Autolak og eftermarked

Grov underbetaling skaber dybere mistillid til Autotaks 

Lakdata i Autotaks har i en stribe specifikke tilfælde – formentlig i årevis – været langt lavere end forskrifterne. Det undergraver tilliden til Autotaks yderligere, lyder kritikken.

AutoBranchen Danmark er blevet gjort opmærksom på en stribe fejl i tiderne til lakererarbejde på skader på Teslas Model Y i Autotaks.  

I nogle tilfælde, som AutoBranchen Danmark har set, har der været tale om, at lakerere kun har fået halvdelen af de arbejdsenheder, som de har krav på, fordi data i Autotaks ikke har matchet de officielle tider, som er indlæst i andre takseringssystemer.  

Fejlene er blevet opdaget ved, at data i Autotaks er blevet sammenlignet med data fra takseringssystemet Eurolak, hvor de officielle AZT-lak-data også indlæses.  

Det tyder ifølge AutoBranchen Danmarks oplysninger på, at underbetalingen har fundet sted igennem flere år, da AutoBranchen Danmark har set skadesrapporter, der går år tilbage, hvor antallet af arbejdsenheder, som der tildeles arbejde på Tesla Model Y i Autotaks, ikke matcher de arbejdsenheder, som en given reparation burde resultere i. 

AutoBranchen Danmark har for nylig taget sagen op med Forsikring & Pension, der først afviste nogen som helst problem. Kort efter AutoBranchen Danmarks henvendelse blev lakerertiderne på Model Y i Autotaks dog ændret, så de nu matcher tiderne i eksempelvis Eurolak. Forsikring & Pension afviser dog, at der skulle være en sammenhæng med AutoBranchen Danmarks henvendelse, men forklarer, at en ny opdatering er blevet indlæst.  

Uanset hvad har landets lakerere efter alt at dømme fået al for lidt betaling for specifikke reparationer af Tesla Model Y i årevis. Model Y har været en af landets mest solgte bilmodeller i årevis og der er aktuelt knap 36.000 styk i den danske bilpark.  

Skader tilliden til Autotaks

“Det er ikke lige frem befordrende for tilliden til Autotaks. Det stiller jo endnu en gang det åbenlyse spørgsmål, om vi kan stole på systemet, når data på en så prominent bil ikke er korrekte,” siger Jørgen Gøttsche Petersen, der er forsikringskonsulent og Autotaks-support hos AutoBranchen Danmark.  

Selvom skadesbranchen altså øjensynligt er blevet snydt for ganske betragtelige summer, skal man dog ikke regne med automatisk at blive efterreguleret, lyder det fra AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling.  

“Jeg tvivler på, at forsikringsselskaberne på eget initiativ vil råde bod på den her underbetaling. Vi opfordrer til, at man som lakerer selv rejser sagen med sine kunder for at få tillæg på disse sager,” siger juridisk chef i AutoBranchen Danmark, Abid Khan.  

Han understreger, at AutoBranchen Danmark gerne vil være behjælpelig i den proces.  

For Jørgen Gøttsche Petersen er sagen et eksempel på, at man skal være meget opmærksom på de tider, man får betaling for. 

“Når vi ser de her eksempler fra vores medlemmer, er det jo desværre tydeligt, at de går glip af rigtig mange penge. Og det understreger jo blot endnu en gang, at man skal være mere end almindeligt vågen, når man bruger Autotaks,” siger han. 

Tjek data i konkurrerende systemer

Han anbefaler derfor, at man bruger konkurrerende takseringssystemer som eksempelvis Eurolak for ved stikprøver at tjekke, at de arbejdsenheder, man får i Autotaks, faktisk også matcher de arbejdsenheder, man har krav på ifølge AZT-lak.  

Og mere generelt understreger det endnu engang, at Autotaks og de oplysninger, som systemet bygger på, skal håndteres med omtanke, siger Nicky Bobak, der er eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark. 

“Selvom Autotaks reelt set ikke bruges sådan, må vi holde fast i, at systemet kun skal være vejledende. Du skal tage betaling for det arbejde, du udfører,” siger han. 

“Når det er sagt, er det helt uacceptabelt, at tiderne til lakarbejde i Autotaks i en række tilfælde har været markant lavere end det, som AZT-lak foreskriver. Det er selvfølgelig en god forretning for forsikringsselskaberne, fordi de så sparer penge, men det kalder igen på, at der fra systemejeren i Forsikring & Pension kommer langt større åbenhed om, hvordan data anvendes i Autotaks, hvor ofte data opdateres og hvor længe der går fra, at data leveres til, at det indlæses,” siger Nicky Bobak.  

Hvis du ønsker at få adgang til Eurolak, kan du kontakte Jørgen Gøttsche Petersen eller AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent

Lars Baun Vilhelmsen

Eftermarkedskonsulent

Jørgen Petersen

Forsikringskonsulent