Bilforhandlere

Honda er det seneste mærke til at afvise agentmodel

Honda har tidligere overvejet agentmodellen, men den er nu skrinlagt. Her får du også overblikket over hvilke bilproducenter, der arbejder med og hen mod agentmodellen.

Honda har tidligere overvejet agentmodellen, men den er nu skrinlagt. Her får du også overblikket over hvilke bilproducenter, der arbejder med og hen mod agentmodellen.

Honda har i de seneste år haft et yderst beskedent bilsalg i Danmark, men ifølge den japanske bilproducent, betyder det langtfra at man vil opgive det danske marked. De nordiske markeder er vigtige Honda, blandt andet fordi det er nogle af de grønneste markedet i Europa.  

Derfor har Honda tidligere overvejet agentmodellen og blandt andet udtalt sig positivt om den i 2021. Den japanske bilproducent har imidlertid besluttet, at strategien for at generobre markedet i norden ikke inkluderer agent i Danmark. Japanerne lægger dog op til tilpasninger af forhandlernetværket og samarbejdet hermed, som endnu ikke er præciseret.  

Ifølge Honda i Europa er formålet med ændringerne at skabe en økonomisk mere bæredygtig forretningsmodel for både forhandlerne og Honda, hvilket skal booste salget bl.a. med Hondas lancering af elbilen e:Ny1 

Herunder har vi samlet et overblik over de bilmærker, der har offentliggjort deres planer for agent-/forhandlerstruktur i fremtiden. Som medlem af AutoBranchen Danmark kan du søge rådgivning hos vores juridiske chef, advokat Abid Khan, om din virksomheds forhandler- og agentkontrakter.  

  • Mercedes er overgået til agentmodellen i Tyskland, Storbritannien, Sverige, Østrig, Spanien og Portugal. Koncernen planlægger at benytte agentkontrakter i alle større EU-markeder fra 2025.   
  • Stellantis vil indføre ægte agentaftaler fra 1. juli 2023 i Belgien, Holland og Østrig. Oprindeligt var det meningen, at DS, Alfa Romeo og Lancia samt alle varebiler i alle EU-lande også skulle overgå til agentmodel på denne dato, men dette er nu udskudt til 1. juli 2024. Fra 2027 skal resten af koncernens mærker overgå til agentmodel.  
  • VW-Gruppen har lanceret en uægte agentaftale i flere EU-lande. Det gælder Cupra Born-modellen, der er sælges via uægte agentaftaler. Samtidig skal elbiler fra VW-gruppen sælges som elbiler. I nogle lande vil salget overgå løbende til agentkontrakter fra 2024 fx Audis elbiler i Tyskland fra 2024.  
  • BMW går efter en agentmodel på de europæiske markeder for alle drivlinjer, der skal inkludere byttebiler. Planen er at påbegynde salg af Mini via agentkontrakter fra 2024 og BMW-mærket fra 2026.   
  • Volvo har indført en agentmodel i Storbritannien i sommeren 2023 og vil nu fortsætte med Sverige. Herefter skal de resterende europæiske lande overgå til agentmodellen   
  • Polestar benytter allerede en agentmodel i EU.  
  • Jaguar/Land Rover vil benytte agentkontrakter fra slutningen af 2024  
  • Ford har indført agentkontrakter i Holland i marts 2023. Ford forventer at udrulle agentmodellen i resten af Europa på et udefineret tidspunkt.  
  • Renault og Dacia vil fortsat benytte forhandlerkontrakter, der vil dog komme øget fokus på direkte salg til forbrugeren.  
  • Nissan afviser agentmodel på den korte bane vil ikke afvise det på den lange bane.  
  • Toyota og Suzuki vil bibeholde forhandlerkontrakter. Kontrakten vil dog tage større styring over brugtvognsmarkedet og øge fokus på direkte salg til forbrugeren.  
  • Mazda, Honda, Hyundai og Kia vil ikke overgå til agentkontrakter.  
  • Voyah vil udelukkende benytte forhandlerkontrakter.  
  • MG har ingen intentioner at anvende en agentmodel. 

    Kontakt

    Nicolai Fiil-Søby

    Politisk konsulent og direktionsassistent (Barsel)