Elbiler

Lakerer vandt kampen og fik betaling for tofarvet bil trods afvisning

Toyota har dem. Volkswagen har dem. Peugeot har dem. Tofarvede biler, hvor alt over rudeniveau er i en anden farve end døre og skærme, breder sig i de her år. Det kunne være en Toyota Yaris, en VW T-Roc eller en ny Peugeot 208. Mange synes, de er flotte, men flere autolakerere oplever desværre problemer med at få den korrekte betaling for opgaven, hvis eksempelvis en tofarvet dør skal skiftes.

Det er også hverdagen for Lennart Nielsen, der er lakansvarlig hos Arne Stubbe automobiler i Måløv. Her lakerer man blandt andet Toyota Yaris, der kommer med en tofarvet konstruktion med sort tag og en anden farve på dørene, paneler og skærme. Problemet er blot, at det kan være meget svært at få den korrekte betaling, hvis bilen er flerfarvet.

“I den konkrete sag havde taksatoren bevidst fjernet den betaling, der skulle ydes til Yaris’en bagdør i forhold til det tofarvede tillæg. Samlet løber det op i små 700 kroner. Umiddelbart lyder det jo ikke så voldsomt, men vi har 2.000 biler igennem værksteder hvert år med skader. Og det her er blot en af flere sager, hvor vi ikke har været enige med taksator”, siger Lennart Nielsen.

Krævede skriftlig begrundelse

Sådan ser den konkrete Toyota Yaris ud. Bagdøren er beskadiget og er blevet repareret. Men døren er tofarvet, hvilket udløste problemer med taksator i forhold til betaling (Foto:  Arne Stubbe A/S)

Lakafdelingen hos Arne Stubbe A/S og Lennart Nielsen stod på sin ret i sagen med Yaris’en. Derfor bad Lennart Nielsen taksatoren på den pågældende sag om en skriftlig begrundelse for, hvorfor selskab ikke ville yde betaling for den sorte del af lakopgaven.

Nærmere bestemt ville Lennart Nielsen have på skrift, hvorfor taksatoren mente, at lakeringen af den sorte del var indeholdt i den betaling, som der blev ydet for den hvide perlemorsfarve, som den konkrete Toyota Yaris har.

“I sidste ende gav taksatoren sig. Måske kunne pågældende godt se, at han ikke helt kunne dække sig ind med AT-vejledningen og retningslinjerne på området. Så det kan godt betale sig at gå i dialog med taksatoren om eventuel manglende betaling, selv om der ikke er garanti for noget”, fortæller Lennart Nielsen.

Lade være med at feje det hen

Tofarvede lakopgaver er langt fra det eneste område, hvor autolakereren og flere forsikringsselskaber uafhængigt af hinanden ligger langt fra hinanden om betaling. Som AutoBranchen Danmark har skrevet om, viser det sig i flere tilfælde, at taksatorer på skadesrapporter har fjernet den betaling, som skal gives ved reparationslak, også kendt LI ved opgaver på paneler og andre skarringer.

“Den problemstilling kender vi desværre alt for godt. Og jeg forstår også godt, hvorfor helt små lakvirksomheder føler sig presset på området for betaling i det hele taget. Man skal hele tiden være opmærksom og være villig til at tage kampen op. Det gør vi, når der er overskud til det. Man skal lade være med at feje det hen og lade som ingenting”, siger Lennart Nielsen.

En række henvendelser

Hos AutoBranchen Danmmark, som har en særlig supportfunktion til autolakerere og skadesværksteder, modtager Jørgen Petersen, forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmarks Videncenter, løbende henvendelser om de to konkrete betalinger – nemlig af tofarvede dele og udsprøjtninger i forbindelse med skarringer – eksempelvis ved paneler og bagskærme.

“Vi opfordrer alle til at være opmærksomme på, om de får den korrekte betaling for netop de her typer af opgaver, da vi kender til flere sager, som den Lennart Nielsen beskriver. Er man i tvivl, kan man altid kontakte os for at få support og guides til korrekt opgørelse af skader”, siger Jørgen Petersen og tilføjer:

“Få læst rapporten godt igennem og krydstjek gerne med AT-vejledning for at være sikker på den korrekte afregning med taksator.