Bilforhandlere

Jeres værksted og bilers servicebøger kan lægges i e-Boks – men er det en god idé?

Er der udført service korrekt på bilen, og hvornår er det sket? Det er to af de mest almindelige spørgsmål fra bilkøbere, når de kigger på brugt bil og godt vil undgå at købe katten i sækken.

Men det er ikke altid, at bilers servicebøger er udfyldt korrekt eller findes i fysisk forstand. Nye digitale værktøjer giver mulighed for at registrere løbende serviceeftersyn og øvrige værkstedsbesøg for den givne bil.

Det er også muligt at blive en del af e-Boks, hvor knap 4,3 millioner danskere er tilmeldt e-Boks beskedsystem og postkasser. I e-Boks kan man også tilmelde sit værksted, så det indgiver data om kundernes biler til Servicebook.com, der registrerer bilernes servicehistorik.

Det betyder, at brugere af e-Boks med deres nummerplade kan søge på bilens servicehistorik, hvis altså bilen er lavet på et værksted, der er tilknyttet Digital Servicebook.

Men er det overhovedet en god idé? Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark, giver sit bud:

“Jeg tror, vi vil se flere bilkøbere i fremtiden, som forventer, at der findes en eller anden form for digital tidslinje for deres bils service- og reparationshistorie. Enten gennem e-Boks og Digitalservicebook, i bilens eget infotainmentsystem eller noget tilsvarende”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og fortsætter:

“Forhåbningen er jo, at vi kan undgå sager mellem forbrugere og bilforhandlere i Ankenævn for biler og øvrige tvister ved at gøre bilers historik tydeligere, så begge parter er klar over, hvad køretøjet har gennemgået af reparationer og lignende”.

Sæt kundedata i system

Uanset om man ønsker at tilmelde sit værksted/ bilhus til Digitalservicebook eller ej, anbefaler Ida Nynne Daarbak Jensen, at man sætter sin kunde- og værkstedsdata i system og hele sikrer sig, at man, selvfølgelig inden for GDPR-lovgivningen, har styr på kunders servicebøg eller andre udførte opgaver.

“Udførlige og ajourførte servicebøger og generel dokumentation på det arbejde, man har foretaget, er meget vigtigt. Især, hvis værksteder og bilhuse skulle risikere at ende i Ankenævn for biler over en kundetvist. Jeg anbefaler altid, at man samler så meget på skrift eller video som muligt om reparationer eller lignende, man har udført på biler, man sætter til salg. Det er både godt for gennemsigtigheden for kunderne, og for bilhuset selv”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.

Kontakt

Juridisk hotline