Bilforhandlere

Kunderne vil have dækskifte, bilvask og trailer på abonnement

”Det er første gang, vi stiller de her spørgsmål til vores kunder”, sagde den ene kursist i torsdags på AutoBranchen Danmarks abonnements-akademi. Han var glad for at finde ud af, at de fleste er glade for deres serviceaftale, men det var også bekymrende at opdage, at nogen er utilfredse. De kunder skal virksomheden straks i kontakt med. For ingen kunder skal have en grund til at gå andre steder hen.

Deltagerne havde fået nye erfaringer, da de mødtes til workshop nr. 2 på AutoBranchen Danmarks abonnnements-akademi. Hjemmeopgaven var at finde ud af mere om sine kunder, via et spørgeskema, og spørge ind til, hvad de vil abonnere på af ydelser.

”Mange af kursusdeltagerne har virkelig fået øjnene op for betydningen af at tage et tjek hos kunderne”, siger Jonas Juul Jeppesen, direktør i virksomheden Subscrybe, som kører abonnementsakademiet for AutoBranchen Danmark.

For de fleste deltagere var det i overvejende grad de + 60 årige, der havde svaret på spørgeskemaet, og som helst vil betale deres abonnementer én gang om året.

”Det er jo interessant”, siger Jonas Juul Jeppesen og fortsætter: ”Det svarer jo meget godt til, at de ældre aldersgrupper vil have tryghed og har penge på kontoen. Men det generelle billede er et andet, når man spørger de unge. Hvis kunderne gerne vil betale én gang årligt, skal de have lov til det. Derfor er det så vigtigt at finde ud af, hvem ens kunder er, og spørge til deres behov og betalingspræferencer. Der er virkelig forskel mellem generationerne”.

Deltagerne blev spurgt om, hvordan det havde været at lave denne øvelse. Den ene sagde: ”Det var irriterende at gøre, fordi det har været tidskrævende. Men det har også været interessant, fordi man bliver skarpere på sine kunder”.

Konklusionen på spørgeskemaundersøgelsen opsummerede Jonas Juul Jeppesen således: ”Kunderne vil gerne abonnere. Det er kunder i alle aldre, og de vil både betale på årsbasis og med kortere intervaller.”

En af deltagerne tilføjede: ”Det er ikke kunderne, der ikke vil. Det er os, der ikke er gode til at spørge dem og lytte til deres behov.”

Hvad er det så, kunderne gerne vil abonnere på? 7 ud af 10 vil gerne abonnere på dækskifte, men også ydelser som vask af bil, dækopbevaring, synstjek, indvendig rengøring af bilen, låne- og lejebil samt lån af trailer og en række andre ydelser.

”Det giver god mening, at folk vil have adgang til en trailer. Det er jo fjollet, at vi danskere skal eje vores egen trailer. Dét traileren jo også kan, er jo, at den kan skabe trafik ned i forretningen, så I løbende er i kontakt med kunderne. Det er alle disse ting, der skal tænkes ind i forrentningen og kundefastholdelse i fremtiden”, sagde Jonas Juul Jeppesen.

Som en af øvelserne kiggede deltagerne på en række af kollegernes hjemmesider i branchen og på, hvordan abonnementer bliver præsenteret. Mange havde svært ved at læse sig igennem ydelserne og forstå dem. Derfor var en vigtig pointe fra Jonas Juul Jeppesen:

”Pas nu på med at præsentere forbrugerne for alt. Tænk på hvad forbrugerne har behov for at vide. Ikke på hvad I har behov for at sælge eller fortælle dem. Forbrugerne kan ikke gennemskue det, når der bliver brugt fagudtryk og forkortelser”.

Resten af workshoppen gik med at lave et udkast til, hvordan abonnementsmodellerne kan se ud for hver enkelt forretning og til hvilke priser. Alle står nu med en abonnementsforretning i hænderne, som skal testes på kunderne indtil næste workshop, hvor deltagerne også skal vende markedsføring og kommunikation samt IT-platform med REEPAY, som AutoBranchen Danmark har lavet en fordelsaftale med.

Har det fanget din interesse, og vil du være med på vores næste hold, så skriv til Louise Stenholdt på lst@abdk.dk.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation