TV2 har her til morgen sat fokus på, hvordan vores biler bliver mere og mere digitale på baggrund af den data, som forbrugere afgiver til bilproducenterne, for at de kan få bedre kundeoplevelser og en ”skræddersyet” bil. Undervejs fortalte Henrik Mønsted fra vores medlem Bjarne Nielsen om de mange digitale muligheder i moderne biler.
Men bilerne kan også ”tale sammen” via den data, der er i dem. Det er det, der også kaldes connected cars. Det betyder, at de kan bremse selv, læse trafikken og give hurtige meldinger om at ændre ruten.
Bilen kan også huske, hvilken sædeindstilling du ønsker, den kan låses op via telefonen og den kan selv fortælle, at den skal til service og hvor nærmeste serviceværksted ligger og meget andet.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg glad for bilernes teknologiske udvikling, men hun opfordrer til klarere regler om, hvordan bilernes data må anvendes.
”I dag er der ikke klare regler for, hvordan data må bruges, og hvem der ejer data. Det har selvfølgelig betydning for, hvem der kan tilgå data i bilen og kunne reparere den. Det skal der naturligvis laves klare EU-regler for”, siger Gitte Seeberg.
EU-Kommissionen er i gang med at revidere gruppefritagelsesordningen, der har stor indflydelse på, hvilke konkurrenceregler, der gælder ved salg af biler. Det forventes, at Kommissionen vil tage stilling til bilernes data i forbindelse med revideringen.
Sikring af den fri konkurrence vil betyde strammere regulering
Gitte Seeberg forventer, at EU vil regulere markedet for data og biler yderligere.
”EU-Kommissionen skal snart fastlægge en ny gruppefritagelse, der bl.a. regulerer hvad bilproducenter og bilimportører må gøre. Det er vores forventning, at Kommissionen vil vurdere ejerskabet til data for at sikre fri og lige adgang til bilerne, herunder til at kunne reparere den” siger Gitte Seeberg.
FDM efterlyser også øget regulering af området, da manglende konkurrence også vil skade forbrugerne.