Bilforhandlere

Kompetence-udvikling er en linedans

Bilsælgeren skal hente inspiration fra restauranter i New York, og mekanikeren skal være it-haj. Men der er stadig undervogne, der skal repareres. De unge vil udfordres. Men de er også traditionelle. At matche kompetencer med fremtidens behov og de unges ønsker er lidt af en balancegang. Den var i centrum på årets fagsnak om uddannelse.

Hvis man bare havde lyttet med et halvt øre til oplæggene på Autobranchen Danmarks årsdag i Brande, var man nok ikke i tvivl: Fremtiden haler ind på os. Udviklingen buldrer afsted i autobranchen. Det går stærkt, og selv den nærmeste tid kan komme til at se helt anderledes ud end det, vi kender i dag. Nye forretningsmodeller, nye teknologier og nye elbilmodeller pibler frem med stor hast.

Den udvikling betyder selvfølgelig også noget for, hvilke kompetencer fremtidens mekanikere og bilsælgere skal have. Hvad det helt konkret betyder for virksomhederne, forklarede Johnny Nedergaard fra Learn To Academy og Morten Porsmose fra Autobranchens Udviklingscenter i Remisen Brandes festsal, der dannede rammen om fagsnak om uddannelse.

Kig ikke på andre bilforretninger

På et marked, hvor kunder i en fysisk butik bliver et sjældent syn, skal sælgeren selv gøre meget mere. Faktisk drives 80 % af salget allerede i dag af sælger selv, forklarede Johnny Nedergaard. Det betyder, at kunderne skal findes på digitale platforme, sælgers netværk skal aktiveres og for eksempel bør man bruge bilstatistikken til at finde ud af, hvem der snart trænger til en ny bil.

De kunder, der ender med at komme på besøg i en fysisk forretning skal i langt højere grad end i dag præsenteres for en oplevelse. ”Lad være med at besøge andre bilforretninger, når I skal finde inspiration”, advarede Johnny Nedergaard. ”Mange nye sælgere rekrutteres i dag fra hospitality branchen, og det er fordi, det giver meget mere mening at kigge på de gode restauranter og hoteller i udlandet, hvor værtsskabet er i centrum. Fremtidens sælger skal være vært og guide på en oplevelse mere end at vide alt om biler”, sagde han.

Johnny Nedergaard pegede også på, at mange bilforretninger allerede nu har svært ved at holde på sit frontpersonale. ”De unge vil udfordres, og de vil ikke spilde tiden. Derfor er ledelse med fokus på at sætte medarbejderne fri, skabe fleksibilitet og rammer for opkvalificering, noget der bliver mere og mere vigtigt”. Til dem, der kan synes, at det er en stor opgave oven i den daglige drift, havde Johnny Nedergaard godt nyt: ”Hvis du skaber en rigtig attraktiv arbejdsplads, så skaber du også en god forretning. En forretning, der er lækker med medarbejderne, er det nemlig også for kunderne”.

Mellem APP’s og automatgear

Morten Porsmose fra Autobranchens Udviklingscenter havde taget mekaniker-brillen på i sit debatoplæg om ”Automekanikeren anno 2025”. Han kunne melde om fulde huse og noget, der ligner paniktilstande: ”Efteruddannelse er eftertragtet for udviklingen går så stærkt”, fortalte han. ”Folk er næsten i panik. Er det slut med diesel og almindelige biler” Er det hybrid eller ren el, der bliver fremtiden? Og hvad med brintbilerne”?

Uanset hvilken retning bilmarkedet kommer til at gå i, forklarede Morten Porsmose, at mekanikerrollen kommer til at ændre sig. Allerede i dag skal en mekaniker også kunne vide noget om de APP’s, der styrer en bil og om avancerede diagnosticeringsværktøjer, og den tendens bliver kun tydeligere. Derfor bliver det en vigtig kompetence i fremtiden at kunne agere teknisk rådgiver overfor både kunder og frontpersonale. Og det er nyt.

Til gengæld kunne Morten Porsmose berolige deltagerne i fagsnakken med, at behovet for de gammeldags mekaniker-dyder stadig findes. For selvom man i Oslo med de mange elbiler har oplevet en nedgang på 30 % i behovet for mekanikere, så er der stadig undervogne og dæk, der skal serviceres.

Den svære balance

Men netop den balance mellem højt specialiserede it-mekanikere og behovet for de traditionelle kompetencer, vakte diskusssionlysten hos deltagerne i fagsnakken.

Flere oplever, at det er svært at både rekruttere og fastholde de unge i branchen, fordi de mere trendy og højt profilerede virksomheder som eksempelvis vindmølleindustrien ”stjæler” de unge, der har lysten til at udvikle sig i en digital retning. Her lød rådet fra panelet, at det er vigtigt at udvikle virksomheden, så den i højere grad fokuserer på team-arbejde, men også på den grønne rejse, som mange unge gerne vil være en del af.

Samtidig er der dog også mange, der oplever, at netop den udvikling kan skræmme visse typer af unge væk, nemlig de unge, der egentlig ”bare” gerne vil være mekanikere på den traditionelle facon. De har ikke lyst til at sidde bag en it-skærm, men vil gerne arbejde med deres hænder.

Fælles for de to udfordringer var dog, at der var enighed om, at der skal skabes flere døre ind i branchen. Det skal ske i modsætning til i dag, hvor autobranchens uddannelser giver mange muligheder for at bevæge sig væk fra branchen, men knap så mange udviklingsmuligheder indenfor dørene. Der var heller ingen tvivl hos de mange deltagere på fagsnakken om vigtigheden af løbende at opgradere kompetencerne.

Som en for nyligt uddannet deltager sagde det: ”Min uddannelse var allerede forældet, da jeg kom ud. Efteruddannelse er afgørende.”


Kontakt: