Bilforhandlere

Husk samtykke – også når du sender julekort til kunder

En tidligere direktør er i Københavns Byret blevet idømt en bøde på 50.000 kroner for at have sendt 369 mails ud til forbrugere, der ikke havde sagt ja til at modtage dem. Der er derfor ifølge markedsføringsloven tale om spam. Indholdet af de udsendte mails var blandt andet tilbud om at spille Lotto billigt, købe en iPhone og gratis abonnementer på streaming-tjenester.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

”Forbrugerne skal selv kunne vælge, hvem de vil modtage tilbud og nyhedsbreve fra. Derfor må virksomheder ikke sende emails til brugerne uden forbrugernes samtykke. Det er strafbart.”

Det samme gælder elektroniske julekort. Det betragtes også som reklame for virksomheden som et elektronisk nyhedsbrev.

Derfor må der ikke udsendes julekort til forbrugere, virksomheder eller offentlige myndigheder, som ikke har sagt ja tak til at modtage markedsføringsmateriale fra din virksomhed. Derfor må man ikke sende julekort ud til kunder, som ikke har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, eller på anden vis har givet tilladelse til, at du kontakter dem med kommercielle budskaber.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper