Bog: Fremtidens bilforretning

Fremtidens Bilforretning: Sådan kan du bruge de seks megatrends

Måske læste du i sidste uges nyhedsbrev omtalen af de seks megatrends i samfundet, som forandrer mange brancher, herunder også autobranchen.

I denne uge får du eksempler på, hvordan bilforhandlere og andre forretninger bruger nogle af de omfattende megatrends i deres forretning. Det har de gjort ved at følge med tiden og tilbyde kunderne ydelser og produkter, der rammer alt lige fra bæredygtighed, individualisering, digitalisering, loyalitetsprogrammer og abonnementsordninger.

Autobranchen er under forandring.

I bogen ”Fremtidens Bilforretning” kan du se, hvordan flere har grebet udviklingen an. Måske kan det være en inspiration til selv at komme i gang, eller måske kan du blive bekræftet i, at I hos dig allerede har taget de første skridt ind i fremtiden.

Bogen kan du få udleveret gratis på AutoBranchen Danmarks årsdag den 23. september. Tilmeld dig her

Er din virksomhed medlem af AutoBranchen Danmark, kan du få bogen tilsendt. Det koster blot porto. Bogen kan også købes ved at sende en mail til info@abdk.dk. Det koster 229 kr. plus moms og porto.

Grøn omstilling og bæredygtighed

Alle forretningsdrivende bør have en strategi for bæredygtighed. Det betyder noget for miljøet og klimaet, hvilke produkter man bruger, og hvor meget man smider væk. Kunder vil i stigende grad efterspørge det og vælge de forretninger, som aktivt gør noget. Lige nu hører vi fx også, at bæredygtighed og klima er det altoverskyggende tema for mange danskere ved kommunalvalget senere på efteråret – det viser også, at bevægelsen er i gang.

STS Biler med afdelinger i fire jyske byer tilbyder en elcykel til kunder som alternativ til en lånebil, når bilen er på værksted. Det er et grønt alternativ, forretningen sparer penge og det betyder færre biler at vedligeholde. STS Biler sælger også cyklen som alternativ til bil nummer to, og den tænkes ind som en del af det fremtidige forretningskoncept om mobilitet som ydelse. Tilmed gør det udstillingen mere alsidig og spændende.

Der er også mere enkle tiltag – drop plastikkopperne ved kaffemaskinen og vælg noget mere miljøvenligt. Tilbyd kunderne kvittering på sms eller mail i stedet for print.

Du kan se langt flere gode råd i bogen.

Deletjenester

I Danmark kender vi ShareNow, Dribe og JustDrive. Endnu har ingen bilforhandlere lavet en selvstændig model, men det er oplagt i fremtiden. Lav fx en workshop med medarbejderne, måske er der nogen med gode ideer. Måske kunne der være en meningsfuld samarbejdsaftale med en af lokalområdets store virksomheder uden for branchen – en virksomhed med mange medarbejdere.

Digitalisering

Digitaliseringen fylder meget i disse år, og udviklingen sker meget hurtigt. En bilforhandlers brug af data vil blive spille en meget stor rolle i virksomhedens succes. I ”Fremtidens Bilforretning” fortæller Henrik Bollerslev, indehaver af den store brugtbilsforretning Lindholm Biler, hvordan hans virksomhed arbejder grundigt med data, og på den måde har opnået en enormt positiv effekt på forretningen. Du kan også høre Henrik Bollerslev fortælle i en fagsnak på AutoBranchen Danmarks årsdag den 23. september – tilmeld dig her

Digitalisering er ikke kun brug af data. Det er også booking af service. Chatrobot på hjemmesiden, så kunderne hurtigt får svar og i det hele taget virksomhedens brug af digitale kommunikationskanaler.

Se mange flere eksempler i bogen.

Individualisering

Kunderne vil have mere og mere individualisering. Man vil have tilpassede løsninger. Her spiller brugen af data således også en vigtig rolle, og det er vigtigt at kunde både lokalområdet og kunderne. Det kan du se eksempler på i bogen.

I forbindelse med nedlukningen på grund af covid-19 brugte flere at fremvise bilerne virtuelt. Eller man kørte ud til kunden med bilen og tilbød prøvetur fra kundens eget hjem. Flere og flere er også begyndt at hente kundens bil på kundens bopæl eller job, når den skal til service.

Et andet og simpelt greb er desuden et nyhedsbrev til kunderne med sæsonbestemte tilbud. Måske kan du endda tilrette nyhedsbrevet efter hvad kunden tidligere har vist interesse for.

Dette er blot nogle af eksemplerne.

Loyalitetsprogrammer og abonnementsordninger

Mange af vores allesammens produkter kommer allerede på abonnement. Bøger, dagligvarer, mad, kunst og biler. Sidstnævnte fylder ikke så meget endnu, men er i vækst. Leasing var kun begyndelsen, og nu kan du få abonnementer på biler med noget kortere perioder, end vi kender fra leasing. Du kan også få serviceaftaler på abonnement eller forskellig grad af hjælp på abonnement. Nogle bilforhandlere tilbyder fx at hente og bringe bilen i forbindelse med værkstedsbesøg – denne ydelse koster så et mindre beløb hver måned på abonnement.

Du kan se en lang række eksempler i bogen ”Fremtidens Bilforretning”.

Partnerskaber og samarbejde på tværs af brancher

Både i Danmark og udenfor landets grænser dukker flere og flere partnerskaber op på tværs af brancher. Det første vi så i autobranchen i Danmark var måske Mercedes Benz, som i 2019 lancerede ”City Escapes”. Her fik kunden en lånebil i nogle timer og kunne så kombinere det med en forudbestemt turistoplevelse i regionen.

Flere bilforhandlere bruger sine lokaler til musikere, foredrag og lignende. På den måde kan man aktivere lokalbefolkningen og samtidig knytte kunderne tættere til sig. Et andet eksempel er en vaskehal hos bilforhandleren. Det kunne også være noget med rengøring af bilen – et marked, som også er i vækst. Ladestandere hos bilforhandleren, så turister eller andre kan lade op, når behovet opstår, er et andet eksempel.

”Fremtidens Bilforretning” rummer langt flere eksempler end vi kan nævne i denne artikel. Er du medlem af AutoBranchen Danmark kan du få bogen gratis – det koster blot porto. Du kan også få den udleveret på AutoBranchen Danmarks årsdag den 23. september – tilmeld dig her (LINK)

Du kan dog også købe bogen – den koster 229 kroner plus moms og porto.

Tilmeld dig AutoBranchen Danmarks årsdag 2021

AutoBranchen Danmarks årsdag er tilbage den 23. september 2021, og det bliver et brag af en dag, hvor I kan glæde jer til at høre den verdensberømte bildesigner Henrik Fisker, Transportminister Benny Engelbrecht og mange flere. Der er oplæg for alle både til forhandlere, eftermarked og autolakerere.

Få bogen: Fremtidens Bilforretning – trends, cases og værktøjer

Med bogen “Fremtidens Bilforretning” sætter Charlotte Brix Andersen, chef for medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation i AutoBranchen Danmark, fokus på de mange forandringer, der er i gang i autobranchen, og giver konkrete råd og inspiration til, hvordan forretningen kan udvikles på baggrund af eksempler.