Gitte Seeberg, adm. direktør hos AutoBranchen Danmark, mødtes fredag med skatteminister Jeppe Bruus (S). Formålet med mødet var at drøfte og komme med forslag til den nye regerings skattepolitik på motorområdet.
På mødet understregede AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg, at bilafgifterne virker, og at regeringen bør undlade at ændre ved bilafgifterne nu.
”Bilafgifterne fra 2020 er efter mange problemer i starten begyndt at virke efter hensigten. Flere vælger elbiler, færre vælger pluginhybridbiler. Samtidig nærmer de fleste udeståender fra overgangsperioden sig sin afslutning. Derfor var min klare opfordring til ministeren, at der ikke bør ændres ved bilafgifterne før det planlagte pitstop i 2025, hvor man skal gennemgå aftalen,” fortæller Gitte Seeberg.
Genberegning, reparationsgrænse og momsbetaling blev diskuteret
Foruden bilafgifterne blev en række andre områder også vendt med ministeren, hvor nogle er beskrevet herunder.
AutoBranchen Danmark gentog sit budskab om, at i en tid med så stort et fokus på klima og miljø, giver det ikke mening at fastholde en reparationsgrænse. Den forhindrer biler, der kunne repareres fra at blive det. Den har også den uhensigtsmæssige konsekvens, at vi lader udenlandske bilproducenter producere nye biler, fremfor at reparere dem, vi har på danske værksteder.
Ministeren blev også gjort opmærksom på, de store konsekvenser genberegningsreglerne har haft for firmabilister i de senere år med markante prisstigninger og store skatteregninger til følge. Nu er problemet omvendt, fordi firmabilisterne ikke får del i de seneste prisfald fra fx Tesla.
Gennem en længere periode er AutoBranchen Danmark blevet kontaktet af flere medlemmer, der mistænker snyd med moms ved import af køretøjer fra Tyskland. Det drejer sig oftest om, at momsforskellen mellem Danmark og Tyskland på seks procent ikke bliver betalt, hvilket forvrider konkurrencen på markedet. AutoBranchen Danmark opfordrede ministeren til at øge kontrollen, så branchen kan konkurrere på lige vilkår.