Nyhed (bruges ikke)

Har du styr på import af biler? Her er de gode råd

De lange leveringstider på biler sender mange forhandlere på opkøb i udlandet for at skaffe biler. Der er dog nogle faldgruber, som man skal være opmærksom på.  

Bilmarkedet ændrer sig gevaldigt i disse tider. Efterspørgslen på biler stiger i kraft af importørernes lange leveringstider, og kampen om at finde de helt rigtige biler til kunderne kan virkelig mærkes hos både nyvogns- og brugtvognsforhandlere. Rigtig mange af AutoBranchen Danmarks medlemmer er derfor begyndt at vende øjnene mod vores nabolande og såmænd også resten af det europæiske marked for at hente biler hjem til kunderne.  

AutoBranchen Danmark roser forhandlerne for deres initiativrigdom, men jurist Naser Al-Zakta påpeger, at man skal gøre sit hjemmearbejde ordentligt, før man køber biler i udlandet. 

”Der er mange faldgruber, og det er ikke altid ukompliceret at importere en bil. Det er derfor vigtigt, at man sætter sig ind i både loven, men samtidig også holder helt styr på de forskellige økonomiske aspekter, således at hverken bilforhandleren eller forbrugeren får sig nogle heftige overraskelser,” siger Naser Al-Zakta, der er jurist i AutoBranchen Danmark.  

Prøvekør gerne bilen inden køb 

Mange forbrugere henvender sig generelt til forhandlere, når de har fundet en bil i udlandet. De vil gerne have hjælp til importen, og føler sig trygge ved den sikkerhed, de får, når importen sker hos en professionel part. Men af og til sker importen gennem forhandlerne måske lidt for hurtigt.  

”Hvis man har mulighed for det, bør man altid tage til den udenlandske sælger og prøvekøre bilen, før man køber den,” lyder rådet fra Naser Al-Zakta.  

Hvis bilen sælges med garanti fra en forhandler, bør man huske at få udleveret garantibetingelserne. Disse kan vise sig nyttige, hvis kunden som endelig køber af bilen, har en reklamation.   

Derudover kan man med fordel få tilsendt stelnummeret på bilen, hvorefter man kan tjekke, hvorvidt bilen er klonet, før man køber det. Det skal nemlig også tjekkes ved købet af bilen eller ved første besigtigelse.   

En vigtig faktor, som der skal være styr på, er, hvorvidt bilen tidligere har været skadet. Spørg sælger om dette og spørg ind til bilens historik. Har bilen været skadet, så spørg ind til reparationen og hvis det er muligt, så forlang dokumentation. 

Ydermere skal du finde ud af, hvorvidt bilen skal afhentes, ligesom du inden køb bør have styr på, om der skal prøveplader på bilen, om den skal tages hjem ved hjælp af autotransport eller om skal bilen køres på sælgers plader, såfremt bilen er indregistreret eller forsikret.  

Undersøg mulig restgæld 

Før man køber biler i udlandet, skal den også undersøges for restgæld. Du kan bede sælgeren i det pågældende land om at fremskaffe den nødvendige dokumentation, der påviser, at bilen er gældfri. Dette kan både sendes og kigges igennem før købet, men kan også ligge klar, når man endelig er hos sælgeren. Såfremt der er gæld i bilen, skal man bede sælgeren om at indfri gælden, før bilen bliver købt. Husk at få alle papirer, instruktionsbøger og servicehæfte med, hvis bilen har det.  

Når man så endelig står ved bilen, kan man også undersøge, hvorvidt bilen er klonet (Se fx her). 

Vi anbefaler, at man betaler via bankoverførsel, således at man kan dokumentere betalingen. Hvis du køber bilen af en forhandler, skal du sikre dig, at pengene bliver overført til deres virksomhedskonto.  

Valg af plader til hjemtransport 

Som tidligere nævnt har du flere muligheder, når bilen skal importeres til Danmark. Du kan vælge at køre hjem med sælgers nummerplade (såfremt dette accepteres), prøveplader eller eksportplader.  

Hvis man får mulighed for at benytte sælgers nummerplade til at køre bilen til Danmark, kan man med god samvittighed benytte denne løsning. Det er omkostningsfrit for køberen samt nemt og enkelt. Det er dog ikke sikkert, at sælgeren vil tillade denne løsning, hvorfor en anden form for hjemtransport må anvendes.  

Det kan for eksempel være at benytte de tyske eksportplader. Disse er især gode at bruge, hvis bilen ikke er indregistreret. De tyske eksportplader kan bruges i Tyskland, men også i de omkringliggende lande. Man kan bruge eksportbilen i op til syv dage i Danmark. Hvis bilen ikke er blevet synet og godkendt, og der ikke er kommet danske nummerplader på bilen inde for de syv dage, skal man fjerne pladerne og henstille bilen på privat grund. De tyske eksportplader kan købes hos et såkaldt Strassenverkehrsamt – svarende til et tysk motorkontor, og kan købes for ca. 30 euro. 

Endelig kan man også bruge tyske eller danske prøveplader ved import. De tyske prøveplader skal bruges til den danske grænse, hvorefter man skal skifte dem ud med danske plader, som du i forvejen ejer eller har anskaffet hos Motorkontoret.  

Kører du til Danmark på eksport- eller prøveplader, skal du selv tegne en forsikring ved siden af. I Tyskland kan sådan en forsikring tegnes hos et Strassenverkehrsamt og koster ca. 80 euro for syv dage. Forsikringen omfatter kun ansvar og ikke kasko.  

Kontakt

Juridisk hotline