Derfor vil konferencen “Vores Autobranche” på Gram Slot handle om både nutiden og fremtiden.
Nutiden, fordi der skal sælges biler i dag til trods for politisk raslen med sablen i forhold til benzin- og dieselbiler og i forhold til registreringsafgiften. Og fremtiden, fordi elbiler og hybridbiler står på lur og så småt vinder mere og mere indpas i salgsstatistikkerne.
I Norge sælger forhandlerne omtrent 50 procent grønne biler til privatbilisten, og de er meget længere fremme end i Danmark. I Holland er salget også godt i gang i et tempo, som dog kører knapt så stærkt som i Norge og med færre statskroner i ryggen.
Eksperter fra både Norge og Holland kommer til Gram Slot og fortæller, hvilken indvirkning de grønne biler har haft på salget, på eftermarkedet og værkstedet.
Knut Martin Breivik kommer fra Norsk Bilbransjeforening og fortæller, hvad de grønne bilers indtog har betydet på værkstederne. Knut Martin Breivik er leder af afdelingen for forhandlere og værkstedsdrift i den norske brancheorganisation, og han har en fortid som country manager for Nissan i Norge, og som direktør for Mercedes Benz LKW/KFW i Norge. Han har også været leder af en stor Opel-forhandler og er en mand med sin autobranche-cv i orden.
I Norge har regeringen støttet den grønne omstilling på bilområdet massivt. Det har betydet så store fordele for grønne biler fremfor benzin og diesel, at op mod halvdelen af salget er el- og hybridbiler. Så hurtigt kommer det næppe til at gå i Danmark, og derfor er Holland et godt sammenligningsland. Hollænderne købte masser af elbiler i 2018, hvor markedsandelene for salg af de grønne biler i mange måneder lå omkring 10 procent.
I Holland har man i efteråret lavet en omfattende analyse af effekten af elbilerne på eftermarkedet. Hollænderne har også fremskrevet scenarierne, og kan gøre os i Danmark meget klogere på, hvad der sker for et land, hvor den offentlige støtte er mindre og omstillingen derfor går langsommere end i Norge. Geert Brummelhuis, leder af afdelingen for eftermarked i den hollandske brancheorganisation, Bovag, glæder sig til at fortælle den danske autobranche om de hollandske resultater og analyser.
”Nordmændene er gode og de er langt foran. Derfor kan vi lære af dem. Men vi kan også lære meget af et land, hvor udviklingen går lidt langsommere – som vi også forventer vil være resultatet i Danmark. Derfor glæder det mig, at vi har fået talere fra disse to lande, når det handler om grøn omstilling,” siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Konferencens første dag den 7. maj handler i høj grad om grøn omstilling set med såvel politikernes og branchens øjne både for nybilsmarkedet og brugtbilsmarkedet. Det bliver krydret med blandt andet generationsskifte af virksomhed og fremtidens autolakering.
Konferencens anden dag onsdag den 8. maj vil handle om bilers data, nye forretningsområder, de unge forbrugere og deres anderledes købemønster fremfor deres forældre.
Her kommer det finske bilhus Veho med interessante input. Veho er Finlands største bilforhandler med bilmærker som Mercedes Benz, Honda, Peugeot, Citroen, Ford og Skoda, og samtidig er man Skandinaviens største forhandler af Mercedes Benz.
Finnerne har dedikeret en del af forretningen til at tjene penge på den lange bane, og til at udtænke nye forretningsområder. Blandt andet har Veho købt sig ind i den succesrige finske organisation MaaS, Mobility as a Service, hvor biler og offentlig transport flyder sammen til én stor samlet palet af muligheder for mobilitet. Det er med til at give Veho ry for at være en af Europas mest fremsynede forhandlere.
Patrick Holm, der er leder af ”New Ventures”, nye forretningsområder, hos Veho, vil gøre os klogere på forhandlerens løsninger og resultater.
Læs mere om “Vores Autobranche” i Lak & Karrosseri, som er på vej i trykken, og på motormagasinet.dk/voresautobranche. Det er også på hjemmesiden, at du kan melde dig til konferencen.