Uddannelse

Kronik: Er det kun mænd, der vil være faglærte?

Kronikken er skrevet af: Henriette Lauersen, direktør, Kvinfo, Gitte Seeberg, adm. direktør, Autobranchen Danmark, Ture Hansen, generalsekretær, Dansk Automobil Sports Union.

LINK: Læs kronikken på børsen.dk her (kræver login)

De traditionelle “mandefag” mangler faglærte, men kvinderne vil dem ikke. Det taber både de selv, virksomhederne og samfundet på 

Bilfabrikant Henry Ford satte samlebåndsproduktion og ensretning i system, og han gjorde datidens bilproduktion betydeligt mere effektiv.

I dag lyder hans credo om, at “any customer can have a car painted any color that he wants – as long as it is black,” temmelig gammeldags.

Vi er vant til at kunne vælge på alle hylder. Men ser vi på jobmarkedet, bliver man næsten bragt tilbage til Fords tid: “Du kan blive, hvad du vil – så længe, du ligner din egen slags.”

Formelt set kan mænd og kvinder i vores samfund vælge frit. Men reelt set har vi et stærkt kønsopdelt uddannelses- og arbejdsmarked. Ikke på grund af formelle begrænsninger, men snarere fordi vi synes at mene, at nogle fag “passer bedre” til det ene køn end til det andet.

Barrierer skal nedbrydes

Vi ved fra forskningen, at diversitet i virksomheder gavner beslutninger, arbejdsmiljø og bundlinje. Så hvordan nedbryder vi de barrierer, som bygges op i folkeskolen, fortsætter på de videregående uddannelser, og som i sidste ende giver et ensrettet arbejdsmarked?

Problemet er særligt markant for de brancher, som ansætter fra erhvervsuddannelser.

I dag mangler erhvervsskolerne elever. Om fem år mangler vi 60.000 faglærte, viser tal fra Dansk Arbejdsgiverforening. Tal fra Autobranchen illustrerer, hvor grelt det rent faktisk står til: Ni ud af ti ansatte er mænd. Der mangler faglærte personvognsmekanikere, karrosseriteknikere og autolakerere.

En vej frem er at få flere kvinder ind i branchen. Siden 1994 er der uddannet knap 2000 autolakerere i Danmark. Kun 4 pct. af dem er kvinder. I Sverige er det 5-10 pct. Nogle af Sveriges bedste autolakerere er rent faktisk kvinder. De rejser rundt og møder unge allerede i grundskolen, og det har øget søgningen.

De usynlige muligheder

Men hvorfor vælger så få danske kvinder de tekniske fag? Tidligere i år pegede en rapport fra Byggeriets Kvinderåd på, at kvinder kan føle sig som fremmedelement i en mandsdomineret kultur, hvor de oplever, at de i højere grad end mænd skal bevise deres værd.

En anden forklaring findes i helt nye befolknings- og medlemsundersøgelser om autobranchen, som viser, at danskerne – på tværs af køn og bopæl – mener, at uddannelsesmulighederne i autobranchen er betydeligt bedre for mænd end for kvinder. 27 pct. svarer, at uddannelsesmulighederne for kvinder er gode, mens hele 60 pct. mener, at de er gode for mænd. Og det er vel at mærke i Danmark, hvor de formelle muligheder er ens.

I en undersøgelse blandt 205 af Autobranchens egne medlemmer svarer hele 70 pct. af de adspurgte, at de kun i nogen grad, lav grad eller slet ikke gør en indsats for at tiltrække flere kvinder til deres virksomhed.

Det er ikke kun de unge kvinder, der har svært ved at se autobranchens potentiale. Det gælder også den anden vej rundt.

Undersøgelserne handler om autobranchen, men lignende brancher har nogle af de samme udfordringer. Derfor kan løsningerne også være fælles.

De fag, der mangler kvinder, skal gøre karrieremulighederne for kvinder synlige, så flere søger ind på erhvervsuddannelserne. Og indsatsen skal starte tidligere, end den gør nu.

I grundskolen skal eleverne præsenteres for erhvervsuddannelse som en mulighed, som de f.eks. bliver med Dansk Automobil Sports Unions “Hestekræfter på skoleskemaet”. Her får elever fra 7.-10. klasse i hele landet unikke skoledage, når de på en gokartbane regner på matematikopgaver om hastighed og CO2. De lærer at sætte en motor sammen. Og de får opgaver med tilbage til fysik-, idræts-, dansk- og geografitimerne.

På den måde får de indsigt i f.eks. autobranchen – og i andre job, hvor både hænder og hjerne skal i brug.

Væk med fordommene

Fordomme og traditionelle valg skal bekæmpes fra barnsben. Erhvervsskolerne og de brancher, der mangler faglærte, skal arbejde sammen om at rekruttere mere mangfoldigt. Uddannelseskvaliteten skal styrkes helt frem til efteruddannelserne, som bør forankres på erhvervsskolerne, fordi det viser eleverne, at deres uddannelse rummer livslange udviklingsmuligheder. Og så skal vi gøre karrieremuligheder og kvindelige rollemodeller meget mere synlige end i dag.

Erhvervsuddannelserne, virksomhederne og samfundet mangler kvinder. Der er brug for dem, som tør gå imod strømmen og frit vælge en anden farve end Fords ensrettede sorte.

Derfor skal vi – også på dette område – huske, at kvindernes kampdag lige præcis handler om at frigøre sig fra kønnenes snærende forventningsbånd.

Både en befolkningsundersøgelse og en undersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer giver en status på, hvordan det går med kvinder i autobranchen.

Hovedkonklusioner er:

  • Der hersker stor usikkerhed om job- og karrieremulighederne for kvinder.
  • En stor andel af befolkningen mener, at kvinder ikke interesserer sig for biler. Og derfor tiltrækkes de ikke til branchen.
  • Branchen opfattes stadig som fysisk belastende og beskidt.
  • Få af vores medlemmer mener selv, de gør en aktiv indsats for at tiltrække kvinder.
  • Hverken danskerne generelt eller AutoBranchens medlemmer mener, at der er nogle barrierer i at ansætte og uddanne flere kvinder.

Kilder: Befolkningsundersøgelse fra Radius og intern medlemsundersøgelse, januar 2019.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper