Forretningsudvikling

Kommunikationsworkshop har fået OH Automobiler i arbejdstøjet

”Vi var rigtig glade for kommunikationsworkshoppen. Vi kom rundt om mange ting, og havde mange gode og brugbare drøftelser”. 

Sådan siger indehaveren af OH Automobiler i Rødekro, Preben Hansen om sin oplevelse med Autobranchens Danmarks nyeste initiativ på kommunikationsfronten: Et tilbud om en 2 timers workshop, hvor såvel brugtvogns- som nyvognsforhandlere kan få vendt nogle af de spørgsmål, som rigtig mange tumler med i disse år.  

Som for eksempel, at kunderne handler online og derfor er meget sværere at få kontakt med. At det ofte bliver en sælger eller værkfører med interesse for kommunikation, der både skal styre forretningens facebookprofil, passe chatten og i øvrigt passe sit ”rigtige” arbejde. At kunderne vil have tilbud, der er tilpasset lige præcis deres smag og behov. Eller at de kunder, der vil have en elbil måske er nogle helt andre, end dem, man er vant til at handle med.  

Hos OH Automobiler har man allerede i dag flere tilbud til kunderne, der matcher den nye virkelighed. Forretningen tilbyder serviceaftaler til en fast månedlig pris. Der er også mulighed for en lånebil, så kunden kan nå en tur over grænsen efter de gode tilbud, mens bilen bliver repareret. Og så har OH Automobiler fået udviklet en App, der giver kunderne mulighed for at få de nye tilbud, gode aftaler og reminders om næste service direkte ind på mobilen. Alt sammen noget, der taler til nutidens og fremtidens kunder, der er vant til skræddersyede tilbud.  

Men Preben Hansen og hans medarbejdere vil gerne nå endnu bredere ud. Til nye typer af kunder, men også til et større geografisk område. Derfor brugte de workshoppen til at få vendt nogle af de overvejelser, de allerede selv har gjort sig om deres brug af hjemmeside, sociale medier og andre kommunikationsværktøjer. Efter workshoppen sagde Preben Hansen: ”Jeg er særligt glad for, at vi fik bekræftet, at nogle af de ting, vi har gået og tænkt over, også er dem, som Charlotte og Rebekka har anbefalet os at gøre. Så det er bare på med arbejdstøjet og få sat tingene i værk”.  

Workshop er ny service 

Charlotte Brix Andersen, chef for kommunikation og medlemsservice, stod i spidsen for workshoppen og med sig havde hun Rebekka Johanne Knudsen, der er direktør i Kile Kommunikation med mange års erfaring med strategisk og operationel kommunikation.  

Ambitionen for de to er at hjælpe andre i branchen med at navigere i alt det nye, der hele tiden sker på kommunikationsfronten, og ikke mindst at fastholde eksisterende kunder og tiltrække nye. 

“Flere og flere kunder efterspørger en mere personificeret oplevelse med eksempelvis deres bilforhandler og værksted. Det gælder også, når bilhuset kommunikerer med kunden, uanset om det er før, under eller efter et bilsalg. Derfor har vi i dag talt om alt fra fysiske events, udnyttelse af vaskehallen som en mulighed for kundekontakt, brugen af facebook og andre sociale medier, målgruppeanalyser, brug af data og konvertering af leads fra hjemmesiden til et konkret salg. Det har virkelig været en god og produktiv dag, hvor vi har vendt rigtig mange aspekter for fremtidens bilsalg”, forklarer Charlotte Brix Andersen. 

Anbefalinger til videre arbejde 

Efterfølgende har AutoBranchen Danmark udarbejdet en række anbefalinger, som OH biler kan bruge til at udvikle deres kommunikation på både den korte og den lange bane.  

De handler blandt andet om, hvordan man kan få mere ud af sit arbejde med sociale medier, optimering af hjemmesiden, udvikling af abonnementer og vejen til en større grad af konvertering af leads.  

Anbefalingerne er afstemt, så nogle af initiativerne kan klares inhouse af nuværende ansatte, mens andre anbefalinger kræver ekstern hjælp i form af freelancere, som AutoBranchen Danmark også hjælper med at finde. 

“Det er langt de færreste bilhuse, som har kommunikationsuddannede ansat, og tit er opgaven placeret hos en medarbejder, som egentlig er uddannet til og skal bruge det meste af sin tid på at sælge biler. Derfor vil der også være anbefalinger, som rækker ud over, hvad ens nuværende team i forretningen har kompetencer og tid til”, forklarer Charlotte Brix Andersen og fortsætter: 

“Workshoppen er et slags 360 graders kig med afsæt i OH Automobilers ønsker og nuværende position på både det lokale og landsdækkende marked. Vi har i fællesskab udviklet en masse forslag til, hvordan OH Biler tager deres i forvejen gode arbejde til nye højder. Nogle anbefalinger kan tages i brug hurtigt, mens andre er på den lidt længere bane og vil kræve tilførsel af kompetencer, men det kan man også sagtens få ved at trække på freelance kommunikationsfolk, som vi hjælper med at finde.”, siger hun.

  • Få et tilbud på en skræddersyet workshop fra AutoBranchen Danmarks Kommunikationskorps, hvor der sættes fokus på jeres kommunikation på tværs af platforme. 
  • I løbet af workshoppen indsamles viden om jeres forretning og nuværende initiativer, så I kan få relevante anbefalinger til fremtidige initiativer.
  • Er du interesseret, kan du også kontakte Charlotte Brix Andersen på cba@abdk.dk eller tlf. 31 36 94 00. 

Kommunikationskorpset kan hjælpe medlemmer af AutoBranchen Danmark med at løfte mange opgaver inden for kommunikation og marketing, bl.a. produktion af nyhedsbreve, artikler, pressehistorier, udvikling af strategi mv.

Læs mere om AutoBranchen Danmarks Kommunikationskorps

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation