange ting

STS Biler med afdelinger i fire jyske byer tilbyder en elcykel til kunder som alternativ til en lånebil, når bilen er på værksted. Det er et grønt alternativ, forretningen sparer penge og det betyder færre biler at vedligeholde. STS Biler sælger også cyklen som alternativ til bil nummer to, og den tænkes ind som en del af det fremtidige forretningskoncept om mobilitet som ydelse. Tilmed gør det udstillingen mere alsidig og spændende.

Der er også mere enkle tiltag:

  • Fortæl kunderne om, hvilke klimatiltag I tager i forretningen for at reducere miljøpåvirkningen. Det kan stå nederst på (den digitale) kvitteringen, på et skilt ved indgangen og på sælgernes skriveborde.
  • Drop plastikkopperne ved kaffemaskinen og vælg noget mere miljøvenligt. Tilbyd kunderne kvittering på sms eller mail i stedet for print.
  • Oplys kunderne om, at bilvask i vaskehal er mere miljøvenligt end vask hjemme i carporten.
  • Oplys måske om skrotpræmien, der skal få gamle biler væk fra vejene.
  • Sørg for at sælgerne er godt klædt på til elbilerne. Fortæl også, at I som værksted kan håndtere elbilerne, fordi personalet er uddannet til det. Rådgiv om opladning og vær måske ”guide” for kunderne i den store jungle af opladningsmuligheder.
  • Spørg jeres leverandører, om de giver jer de mest miljøvenlige produkter.
  • Undersøg jeres energiforbrug – kan der gøres noget ved varmen, og hvad med lyset. Bruger I den mest miljøvenlige belysning. Husk at AutoBranchen Danmark har fordelsaftale med firmaer, der kan hjælpe med energioptimering og med lysleverandører.
  • Gør det til en fælles opgave i virksomheden – mange har måske ideer til, hvordan I kan reducere miljøpåvirkningen og fortælle kunderne om det.

Du kan se langt flere gode råd i bogen. De seks megatrends er meget mere end bæredygtighed. Det handler også om deleøkonomi, digitalisering, individualisering, loyalitetsprogrammer og abonnementsordninger og om samarbejde og partnerskaber med andre. Det vender vi tilbage senere i nyhedsbrevet.

”Fremtidens Bilforretning” rummer langt flere eksempler end vi kan nævne i denne artikel. Er du medlem af AutoBranchen Danmark kan du få bogen gratis – det koster blot porto. Du kan også få den udleveret på AutoBranchen Danmarks årsdag.

Du kan dog også købe bogen – den koster 229 kroner plus moms og porto. Skriv til info@abdk.dk.