En ny dom fra Højesteret kan vise sig få betydning for den juridiske praksis på området for salg af produkter med forventelig slitage – i dette tilfælde en 17 år gammel båd. Den ene part i sagen købte i januar 2016 en 17 år gammel lystbåd af den anden part. På den første reelle sejltur i april 2016 opstod der ifølge domsresuméet motorproblemer med bådens udstødningsmanifold.
Sagen gik gennem Byretten, Landsretten endte med en godkendelse fra Procesbevillingsnævnet i Højesteret, og her skulle landets højeste retsinstans tage stilling til, om der forelå en mangel ved båden og i givet fald vurdere, om køberen af båden kunne ophæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Derfor tabte køber
Højesteret valgte at følge Landsrettens afgørelse – nemlig at køber ikke kunne ophæve salget eller få et prisafslag med begrundelsen af en mangel ved indgåelse af handlen. Og hvorfor så det?
Højesteret mener, at køb af brugte produkter så som både, biler eller lignende, i sagen natur omfatter slitage, og at købere bør være bevidste om det. Derfor må man også afstemme sine forventninger – også over for sælger – inden handler indgås.
Med andre ord man kan ikke bare uden videre påberåbe sig forhold, som i juridisk forstand kan tilskrives almindeligt slid og og ud fra det faktum, at produktet er af ældre dato. Samtidig hæfter Højesteret sig ved, at det kan være tilfældigt, hvornår et funktionssvigt, som på bådens udstødning i denne sag, opstår.
Forventeligt slid
Ifølge den såkaldte skønserklæring i sagen skyldtes motorproblemerne på båden løbende slid på en udstødningsmanifold, som normal har levetid på 8-10 år. Båden havde fået et service inden salget, men slid af denne karakter på udstødningssystemet kunne ikke tilskrives det almindelige serviceeftersyn for både. Køber havde heller ikke prøvesejlet båden, inden den blev handlet.
Højesteret fastslog af de årsager, at der ikke var en mangel på båden, og derfor kunne køber hverken ophæve købet eller kræve et forholdsmæssigt prisafslag.
Advokat og jurist: Det kan dommen betyde for brugtbilssalg
Advokat Christian Falk Hansen fra Falk Hansen Advokater har ført sagen for sælgeren af båden fra Byretten og hele vejen til Højesteret. Han mener, at dommen kan få betydning for salget af brugte biler i Danmark og forbrugernes forventninger til eventuelle ophævelser af køb – eller nedslag i handelspriserne efter gennemførte handler.
“Normalt er området for køb og salg af brugte produkter som både, biler eller lignende meget forbrugervenligt. Men i denne sag trak Højesteret alligevel en streg i sandet for, hvor langt man kan gå med hensyn til mangler og fejl på ældre produkter. Fejlen på bådens udstødningsmanifold kunne ikke betegnes som en mangel, og i min optik er udfaldet helt korrekt. For sælgere af brugte biler og både skal kunne sælge slidte produkter, uden at samtlige sliddele eller lignende skal være skiftet til nye på forhånd. Og det skal forbrugerne forstå”, siger Christian Falk Hansen.
“Højesteret slår med dommen fast, at man som forbruger ikke kan påberåbe sig fejl, der kan karakteriseres som forventelig slitage ved ældre produkter. Og når forbrugeren ikke kan det, er der ikke tale om en mangel i juridisk forstand. Det gør en stor forskel. Ergo løber man som forbruger en forventelig risiko ved at købe eksempelvis en 17 år gammel båd. Alt andet ville være meget mærkeligt og gøre forretningsvilkårene for bilforhandlere og bådforhandlere næsten umulige”, fortæller Christian Falk Hansen.
Også AutoBranchen Danmarks jurist og nævnsmedlem i Ankenævn for Biler, Ida Nynne Daarbak Jensen, mener, at dommen kan få betydning for, hvornår en bilforhandler skal hæfte for en sliddel, der går i stykker kort tid efter købet.
”Det er svært at sige noget om dommens betydning for tolkningen af reglerne på den lange bane, men vi har en forventning om, at sagen kan få betydning på bilområdet. Det vil formentlig kunne afspejles i efterfølgende afgørelser, der vil blive truffet, fx i Ankenævn for Biler. Vi i AutoBranchen Danmark vil i hvert fald have denne dom i baghovedet, når vi rådgiver vores medlemmer om køberetlige mangler på sliddele fremadrettet”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og tilføjer:
“Afslutningsvist kan jeg sige, at vi er glade for Højesterets resultat i denne sag, og at Højesteret mener, at der en grænse for, hvad en kunde med rette kan reklamere over på en brugt vare, på trods af de i Danmark ellers meget forbrugervenlige regler.”