Bilforhandlere

Kan omfatte brugtbilssalg: Højesteretsdom fastslår praksis for mangler på gamle produkter

Er der grænser for, hvor gamle produkter, man kan købe som forbruger og så stadig forvente, at produkterne er fejlfrit og uden mangler? Det kunne være gamle biler, en både eller køretøjer med sliddele.

En ny dom fra Højesteret kan vise sig få betydning for den juridiske praksis på området for salg af produkter med forventelig slitage – i dette tilfælde en 17 år gammel båd. Den ene part i sagen købte i januar 2016 en 17 år gammel lystbåd af den anden part. På den første reelle sejltur i april 2016 opstod der ifølge domsresuméet motorproblemer med bådens udstødningsmanifold.

Sagen gik gennem Byretten, Landsretten endte med en godkendelse fra Procesbevillingsnævnet i Højesteret, og her skulle landets højeste retsinstans tage stilling til, om der forelå en mangel ved båden og i givet fald vurdere, om køberen af båden kunne ophæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Derfor tabte køber

Højesteret valgte at følge Landsrettens afgørelse – nemlig at køber ikke kunne ophæve salget eller få et prisafslag med begrundelsen af en mangel ved indgåelse af handlen. Og hvorfor så det?

Højesteret mener, at køb af brugte produkter så som både, biler eller lignende, i sagen natur omfatter slitage, og at købere bør være bevidste om det. Derfor må man også afstemme sine forventninger – også over for sælger – inden handler indgås.

Med andre ord man kan ikke bare uden videre påberåbe sig forhold, som i juridisk forstand kan tilskrives almindeligt slid og og ud fra det faktum, at produktet er af ældre dato. Samtidig hæfter Højesteret sig ved, at det kan være tilfældigt, hvornår et funktionssvigt, som på bådens udstødning i denne sag, opstår.

Forventeligt slid

Ifølge den såkaldte skønserklæring i sagen skyldtes motorproblemerne på båden løbende slid på en udstødningsmanifold, som normal har levetid på 8-10 år. Båden havde fået et service inden salget, men slid af denne karakter på udstødningssystemet kunne ikke tilskrives det almindelige serviceeftersyn for både. Køber havde heller ikke prøvesejlet båden, inden den blev handlet.

Højesteret fastslog af de årsager, at der ikke var en mangel på båden, og derfor kunne køber hverken ophæve købet eller kræve et forholdsmæssigt prisafslag.

Kontakt

Juridisk hotline