Bilforhandlere

Juridisk hjælp sparede Holme Biler problemer og penge

En dag i foråret fik Adam Wahdat Mahaqiq et af de beskeder, man ikke ønsker at få, når man er erhvervsdrivende. En kunde er vred. Hun købte en bil af ham et år tidligere, og nu er den gal med bilens klimaanlæg. Kunden har fået sin bil repareret på et andet værksted, og nu ønsker hun, at Adam Wahdat Mahaqiq og Holme Biler, som han driver og gør det godt med, skal betale reparationen. Faktisk havde kunden sendt sin sag direkte til Ankenævn for Biler.

”Jeg syntes, at det var unfair, for jeg havde solgt kunden en bil, der var i tiptop stand, og nu havde jeg en meget ubehøvlet kunde,” fortæller Adam Wahdat Mahaqiq.

Hos Holme Biler går langt langt de fleste handler glat og godt, og derfor er det uvant med en erstatningssag, så ejer Adam Wahdat Mahaqiq har ikke erfaring med den slags klager. Derfor trækker det i retning af, at han vil betale kundens regning, men han ringer alligevel til juridisk hotline i AutoBranchen Danmark, hvor han er medlem.

Her tager jurist Hadeel Barakji telefonen. Da hun har sat sig ind i sagen og læst dokumenterne, kan hun fortælle Adam Wahdat Mahaqiq, at han som sælger skal have mulighed for at se skaden, så han kan vurdere den og eventuelt udbedre den. Den ret har han ikke fået, da kunden har afleveret bilen på et andet værksted og blot sendt ham en regning.

”Jeg kendte ikke selv reglerne til punkt og prikke, men det gjorde Hadeel heldigvis. Jeg fik råd og vejledning til, hvordan jeg skulle gribe sagen an og hun hjalp mig med kommunikationen, med argumenterne og de forskellige juridiske ting,” siger Adam Wahdat Mahaqiq videre.

Kunden havde altså sendt sin klage i ankenævnet, men reglerne er fuldstændigt klare på området. Holme Biler kunne ikke holdes ansvarlig for kundens reklamation og skal derfor ikke betale.

AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling hjælper medlemmer hver eneste dag. Højt kvalificerede jurister med solidt branchekendskab sidder klar ved telefonerne og kender alt til de udfordringer, man kan møde i autobranchen. Selv om en sag er ny for den enkelte forhandler, er den formentlig ikke ny for en jurist med branchekendskab.

”Vi hjælper gerne. Jeg kan høre på vores medlemmer, at spørgsmål til den nye købelov er meget relevante. Køberet fylder i det hele taget meget i branchen. Det gør afgifter selvfølgelig også. Bare for at nævne enkelte udpluk, som vi kan hjælpe med,” siger Abid Khan, der er advokat og juridisk chef i AutoBranchen Danmark.

AutoBranchen Danmarks fire jurister kan træffes på telefon 31 33 45 55.

Kontakt

Abid Khan

Juridisk chef / advokat